Týmy budou nuceni od příštího roku implementovat na své vozy ochranu kokpitu Halo. A přestože se nejedná zrovna o okulahodící řešení, tak by mělo mít svůj bezpečnostní přínos.
Před nedávnem jsme vám přinesli některá prohlášení pilotů ohledně tohoto rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace. Názory jezdců se dosti liší. Například Vettel s Räikkönenem nemají s Halo problém, Hamilton rozhodnutí FIA respektuje, ale mezi fandy se neřadí. No, a jezdci jako Magnussen či Hülkenberg jsou jasně proti.
To ale na situaci nic nezmění a po ne úplně vyhovujících testech hned dvojice ochranných štítů budou piloti jezdit s touto pomyslnou svatozáří kolem své hlavy. O rok později by Halo měly začít používat i další závodní série vozů s otevřenými kokpity pod hlavičkou FIA.
Video: Zástupci FIA na tiskové konferenci vysvětlují zavedení ochrany kokpitu Halo
Pojďme se tedy podívat, jak Mezinárodní automobilová federace vyvrací některé z mýtů a nepodložených hypotéz ohledně negativního dopadu Halo na současnou F1 a především pak nefunkčnost této ochrany při některých scénářích.
Halo nedokáže ochránitHned po vzhledu se většina kritiků pustila i do jeho případné funkčnosti. Během diskuzního panelu ohledně Halo ale zástupce FIA řekl, že testy provedené za scénářů auto-auto a auto- vnější objekt přinesly kýžené ovoce. K simulaci byla použita například nehoda Romaina Grojseana a Fernanda Alonso z Belgické GP 2012. Tenkrát Francouzův Lotus přeletěl přes Alonsovo Ferrari. Pak FIA analyzovala několik dalších nehod, včetně kolize mezi Wehrleinem a Buttonem z letošní VC Monaka.
"Dali jsme na vozy Halo a simulovali jsme některé nehody. Neřešili jsme ale jen dané okolnosti, ale také další teoretické scénáře. Autem jsme hýbali o 5 cm a 10 cm do všech stran. Následně jsme zkoumali, jaký by v těchto scénářích mělo Halo dopad - neutrální, pozitivní či negativní. Konečné číslo pozitivních výsledků nakonec značně převýšilo scénáře, kdy by použití ochrany mělo neutrální či negativní dopad," řekl zástupce FIA Mekies.
Co se týče poslední smrtelné nehody v královně motorsportu - kolize mezi jeřábem a Marussií Julese Bianchiho v Suzuce 2014 - test FIA vyšel jako neutrální, Halo by tedy za daných okolností běh dějin asi nezměnilo. Na druhou stranu, při smrtelné nehodě expilota F1 a závodníka série IndyCar Justina Wilsona z roku 2015 by Halo náraz zmírnilo. Pozitivní dopad by Halo mělo i u smrtelné nehody Henryho Surteese ve Formuli 2 z roku 2009.
Krom havárií Mezinárodní automobilová federace testovala i ochranu proti případnému incidentu s úlomky, které se během závodu na trati dost často objevují. Se současnou konstrukcí náprav není již velmi pravděpodobné, že by z auta upadla pneumatika, a díky velikosti současných gum Pirelli je dost velká šance, že by Halo hlavu pilota ochránilo.
"Koukali jsme na matematické studie, které brali v potaz milióny součástek, které na Halo létaly ze všech stran. Statisticky můžeme jasně ukázat, že Halo zvyšuje ochranu proti malým objektům, které na pilota mohou přiletět, v porovnání se situací, kdy Halo vůz nemá," dodal zástupce FIA.
Zhorší se viditelnostJezdec v kokpitu s Halo kouká na trať skrze přední konstrukční trubku. Hodně jezdců zprvu tvrdilo, že to znatelně ovlivní viditelnost. Realita je ale prý jiná: "Valná většina jezdců je s viditelností spokojená. Jeden nebo dva jezdci po prvních jízdách tvrdili, že cítí pocit klaustrofobie, ale určitě si s tím ještě poradíme," řekl Mekies.
