SEPANG - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší časy v druhém tréninku zajely vozy Ferrari poté, co Sebastian Vettel překonal rekord okruhu. Po nebezpečném uvolnění víka kanálu a havárii Romaina Grosjeana však odpolední část musela být zkrácena.
Odpolední trénink začal za suchých podmínek a do svých kokpitů se vrátili Ericsson (Sauber), Magnussen (Haas), Hülkenberg (Renault) i Sainz (Toro Rosso), kteří dopoledne své vozy přenechali třetím pilotům. Teplota vzduchu dosahovala 31 °C, asfalt 43 °C, meteorologové ale věstili 60% pravděpodobnost přeháňky.
Jako první se na trať dostavily Saubery - Ericsson a Wehrlein, které stíhali Sainz, Grosjean a Gasly, jenž si u Toro Rosso zvyká na roli závodního jezdce místo ruského "torpéda" Kvjata.
VIDEO: Nejdůležitější události 2. tréninku (zdroj: formula1.com)
Piloti se hned vrhali na měřená kola, přední pozice si vyhradili Räikkönen (1:33,486) s Vettelem (1:33,804) na měkkých pneumatikách, po 8 min od začátku je překonal nejrychlejší muž 1. tréninku Verstappen (1:32,739 min), zatímco Gaslyho vozu se v boxech zakouřilo kvůli úniku oleje.
Po čtvrthodině se na prvním místě objevilo znovu Ferrari, když Vettel zvládl kolo za 1:32,566 min (na rovince 319,9 km/h), čímž překonal traťový rekord v Sepangu. Scuderia do Malajsie přivezla nové díly včetně "ušatého" airbox a podlahu. Mechanici po prvních jízdách leželi pod Räikkönenovým monopostem a něco opravovali.
Bottas se na chvíli ocitl mimo trať, když objížděl pomalejší Williams Massy, jenž se zrovna zapojil do akce na dráze. Fin se po trávě dostal zpět a pokračoval. Krátce po něm dostal v zatáčce č. 8 smyk jeho týmový kolega Hamilton a pomalu se vracel do boxů. U Stříbrných šípů měli napilno - Britovi měnili přední zavěšení, u Fina opravovali podlahu.
Sainz se sice pohyboval v první desítce, ale bojoval s přetáčivostí a na chvíli se také ocitl ve štěrkové zóně: "Příšerné, ta ovladatelnost je naprosto příšerná," stěžoval si do rádia.
Po půlhodině jezdci přecházeli na super-měkkou směs a časy se dále lepšily - Ricciardo (1:32,099) o 0,357 překonal Vettela. Verstappen (1:32,509) byl sice v 1. i v 2. sektoru rychlejší, ale ten třetí se mu moc nepovedl - třetí příčka.
Velké zrychlení předvádí po obutí měkčí směsi Ferrari. Räikkönen (1:31,865) se jako první dostává pod hranici 92 vteřin, Vettel je ještě o 6 desetin rychlejší - 1:31,261 min! Stroll nedobrzdil do poslední zatáčky a sestřelil sloupek vymezující nájezd do boxů.
Ze zbytku světa za velkou trojkou je Renault - Hülkenberg (1:33,060 min) drží 6. místo - a Force India, McLaren s nekonkurenceschopnou Hondou ztrácí kolem 2,5 sekundy. Alonsovi patří 11. a Vandoornemu 13. pozice.
#F1 Exploding Grosjean's rubber for a broken curb ? #MalasianGP?? #Fp2 pic.twitter.com/Du8nKSFedc
— Alessandro™?? (@Berrageiz) September 29, 2017Video: Havárie Romaina Grosjeana, po níž byl zbytek trénink zrušen
V padoku vzbudil rozruch odchodu šéfa technického oddělení FIA Marcina Budkowského k Renaultu s pouze tříměsíční výpovědní lhůtou. To se týmům nelíbí, protože tento zkušený inženýr má přístup k důvěrným údajům všech týmů. Narušuje to jejich důvěru ve vedení FIA. Na dnešní schůzce jejím zástupcům sdělili, že v případě bývalého šéfa aerodynamiky McLarenu a Ferrari požadují minimálně rok nuceného volna.
Mercedesy se mírně zlepšily, Hamiltonovi (1:32,677) to ale stačí jen na 6. a Bottasovi (1:32,720) na 7. místo. Ztráta na Ferrari se zatím pohybuje kolem 1,4 sekund, Stříbrné šípy však mají rezervu. Slušného času dosáhl Alonso (1:32,564), jenž se zařadil před ně. Potvrzuje, že McLaren má špičkové šasi.
21 min před koncem tvrdě havaroval Grosjean poté, co najel v zatáčce pravým zadním kolem na zvednuté víko kanálu, jemuž se Massa a Räikkönen před ním těsně vyhnul - zřejmě ho zvednul Bottas před nimi. Nebezpečná situace, trénink byl přerušen. Traťoví komisaři sbírali rozbitý Haas.
Trénink pak už nebyl znovu obnoven, na čele tak zůstaly vozy Ferrari před Red Bully, pátý Alonso s novou podlahou (na rozdíl od Vandoornea, McLaren má jen 1 kus) pokořil oba Mercedesy, kteří se svým odpoledním výkonem spokojení nebyli. "Jeden z nejhorších pátků, jaké pamatuji," pronesl jeho sportovní šéf Toto Wolff.
#F1 #MalaysiaGP FP2 Best sectors vs Fastest laptimes ?:Alonso strong in S2, weak in S1. Verstappen & Bottas in front of their team-mates pic.twitter.com/SfsyyZtPP0
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 29, 2017Scuderia do Malajsie nepřivezla nové, čtvrté motory - ty dnes nasadili pouze zákazníci Mercedesu (Force India s Williamsem) a Hülkenberg u Renaultu. Slušný výkon předvedl Gasly, jenž skončil před zkušenějším Sainzem.
#F1 #MalaysiaGP FP2 Max speeds ?:Vettel 319.9kph on speed trap, Mercedes -2kph, Renault -4kph, Honda -11kph pic.twitter.com/Ke0rZHXnNH
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 29, 2017Přehled všech měřených kol dle pilotů: PDF.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.