Týmy budou nuceni od příštího roku implementovat na své vozy ochranu kokpitu Halo. A přestože se nejedná zrovna o okulahodící řešení, tak by mělo mít svůj bezpečnostní přínos.
Před nedávnem jsme vám přinesli některá prohlášení pilotů ohledně tohoto rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace. Názory jezdců se dosti liší. Například Vettel s Räikkönenem nemají s Halo problém, Hamilton rozhodnutí FIA respektuje, ale mezi fandy se neřadí. No, a jezdci jako Magnussen či Hülkenberg jsou jasně proti.
To ale na situaci nic nezmění a po ne úplně vyhovujících testech hned dvojice ochranných štítů budou piloti jezdit s touto pomyslnou svatozáří kolem své hlavy. O rok později by Halo měly začít používat i další závodní série vozů s otevřenými kokpity pod hlavičkou FIA.
Video: Zástupci FIA na tiskové konferenci vysvětlují zavedení ochrany kokpitu Halo
Pojďme se tedy podívat, jak Mezinárodní automobilová federace vyvrací některé z mýtů a nepodložených hypotéz ohledně negativního dopadu Halo na současnou F1 a především pak nefunkčnost této ochrany při některých scénářích.
Halo nedokáže ochránitHned po vzhledu se většina kritiků pustila i do jeho případné funkčnosti. Během diskuzního panelu ohledně Halo ale zástupce FIA řekl, že testy provedené za scénářů auto-auto a auto- vnější objekt přinesly kýžené ovoce. K simulaci byla použita například nehoda Romaina Grojseana a Fernanda Alonso z Belgické GP 2012. Tenkrát Francouzův Lotus přeletěl přes Alonsovo Ferrari. Pak FIA analyzovala několik dalších nehod, včetně kolize mezi Wehrleinem a Buttonem z letošní VC Monaka.
"Dali jsme na vozy Halo a simulovali jsme některé nehody. Neřešili jsme ale jen dané okolnosti, ale také další teoretické scénáře. Autem jsme hýbali o 5 cm a 10 cm do všech stran. Následně jsme zkoumali, jaký by v těchto scénářích mělo Halo dopad - neutrální, pozitivní či negativní. Konečné číslo pozitivních výsledků nakonec značně převýšilo scénáře, kdy by použití ochrany mělo neutrální či negativní dopad," řekl zástupce FIA Mekies.
Co se týče poslední smrtelné nehody v královně motorsportu - kolize mezi jeřábem a Marussií Julese Bianchiho v Suzuce 2014 - test FIA vyšel jako neutrální, Halo by tedy za daných okolností běh dějin asi nezměnilo. Na druhou stranu, při smrtelné nehodě expilota F1 a závodníka série IndyCar Justina Wilsona z roku 2015 by Halo náraz zmírnilo. Pozitivní dopad by Halo mělo i u smrtelné nehody Henryho Surteese ve Formuli 2 z roku 2009.
Krom havárií Mezinárodní automobilová federace testovala i ochranu proti případnému incidentu s úlomky, které se během závodu na trati dost často objevují. Se současnou konstrukcí náprav není již velmi pravděpodobné, že by z auta upadla pneumatika, a díky velikosti současných gum Pirelli je dost velká šance, že by Halo hlavu pilota ochránilo.
"Koukali jsme na matematické studie, které brali v potaz milióny součástek, které na Halo létaly ze všech stran. Statisticky můžeme jasně ukázat, že Halo zvyšuje ochranu proti malým objektům, které na pilota mohou přiletět, v porovnání se situací, kdy Halo vůz nemá," dodal zástupce FIA.
Zhorší se viditelnostJezdec v kokpitu s Halo kouká na trať skrze přední konstrukční trubku. Hodně jezdců zprvu tvrdilo, že to znatelně ovlivní viditelnost. Realita je ale prý jiná: "Valná většina jezdců je s viditelností spokojená. Jeden nebo dva jezdci po prvních jízdách tvrdili, že cítí pocit klaustrofobie, ale určitě si s tím ještě poradíme," řekl Mekies.
Dle FIA jsou na tom jezdci Formule 1 v porovnání s takovými závody vytrvalostních prototypů ještě dobře: "S vozy kategorie LMP1 jsme měli opačný problém. FIA musela zasahovat do minimálního pole viditelnosti, jinak by totiž inženýři navrhli vozy, kde jezdci neuvidí takřka nic. Jezdci v F1 jsou na tom s viditelností lépe než v jiných kategoriích. Mezinárodní automobilová federace navíc pracuje na ztenčení předního úchytného pilíře. Nyní má 20 mm a pro rok 2018 je plánovaná šířka 16 mm. Uvidíme, jak dopadnou testy a kam to až dotáhneme."
