SEPANG - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší časy v druhém tréninku zajely vozy Ferrari poté, co Sebastian Vettel překonal rekord okruhu. Po nebezpečném uvolnění víka kanálu a havárii Romaina Grosjeana však odpolední část musela být zkrácena.
Odpolední trénink začal za suchých podmínek a do svých kokpitů se vrátili Ericsson (Sauber), Magnussen (Haas), Hülkenberg (Renault) i Sainz (Toro Rosso), kteří dopoledne své vozy přenechali třetím pilotům. Teplota vzduchu dosahovala 31 °C, asfalt 43 °C, meteorologové ale věstili 60% pravděpodobnost přeháňky.
Jako první se na trať dostavily Saubery - Ericsson a Wehrlein, které stíhali Sainz, Grosjean a Gasly, jenž si u Toro Rosso zvyká na roli závodního jezdce místo ruského "torpéda" Kvjata.
VIDEO: Nejdůležitější události 2. tréninku (zdroj: formula1.com)
Piloti se hned vrhali na měřená kola, přední pozice si vyhradili Räikkönen (1:33,486) s Vettelem (1:33,804) na měkkých pneumatikách, po 8 min od začátku je překonal nejrychlejší muž 1. tréninku Verstappen (1:32,739 min), zatímco Gaslyho vozu se v boxech zakouřilo kvůli úniku oleje.
Po čtvrthodině se na prvním místě objevilo znovu Ferrari, když Vettel zvládl kolo za 1:32,566 min (na rovince 319,9 km/h), čímž překonal traťový rekord v Sepangu. Scuderia do Malajsie přivezla nové díly včetně "ušatého" airbox a podlahu. Mechanici po prvních jízdách leželi pod Räikkönenovým monopostem a něco opravovali.
Bottas se na chvíli ocitl mimo trať, když objížděl pomalejší Williams Massy, jenž se zrovna zapojil do akce na dráze. Fin se po trávě dostal zpět a pokračoval. Krátce po něm dostal v zatáčce č. 8 smyk jeho týmový kolega Hamilton a pomalu se vracel do boxů. U Stříbrných šípů měli napilno - Britovi měnili přední zavěšení, u Fina opravovali podlahu.
Sainz se sice pohyboval v první desítce, ale bojoval s přetáčivostí a na chvíli se také ocitl ve štěrkové zóně: "Příšerné, ta ovladatelnost je naprosto příšerná," stěžoval si do rádia.
Po půlhodině jezdci přecházeli na super-měkkou směs a časy se dále lepšily - Ricciardo (1:32,099) o 0,357 překonal Vettela. Verstappen (1:32,509) byl sice v 1. i v 2. sektoru rychlejší, ale ten třetí se mu moc nepovedl - třetí příčka.
Velké zrychlení předvádí po obutí měkčí směsi Ferrari. Räikkönen (1:31,865) se jako první dostává pod hranici 92 vteřin, Vettel je ještě o 6 desetin rychlejší - 1:31,261 min! Stroll nedobrzdil do poslední zatáčky a sestřelil sloupek vymezující nájezd do boxů.
Ze zbytku světa za velkou trojkou je Renault - Hülkenberg (1:33,060 min) drží 6. místo - a Force India, McLaren s nekonkurenceschopnou Hondou ztrácí kolem 2,5 sekundy. Alonsovi patří 11. a Vandoornemu 13. pozice.
#F1 Exploding Grosjean's rubber for a broken curb ? #MalasianGP?? #Fp2 pic.twitter.com/Du8nKSFedc
— Alessandro™?? (@Berrageiz) September 29, 2017Video: Havárie Romaina Grosjeana, po níž byl zbytek trénink zrušen
V padoku vzbudil rozruch odchodu šéfa technického oddělení FIA Marcina Budkowského k Renaultu s pouze tříměsíční výpovědní lhůtou. To se týmům nelíbí, protože tento zkušený inženýr má přístup k důvěrným údajům všech týmů. Narušuje to jejich důvěru ve vedení FIA. Na dnešní schůzce jejím zástupcům sdělili, že v případě bývalého šéfa aerodynamiky McLarenu a Ferrari požadují minimálně rok nuceného volna.
Mercedesy se mírně zlepšily, Hamiltonovi (1:32,677) to ale stačí jen na 6. a Bottasovi (1:32,720) na 7. místo. Ztráta na Ferrari se zatím pohybuje kolem 1,4 sekund, Stříbrné šípy však mají rezervu. Slušného času dosáhl Alonso (1:32,564), jenž se zařadil před ně. Potvrzuje, že McLaren má špičkové šasi.
