Renault ví, že musí přibrat mnohem více lidí a rozšířit svou továrnu, aby podle svého šéfa Cyrila Abiteboula mohl naplnit svůj potenciál. F1 ale jednou bude muset přijmout opatření, aby velikost týmů příliš nenarůstala.
Francouzský tým po převzetí Lotusu před sezónou 2016 aktivně nabíral zaměstnance poté, co předchozím majitelům (Genii) docházely peníze a přestávaly do továrny investovat. Během loňské sezóny jej posílilo 80, letos přibyli další, ale podle Abiteboula to stále nestačí.
"Po inženýrské a technické stránce jsme hodně vyrostli. Teď potřebujeme ne podobný růst, ale růst, jenž bude kompatibilní s inženýrským potenciálem - jako konstrukční oddělení, výrobu, kde jsme stále příliš malí a skoro zdržujeme to, co dokáže vyprodukovat oddělení aerodynamiky," prozrazuje šéf Renaultu.
"K tomu dojde také tehdy, až dokončíme rozšíření budovy, v níž budeme mít větší konstrukční oddělení, protože nyní jsem omezení místem. A půjde i o nové dílny budeme si příští rok vyrábět vlastní převodovky a kompozity, což je velkým projektem, který vyžaduje spoustu místa a lidí určených pouze pro tento projekt. V růstu tedy budeme muset pokračovat," pokračuje pro Autosport Abiteboul.
Loni v přechodném roce po převzetí Lotusu skončil Renault mezi konstruktéry devátý. Letos mu patří osmá příčka, ale po velkém vylepšení vozu RS17 před letní přestávkou pomýšlí sebevědomě na postup až na páté místo.
"Když si dokážete představit vývoj, tak má začátek a nějaký čas to zabere, než program zaplníte, získáte projekty či koncepty a než z něj vyjdou fyzické části. Přesně to se děje. Nejprve plníme 'potrubí' investicemi, vybavením a lidmi, pak nápady, projekty a koncepty, a potom se to konečně mění v díly. To vždy zabere nějaký čas, dobré je však to, že jakmile to začne, tak to teoreticky nekončí," vysvětluje šéf Renaultu.
Zatímco se tedy zaměřují na nabírání dalších lidí a rozšiřování továrny, tak F1 nějakou dobu bude muset přijmout opatření, aby se týmy opět přespříliš nerozrůstaly: "Musí to růst řízeným způsobem, protože upřímně nemám chuť stát se jednotkou o 800 - 900 lidech. Podle mě to není rozumné." V F1 jsou přitom daleko větší týmy, jako Ferrari či Mercedes, který čítá už přes 1600 zaměstnanců.
"Očekávám, že v určitém bodě sport něco udělá, takže to pro nás nebude mít moc velký smysl růst do takové úrovně. Nejde o finanční prostředky, ale také o dlouhodobou strategii, protože podle mě je nejrozumnější, když má tým kolem 650 lidí. Předpoklady pro příští rok jsou už nad tímto počtem," dodává Abiteboul.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.