Mercedes včera na Mezinárodním autosalónu ve Frankfurtu odhalil své hyper auto, které využívá pohonnou jednotku odvozenou z Formule 1.
Podle Mercedesu nové silniční auto "kombinuje výjimečnou závodní výkonnost a hybridní technologii Formule 1 vhodnou pro každodenní využití s výjimečnou efektivitou. Jako první na světě."
Project ONE je vybaven 1,6litrovým V6 hybridním motorem. Vůz podle Mercedesu dosahuje výkonu přes 1000 koní (740 kW) a maximální rychlosti převyšující 350 km/h. Slušné je i zrychlení z 0 - 200 km/h - pod šest sekund.
Poháněná je zadní náprava (přes 500 kW), k těmto výkonům mu ale pomáhají i dva 120kW elektromotory vpředu, díky nimž může ujet 25 km pouze na elektrickou energii. Spalovací motor používá přímé vstřikování a špičkové přeplňování.
Turbína a kompresor jsou od sebe odděleny, nacházejí se v optimální pozici směrem k výfuku a k sání V6 motoru, spojeny jsou hřídelí. Na ní je další elektromotor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) dosahující výkonu zhruba 90 kW (v závislosti na svém provozním stavu). Elektricky může roztočit kompresor až na 100 tisíc ot./min - například při rozjezdu.
Hlavní výhodou je naprostá eliminace tzv. turbo lagu - zpožděného nástupu turba po sešlápnutí plynu. Dle údajů Mercedes je dokonce lepší než u atmosférických V8 motorů.
Dalším přínosem je rekuperace energie, kterou může uložit do vysokonapěťových lithium-ionových baterií, které poskytují další "šťávu" pro čtvrtý, 120kW elektromotor (MGU-K) napojený na klikovou hřídel přes kolo s čelním ozubením. Baterie umístěné v podlaze jsou stejné jako u monopostu F1, liší se jen kvantitou článků. Napětí funguje při 800 V místo obvyklých 400 V - to umožňuje zmenšit průměry kabelů.
Díky schopnosti rekuperovat tepelnou i kinetickou energii při brzdění převyšuje termodynamická efektivita spalovacího motoru 40 %, což je podstatně více, než nabízejí běžné motory (33 - 38 %).
Podle Mercedesu vše vychází přímo z F1. Mechanické pružiny ventilů jsou nahrazeny pneumatickými a motor dosahuje 11 000 ot./ min, což je na silniční vůz docela hodně. Na rozdíl od F1 ale nebude využíván velké procento času na plný plyn (na Monze např. až 70 % času), což má zajistit jeho solidní životnost. Dva elektromotory na přední nápravě točí dokonce 50 tisíc ot./min.
Úplně nová je osmirychlostní převodovka, jež může být ovládána pomocí páček pod volantem nebo zcela automaticky. Vývojáři hodně času strávili také laděním ovladatelného zavěšení. Systém ESP lze zcela vypnout či přepnout do sportovního módu, který před zásahem elektroniky umožňuje větší úhel stáčení vozidla.
Pilot Lewis Hamilton, jenž u představení nechyběl, řekl: "Jednoho dne přijde skutečná technologie Formule 1 do ulic. Jednoho dne je dnes. Jsem tak hrdý na Mercedes."
Video: Lewis Hamilton a Project ONE
Předseda představenstva Dieter Zetsche dodává: "Motorsport pro nás není konečnou. Čelíme intenzívní konkurenci, vyvíjíme technologie, z nichž následně těží i naše produkční vozy." Podle něj je nové auto ukázkou technologie, která pomohla závodnímu týmu k třem titulům v posledních třech sezónách.
Interiér připomíná Formuli 1 pro dvě osoby, auto se ovládá volantem podobnému tomu používanému ve vrcholné disciplíně motorsportu. Auto již dostalo schválení německého ministerstva dopravy pro provoz na pozemních komunikacích.
Kromě pohonné jednotky využívá i další věci z F1 - šasi z uhlíkových vláken či možnosti nastavení motoru. To obsahuje "vysoce dynamický mód odpovídající nastavení používanému v kvalifikacích F1 pro dosahování optimálních časů na kolo," dodává německá automobilka.
Fotogalerie:Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.