Mercedes včera na Mezinárodním autosalónu ve Frankfurtu odhalil své hyper auto, které využívá pohonnou jednotku odvozenou z Formule 1.
Podle Mercedesu nové silniční auto "kombinuje výjimečnou závodní výkonnost a hybridní technologii Formule 1 vhodnou pro každodenní využití s výjimečnou efektivitou. Jako první na světě."
Project ONE je vybaven 1,6litrovým V6 hybridním motorem. Vůz podle Mercedesu dosahuje výkonu přes 1000 koní (740 kW) a maximální rychlosti převyšující 350 km/h. Slušné je i zrychlení z 0 - 200 km/h - pod šest sekund.
Poháněná je zadní náprava (přes 500 kW), k těmto výkonům mu ale pomáhají i dva 120kW elektromotory vpředu, díky nimž může ujet 25 km pouze na elektrickou energii. Spalovací motor používá přímé vstřikování a špičkové přeplňování.
Turbína a kompresor jsou od sebe odděleny, nacházejí se v optimální pozici směrem k výfuku a k sání V6 motoru, spojeny jsou hřídelí. Na ní je další elektromotor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) dosahující výkonu zhruba 90 kW (v závislosti na svém provozním stavu). Elektricky může roztočit kompresor až na 100 tisíc ot./min - například při rozjezdu.
Hlavní výhodou je naprostá eliminace tzv. turbo lagu - zpožděného nástupu turba po sešlápnutí plynu. Dle údajů Mercedes je dokonce lepší než u atmosférických V8 motorů.
Dalším přínosem je rekuperace energie, kterou může uložit do vysokonapěťových lithium-ionových baterií, které poskytují další "šťávu" pro čtvrtý, 120kW elektromotor (MGU-K) napojený na klikovou hřídel přes kolo s čelním ozubením. Baterie umístěné v podlaze jsou stejné jako u monopostu F1, liší se jen kvantitou článků. Napětí funguje při 800 V místo obvyklých 400 V - to umožňuje zmenšit průměry kabelů.
Díky schopnosti rekuperovat tepelnou i kinetickou energii při brzdění převyšuje termodynamická efektivita spalovacího motoru 40 %, což je podstatně více, než nabízejí běžné motory (33 - 38 %).
Podle Mercedesu vše vychází přímo z F1. Mechanické pružiny ventilů jsou nahrazeny pneumatickými a motor dosahuje 11 000 ot./ min, což je na silniční vůz docela hodně. Na rozdíl od F1 ale nebude využíván velké procento času na plný plyn (na Monze např. až 70 % času), což má zajistit jeho solidní životnost. Dva elektromotory na přední nápravě točí dokonce 50 tisíc ot./min.
Úplně nová je osmirychlostní převodovka, jež může být ovládána pomocí páček pod volantem nebo zcela automaticky. Vývojáři hodně času strávili také laděním ovladatelného zavěšení. Systém ESP lze zcela vypnout či přepnout do sportovního módu, který před zásahem elektroniky umožňuje větší úhel stáčení vozidla.
Pilot Lewis Hamilton, jenž u představení nechyběl, řekl: "Jednoho dne přijde skutečná technologie Formule 1 do ulic. Jednoho dne je dnes. Jsem tak hrdý na Mercedes."
Video: Lewis Hamilton a Project ONE
Předseda představenstva Dieter Zetsche dodává: "Motorsport pro nás není konečnou. Čelíme intenzívní konkurenci, vyvíjíme technologie, z nichž následně těží i naše produkční vozy." Podle něj je nové auto ukázkou technologie, která pomohla závodnímu týmu k třem titulům v posledních třech sezónách.
Interiér připomíná Formuli 1 pro dvě osoby, auto se ovládá volantem podobnému tomu používanému ve vrcholné disciplíně motorsportu. Auto již dostalo schválení německého ministerstva dopravy pro provoz na pozemních komunikacích.
Kromě pohonné jednotky využívá i další věci z F1 - šasi z uhlíkových vláken či možnosti nastavení motoru. To obsahuje "vysoce dynamický mód odpovídající nastavení používanému v kvalifikacích F1 pro dosahování optimálních časů na kolo," dodává německá automobilka.
Fotogalerie:Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.