Mercedes včera na Mezinárodním autosalónu ve Frankfurtu odhalil své hyper auto, které využívá pohonnou jednotku odvozenou z Formule 1.
Podle Mercedesu nové silniční auto "kombinuje výjimečnou závodní výkonnost a hybridní technologii Formule 1 vhodnou pro každodenní využití s výjimečnou efektivitou. Jako první na světě."
Project ONE je vybaven 1,6litrovým V6 hybridním motorem. Vůz podle Mercedesu dosahuje výkonu přes 1000 koní (740 kW) a maximální rychlosti převyšující 350 km/h. Slušné je i zrychlení z 0 - 200 km/h - pod šest sekund.
Poháněná je zadní náprava (přes 500 kW), k těmto výkonům mu ale pomáhají i dva 120kW elektromotory vpředu, díky nimž může ujet 25 km pouze na elektrickou energii. Spalovací motor používá přímé vstřikování a špičkové přeplňování.
Turbína a kompresor jsou od sebe odděleny, nacházejí se v optimální pozici směrem k výfuku a k sání V6 motoru, spojeny jsou hřídelí. Na ní je další elektromotor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) dosahující výkonu zhruba 90 kW (v závislosti na svém provozním stavu). Elektricky může roztočit kompresor až na 100 tisíc ot./min - například při rozjezdu.
Hlavní výhodou je naprostá eliminace tzv. turbo lagu - zpožděného nástupu turba po sešlápnutí plynu. Dle údajů Mercedes je dokonce lepší než u atmosférických V8 motorů.
Dalším přínosem je rekuperace energie, kterou může uložit do vysokonapěťových lithium-ionových baterií, které poskytují další "šťávu" pro čtvrtý, 120kW elektromotor (MGU-K) napojený na klikovou hřídel přes kolo s čelním ozubením. Baterie umístěné v podlaze jsou stejné jako u monopostu F1, liší se jen kvantitou článků. Napětí funguje při 800 V místo obvyklých 400 V - to umožňuje zmenšit průměry kabelů.
Díky schopnosti rekuperovat tepelnou i kinetickou energii při brzdění převyšuje termodynamická efektivita spalovacího motoru 40 %, což je podstatně více, než nabízejí běžné motory (33 - 38 %).
Podle Mercedesu vše vychází přímo z F1. Mechanické pružiny ventilů jsou nahrazeny pneumatickými a motor dosahuje 11 000 ot./ min, což je na silniční vůz docela hodně. Na rozdíl od F1 ale nebude využíván velké procento času na plný plyn (na Monze např. až 70 % času), což má zajistit jeho solidní životnost. Dva elektromotory na přední nápravě točí dokonce 50 tisíc ot./min.
Úplně nová je osmirychlostní převodovka, jež může být ovládána pomocí páček pod volantem nebo zcela automaticky. Vývojáři hodně času strávili také laděním ovladatelného zavěšení. Systém ESP lze zcela vypnout či přepnout do sportovního módu, který před zásahem elektroniky umožňuje větší úhel stáčení vozidla.
Pilot Lewis Hamilton, jenž u představení nechyběl, řekl: "Jednoho dne přijde skutečná technologie Formule 1 do ulic. Jednoho dne je dnes. Jsem tak hrdý na Mercedes."
Video: Lewis Hamilton a Project ONE
Předseda představenstva Dieter Zetsche dodává: "Motorsport pro nás není konečnou. Čelíme intenzívní konkurenci, vyvíjíme technologie, z nichž následně těží i naše produkční vozy." Podle něj je nové auto ukázkou technologie, která pomohla závodnímu týmu k třem titulům v posledních třech sezónách.
Interiér připomíná Formuli 1 pro dvě osoby, auto se ovládá volantem podobnému tomu používanému ve vrcholné disciplíně motorsportu. Auto již dostalo schválení německého ministerstva dopravy pro provoz na pozemních komunikacích.
Kromě pohonné jednotky využívá i další věci z F1 - šasi z uhlíkových vláken či možnosti nastavení motoru. To obsahuje "vysoce dynamický mód odpovídající nastavení používanému v kvalifikacích F1 pro dosahování optimálních časů na kolo," dodává německá automobilka.
Fotogalerie:Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.