SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; Kimi Räikkönen s Ferrari dosáhl v závěru prvního tréninku nejrychlejšího času, využil k tomu ale na rozdíl od pilotů Mercedesu ty nejměkčí pneumatiky, které jsou v Belgii k dispozici. Fernando Alonso si jízdu s vylepšeným motorem Honda moc neužíval, problém se objevil hned v úvodu. Týmu se jej naštěstí podařilo vyřešit.
Do úvodního v 10 hodin vyrazil jako první Vandoorne s McLarenem, kolem sebe měl ochranu kokpitu typu Halo, která je od příštího roku povinná. Za hlavou na levé straně měl soustavu Pitotových trubic, pomocí nichž inženýři zkoumají dopad na aerodynamiku na zádi.
Zkoušel si jí také Hamilton s Mercedesem a Ericsson se Sauberem, kterého v neděli čeká odsun o pět míst dozadu za nepovolenou výměnu převodovky - ty musí vydržet 6 závodů v řadě za sebou. Švýcarský tým přivezl také novou podlahu, s níž tak zkompletoval svůj nový balík, jehož polovinu představil před letní přestávkou v Maďarsku.
Alonso si ale už po 4 min ztěžuje na svou vylepšenou pohonnou jednotku: "Nemám žádný výkon." McLaren jej žádá o změnu nastavení, což komentuje slovy: "Je to lepší, ale stále žádný výkon... nedojedu do boxů, pokud to nespravíte." K mechanikům se nakonec dostal, ale takto ho Honda o svých schopnostech postavit konkurenceschopnou jednotku určitě nepřesvědčí.
Po čtvrt hodině jsme se dočkali prvních červených vlajek, když Massa v poslední části Les Combes přejel přes obrubník a skončil v bariéře za štěrkovou zónou. Brazilec měl problémy s nevolností v Maďarsku, kde jej zastoupil Paul di Resta, nyní jej tedy čekají další lékařské prohlídky, i když se zdál být v pořádku. Auto je rozbité a tým ho nestačí do 2. tréninku opravit!
Provoz byl obnoven po 11 minutách, krátce nato se objevil problém s opěrkou hlavy u Magnussenova Haasu, což nám připomnělo trampoty Hamiltona v Baku, po nichž přišel o vítězství. Lewis si mezitím stěžoval na pneumatiky: "Přehřívají se dost rychle." Pirelli sem přivezlo to nejměkčí, co má v nabídce - počínaje ultra-měkkou směsí.
Piloti začínali zajíždět svá první měřená kola: Räikkönen na super-měkkých zvládá okruh za 1:47,902 min, Ricciardo s Red Bullem na ultra-měkkých za 1:46,838 min. O chvíli později jej předčil Hamilton - 1:46,439 min, na třetí příčku se dostal jeho týmový kolega Bottas, Vettel ztrácel 1,4 sekundy, Vandoorne s McLarenem byl v polovině tréninku o další sekundu zpět na 10. pozici.
? This wasn't what @MassaFelipe19 wanted on his #F1 return#BelgianGP ?? #FP1 pic.twitter.com/mboipxNwtE
— Formula 1 (@F1) August 25, 2017V Belgii je zapotřebí trávit co nejvíce času na dráze, aby týmy mohly zvolit ten správný kompromis pro závod a kvalifikaci. Sauber místo toho řešil potíže se systémem pro rekuperaci energie (ERS) na voze Wehrleina, narušen byl také program Kvjata kvůli problémům v zadní části jeho Toro Rosso či Hülkenberga, u kterého Renault řešil příliš horký vzduch v kokpitu. Francouzský tým nepřivezl nové motory jako Honda, Mercedes či Ferrari (nasazeny u Haasu), má však nové mapování.
Ricciardo po půl hodině na ultra-měkkých pneumatikách ukrojil desetinu z náskoku Hamiltona, zůstává však druhý (1:46,551) min. Mezi favority zde patří Mercedes a Ferrari, Red Bull se ale chce zapojit do boje o stupně vítězů.
Bottas poté předvedl velmi rychlé kolo na měkkých pneumatikách - o 15 tisícin na chvíli překonal Hamiltona (1:46,424 min), vyjíždí však mimo v 13. zatáčce a lehce si poškozuje přední křídlo o bariéru. Jeho týmový kolega nasazuje stejnou směs a ukazuje svou sílu - 1:45,555 min. Zrychlují také další piloti za ním - Sainz postupuje na šestou příčku (1:47,446) a Vandoorne na devátou (1:47,865).
Alonso je jedenáctý (1:48,429) a stěžuje si na to, že mu nefunguje DRS. Musí být spokojen s tím, že mu auto vůbec jezdí. Kvjat se na trať po opravě vozu dostává až 22 min před koncem. Grosjean nezapomíná na své standardní stížnosti na brzdy, zatím je patnáctý (1:48,626).
Velmi dobrého času dosahuje Vettel, jenž na Hamiltona ve svém ostrém pokusu ztratil jen 92 tisícin vteřiny, ovšem na ultra-měkkých pneumatikách. Ferrari přivezlo do Belgie hodně nových dílů - nejen křídla a podlahu, ale i zavěšení (více zde). Zlepšení potvrdil před koncem Räikkönen, když se mu na té nejměkčí směsi podařilo protlačit před oba Mercedesy dostat - čas 1:45,502 jej vynesl do čela.
V prvním tréninku je tedy s přihlédnutím k použitým pneumatikám nejrychlejší Mercedes, za tím se řadí Ferrari a Red Bull. Před McLarenem, jenž se bude asi nejvíce prát s Renaultem, je Toro Rosso i Force India.
Jde však jen o začátek, kdy týmy začínají ladit své vozy pro náročný, nejdelší okruh kalendáře. Často jsme viděli, jak týmy provozují obě auta ve zcela odlišných aerodynamických konfiguracích. Více se o rozložení sil dozvíme z odpolední části, kdy budou zkoušet i delší jízdy.
Max. rychlosti (v km/h): 1. Bottas 337, 2. Hamilton 337, 3. Pérez 336, 4. Ocon 333, 5. Stroll 329, 6. Vettel 329... 19. Vandoorne 319, 20. Palmer 313.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.