SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; Kimi Räikkönen s Ferrari dosáhl v závěru prvního tréninku nejrychlejšího času, využil k tomu ale na rozdíl od pilotů Mercedesu ty nejměkčí pneumatiky, které jsou v Belgii k dispozici. Fernando Alonso si jízdu s vylepšeným motorem Honda moc neužíval, problém se objevil hned v úvodu. Týmu se jej naštěstí podařilo vyřešit.
Do úvodního v 10 hodin vyrazil jako první Vandoorne s McLarenem, kolem sebe měl ochranu kokpitu typu Halo, která je od příštího roku povinná. Za hlavou na levé straně měl soustavu Pitotových trubic, pomocí nichž inženýři zkoumají dopad na aerodynamiku na zádi.
Zkoušel si jí také Hamilton s Mercedesem a Ericsson se Sauberem, kterého v neděli čeká odsun o pět míst dozadu za nepovolenou výměnu převodovky - ty musí vydržet 6 závodů v řadě za sebou. Švýcarský tým přivezl také novou podlahu, s níž tak zkompletoval svůj nový balík, jehož polovinu představil před letní přestávkou v Maďarsku.
Alonso si ale už po 4 min ztěžuje na svou vylepšenou pohonnou jednotku: "Nemám žádný výkon." McLaren jej žádá o změnu nastavení, což komentuje slovy: "Je to lepší, ale stále žádný výkon... nedojedu do boxů, pokud to nespravíte." K mechanikům se nakonec dostal, ale takto ho Honda o svých schopnostech postavit konkurenceschopnou jednotku určitě nepřesvědčí.
Po čtvrt hodině jsme se dočkali prvních červených vlajek, když Massa v poslední části Les Combes přejel přes obrubník a skončil v bariéře za štěrkovou zónou. Brazilec měl problémy s nevolností v Maďarsku, kde jej zastoupil Paul di Resta, nyní jej tedy čekají další lékařské prohlídky, i když se zdál být v pořádku. Auto je rozbité a tým ho nestačí do 2. tréninku opravit!
Provoz byl obnoven po 11 minutách, krátce nato se objevil problém s opěrkou hlavy u Magnussenova Haasu, což nám připomnělo trampoty Hamiltona v Baku, po nichž přišel o vítězství. Lewis si mezitím stěžoval na pneumatiky: "Přehřívají se dost rychle." Pirelli sem přivezlo to nejměkčí, co má v nabídce - počínaje ultra-měkkou směsí.
Piloti začínali zajíždět svá první měřená kola: Räikkönen na super-měkkých zvládá okruh za 1:47,902 min, Ricciardo s Red Bullem na ultra-měkkých za 1:46,838 min. O chvíli později jej předčil Hamilton - 1:46,439 min, na třetí příčku se dostal jeho týmový kolega Bottas, Vettel ztrácel 1,4 sekundy, Vandoorne s McLarenem byl v polovině tréninku o další sekundu zpět na 10. pozici.
? This wasn't what @MassaFelipe19 wanted on his #F1 return#BelgianGP ?? #FP1 pic.twitter.com/mboipxNwtE
— Formula 1 (@F1) August 25, 2017V Belgii je zapotřebí trávit co nejvíce času na dráze, aby týmy mohly zvolit ten správný kompromis pro závod a kvalifikaci. Sauber místo toho řešil potíže se systémem pro rekuperaci energie (ERS) na voze Wehrleina, narušen byl také program Kvjata kvůli problémům v zadní části jeho Toro Rosso či Hülkenberga, u kterého Renault řešil příliš horký vzduch v kokpitu. Francouzský tým nepřivezl nové motory jako Honda, Mercedes či Ferrari (nasazeny u Haasu), má však nové mapování.
Ricciardo po půl hodině na ultra-měkkých pneumatikách ukrojil desetinu z náskoku Hamiltona, zůstává však druhý (1:46,551) min. Mezi favority zde patří Mercedes a Ferrari, Red Bull se ale chce zapojit do boje o stupně vítězů.
Bottas poté předvedl velmi rychlé kolo na měkkých pneumatikách - o 15 tisícin na chvíli překonal Hamiltona (1:46,424 min), vyjíždí však mimo v 13. zatáčce a lehce si poškozuje přední křídlo o bariéru. Jeho týmový kolega nasazuje stejnou směs a ukazuje svou sílu - 1:45,555 min. Zrychlují také další piloti za ním - Sainz postupuje na šestou příčku (1:47,446) a Vandoorne na devátou (1:47,865).
Alonso je jedenáctý (1:48,429) a stěžuje si na to, že mu nefunguje DRS. Musí být spokojen s tím, že mu auto vůbec jezdí. Kvjat se na trať po opravě vozu dostává až 22 min před koncem. Grosjean nezapomíná na své standardní stížnosti na brzdy, zatím je patnáctý (1:48,626).
Velmi dobrého času dosahuje Vettel, jenž na Hamiltona ve svém ostrém pokusu ztratil jen 92 tisícin vteřiny, ovšem na ultra-měkkých pneumatikách. Ferrari přivezlo do Belgie hodně nových dílů - nejen křídla a podlahu, ale i zavěšení (více zde). Zlepšení potvrdil před koncem Räikkönen, když se mu na té nejměkčí směsi podařilo protlačit před oba Mercedesy dostat - čas 1:45,502 jej vynesl do čela.
V prvním tréninku je tedy s přihlédnutím k použitým pneumatikám nejrychlejší Mercedes, za tím se řadí Ferrari a Red Bull. Před McLarenem, jenž se bude asi nejvíce prát s Renaultem, je Toro Rosso i Force India.
Jde však jen o začátek, kdy týmy začínají ladit své vozy pro náročný, nejdelší okruh kalendáře. Často jsme viděli, jak týmy provozují obě auta ve zcela odlišných aerodynamických konfiguracích. Více se o rozložení sil dozvíme z odpolední části, kdy budou zkoušet i delší jízdy.
Max. rychlosti (v km/h): 1. Bottas 337, 2. Hamilton 337, 3. Pérez 336, 4. Ocon 333, 5. Stroll 329, 6. Vettel 329... 19. Vandoorne 319, 20. Palmer 313.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.