21 min před koncem tvrdě havaroval Grosjean poté, co najel v zatáčce pravým zadním kolem na zvednuté víko kanálu, jemuž se Massa a Räikkönen před ním těsně vyhnul - zřejmě ho zvednul Bottas před nimi. Nebezpečná situace, trénink byl přerušen. Traťoví komisaři sbírali rozbitý Haas.
Trénink pak už nebyl znovu obnoven, na čele tak zůstaly vozy Ferrari před Red Bully, pátý Alonso s novou podlahou (na rozdíl od Vandoornea, McLaren má jen 1 kus) pokořil oba Mercedesy, kteří se svým odpoledním výkonem spokojení nebyli. "Jeden z nejhorších pátků, jaké pamatuji," pronesl jeho sportovní šéf Toto Wolff.
#F1 #MalaysiaGP FP2 Best sectors vs Fastest laptimes ?:Alonso strong in S2, weak in S1. Verstappen & Bottas in front of their team-mates pic.twitter.com/SfsyyZtPP0
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 29, 2017Scuderia do Malajsie nepřivezla nové, čtvrté motory - ty dnes nasadili pouze zákazníci Mercedesu (Force India s Williamsem) a Hülkenberg u Renaultu. Slušný výkon předvedl Gasly, jenž skončil před zkušenějším Sainzem.
#F1 #MalaysiaGP FP2 Max speeds ?:Vettel 319.9kph on speed trap, Mercedes -2kph, Renault -4kph, Honda -11kph pic.twitter.com/Ke0rZHXnNH
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 29, 2017Přehled všech měřených kol dle pilotů: PDF.
Fernando Alonso se s nadsázkou vyhnul poskytování rad Maxu Verstappenovi ohledně jeho možného přestupu k Mercedesu. Španělský veterán žertoval, že své názory by sdílel pouze „za obrovskou sumu peněz,“ čímž odlehčil spekulace a ukázal svůj typický smysl pro humor.
Isack Hadjar zůstává plně soustředěný na svůj cíl získat sedačku v Red Bullu, i když Yuki Tsunoda čelí problémům s aktuálním vozem RB21.
Lando Norris reagoval na spekulace o možném přestupu Maxe Verstappena k Mercedesu. Zdůraznil však, že zatím není nic potvrzeno a je třeba se soustředit na současnou sezónu.
Obavy jezdců o ovladatelnost monopostů pro sezonu 2026 vyvolávají otázky, zda jsou oprávněné, nebo předčasné. Vývoj nových vozů je stále v rané fázi, a tak konečné hodnocení přijde až s prvními testy.
Ralf Schumacher rozpoutal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena, když naznačil, že hvězda Red Bullu by mohla zamířit k Mercedesu. Tato tvrzení přidávají další vrstvu nejistoty do už tak napjatého přestupového trhu ve Formuli 1.
Fernando Alonso pochválil nováčka Gabriela Bortoleta z týmu Kick Sauber za jeho první body ve Formuli 1 v Rakousku. Oba se utkali v atraktivním souboji v závěru závodu ve Spielbergu.
Ferrari čelí zásadnímu problému s nastavením světlé výšky monopostu SF-25. Tým proto instruoval oba své jezdce, Lewise Hamiltona i Charlese Leclerca, aby během závodu praktikovali „lift and coast“, tedy zvednutí nohy z plynu a brzdění bez motoru, aby snížili zatížení a pomohli situaci zvládnout.
Před blížící se výjimečnou Velkou cenou Velké Británie se významná část komunity Formule 1 sešla s britským premiérem. Setkání poskytlo příležitost zdůraznit důležitost tohoto prestižního závodu a podpořit dlouhodobý vztah mezi F1 a Spojeným královstvím.
McLaren představuje na Velkou cenu Velké Británie speciální chromové zbarvení „Legacy at Speed“, vytvořenou ve spolupráci s Google Chrome, která spojuje historii týmu s novými fanoušky.
George Russellovi končí smlouva u Mercedesu na konci sezony. Stále silnější spekulace naznačují, že by ho mohl nahradit Max Verstappen, pokud opustí Red Bull.
Max Verstappen odstoupil z Velké ceny Rakouska už v prvním kole po kolizi s nováčkem Antonellim. Místo aby šel za novináři a k týmu, sledoval raději 24hodinovku ve Spa, kde jeho tým vyhrál třídu Gold Cup.
Yuki Tsunoda zaznamenal v Rakousku svůj nejhorší závod, kdy ho výrazně zpomalila degradace pneumatik a nedokázal najít příčinu propadu. Tým Red Bull i Christian Horner varují, že je potřeba rychle situaci řešit kvůli velkému rozdílu v tempu oproti Verstappenovi.