Testovací pilot Mercedesu George Russell po testech v Maďarsku řekl, že viditelnost byla s Halo v určitých případech dokonce lepší: "Halo mě překvapilo, měl jsem mnohem lepší výhled, než jsem si vůbec představoval. Jeden pozitivní poznatek: na konci dne, kdy slunce zapadalo, Halo dokázalo blokovat paprsky, takže jsem viděl lépe, než by tomu bylo normálně v 17:30," řekl devatenáctiletý Brit, jenž vede letošní ročník závodů GP3.
Pro jezdce bude těžší vylézatPři prvních testech Halo si jezdci stěžovali na obtížné vylézání z kokpitu. To ale bylo do jisté míry způsobeno tím, že se jednalo o prototypy, které nebyly přizpůsobené na váhu lidského těla. Finální verze ochrany Halo dovolí jezdcům, aby se zapřeli a budou se tak moci vytáhnout technikou à la klik na bradlech.
George Russell to vidí spíše jako otázku zvyku, se správnou technikou prý lze Halo opustit vcelku dobře. FIA dokonce analyzovala Alonsovu nehodu z loňské Velké Ceny Austrálie a výsledky jsou opět pozitivní. Piloti totiž díky konstrukci Halo mají více prostoru, než by jinak rozmašírovaný kokpit nabídl. I tak se ale Mezinárodní automobilová federace rozhodla zvýšit časový limit na opuštění vozu z dnešních 5 sekund na 8-10 vteřin.
Narušení konstrukce může být pro piloty nebezpečnéTvrdý náraz by mohl konstrukci porušit. Následně by pak některý z podpůrných pilířů mohl pilota zranit. V této otázce, ale Mekies trefně podotýká, že pokud by nějaký náraz poničil konstrukci, tak by měl pilot štěstí, že tento typ ochrany měl.
"Máme jistotu, že tu není žádný scénář, kdy se Halo zdeformuje v oblasti pilotovy hlavy v situaci, kdy ho budeme chtít sundat? Zaprvé, pokud se toto stane, tak všichni budeme rádi, že Halo bylo na voze, pokud totiž něco zdeformuje tuto ochranu, tak si představte, jak by dopadl pilot bez ní. Testovali jsme spoustu sad nářadí, které si dokážou s Halo poradit. Podařilo se nám udělat takové, které se vlezou do záchranného vozu a konstrukci Halo rozřežou raz dva. Takže i v extrémních případech, které si jen těžko budeme představovat, jsme schopni tento problém vyřešit."
Výsledky testů ukázaly, že rozřezání přední příčky zabere 2 vteřiny, s bočními pilíři si pak speciální rozbrus poradí za 5 vteřin.
Odpudivý design se ani časem nezlepšíNalijme si čistého vína. V současné době existují vesměs 2 skupiny fanoušků - ti, kterým se Halo vzhledově vůbec nezamlouvá, a ti, kterým moc nevadí, jelikož přináší bezpečnostní benefity. Asi se nenajde nikdo, kdo by řekl, že monopost Formule 1 se svatozáří vypadá lépe než bez ní.
Charlie Whiting ale mírní vlny nevole. Zatím totiž týmy i veřejnost viděly jen prototypy a vzhled se bude kvůli aerodynamice a pevnosti konstrukce i nadále vyvíjet. Realita tedy bude taková, že vozy nebudou mít na svém kokpitu unifikovaný kus černého "železa".
"Týmy zatím neprozkoumaly všechny možnosti, jak Halo navrhnout tak, aby bylo o něco více okulahodící. Zatím jsme viděli jen holé designy. Když Williams vyzkoušel bílou verzi, která se barevně shodovala s jejich vozem, tak se na to dalo koukat. Myslím si, že na tom se shodneme. Věřím, že si na to fanoušci zvyknou, teď jsou emoce prostě vypjaté. Až týmy přijdou s různými návrhy, tak si myslím, že to nebude tak hrozné, jak si všichni myslí," řekl Whiting.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.
Kvůli místním předpisům nebude tým Stake F1 závodit pod svým obvyklým názvem během Velké ceny Nizozemska na okruhu Zandvoort. Tým tak dočasně upraví své označení, aby vyhověl regulacím platným v zemi pořadatele.
Film Brada Pitta z prostředí F1 by se měl podle zpráv objevit na digitálních platformách ještě tento měsíc. Fanoušci tak dostanou příležitost sledovat očekávaný titul online.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost během Festivalu rychlosti v Goodwoodu otevřeně chválil Oscara Piastriho.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.