Dle FIA jsou na tom jezdci Formule 1 v porovnání s takovými závody vytrvalostních prototypů ještě dobře: "S vozy kategorie LMP1 jsme měli opačný problém. FIA musela zasahovat do minimálního pole viditelnosti, jinak by totiž inženýři navrhli vozy, kde jezdci neuvidí takřka nic. Jezdci v F1 jsou na tom s viditelností lépe než v jiných kategoriích. Mezinárodní automobilová federace navíc pracuje na ztenčení předního úchytného pilíře. Nyní má 20 mm a pro rok 2018 je plánovaná šířka 16 mm. Uvidíme, jak dopadnou testy a kam to až dotáhneme."
Testovací pilot Mercedesu George Russell po testech v Maďarsku řekl, že viditelnost byla s Halo v určitých případech dokonce lepší: "Halo mě překvapilo, měl jsem mnohem lepší výhled, než jsem si vůbec představoval. Jeden pozitivní poznatek: na konci dne, kdy slunce zapadalo, Halo dokázalo blokovat paprsky, takže jsem viděl lépe, než by tomu bylo normálně v 17:30," řekl devatenáctiletý Brit, jenž vede letošní ročník závodů GP3.
Pro jezdce bude těžší vylézatPři prvních testech Halo si jezdci stěžovali na obtížné vylézání z kokpitu. To ale bylo do jisté míry způsobeno tím, že se jednalo o prototypy, které nebyly přizpůsobené na váhu lidského těla. Finální verze ochrany Halo dovolí jezdcům, aby se zapřeli a budou se tak moci vytáhnout technikou à la klik na bradlech.
George Russell to vidí spíše jako otázku zvyku, se správnou technikou prý lze Halo opustit vcelku dobře. FIA dokonce analyzovala Alonsovu nehodu z loňské Velké Ceny Austrálie a výsledky jsou opět pozitivní. Piloti totiž díky konstrukci Halo mají více prostoru, než by jinak rozmašírovaný kokpit nabídl. I tak se ale Mezinárodní automobilová federace rozhodla zvýšit časový limit na opuštění vozu z dnešních 5 sekund na 8-10 vteřin.
Narušení konstrukce může být pro piloty nebezpečnéTvrdý náraz by mohl konstrukci porušit. Následně by pak některý z podpůrných pilířů mohl pilota zranit. V této otázce, ale Mekies trefně podotýká, že pokud by nějaký náraz poničil konstrukci, tak by měl pilot štěstí, že tento typ ochrany měl.
"Máme jistotu, že tu není žádný scénář, kdy se Halo zdeformuje v oblasti pilotovy hlavy v situaci, kdy ho budeme chtít sundat? Zaprvé, pokud se toto stane, tak všichni budeme rádi, že Halo bylo na voze, pokud totiž něco zdeformuje tuto ochranu, tak si představte, jak by dopadl pilot bez ní. Testovali jsme spoustu sad nářadí, které si dokážou s Halo poradit. Podařilo se nám udělat takové, které se vlezou do záchranného vozu a konstrukci Halo rozřežou raz dva. Takže i v extrémních případech, které si jen těžko budeme představovat, jsme schopni tento problém vyřešit."
Výsledky testů ukázaly, že rozřezání přední příčky zabere 2 vteřiny, s bočními pilíři si pak speciální rozbrus poradí za 5 vteřin.
Odpudivý design se ani časem nezlepšíNalijme si čistého vína. V současné době existují vesměs 2 skupiny fanoušků - ti, kterým se Halo vzhledově vůbec nezamlouvá, a ti, kterým moc nevadí, jelikož přináší bezpečnostní benefity. Asi se nenajde nikdo, kdo by řekl, že monopost Formule 1 se svatozáří vypadá lépe než bez ní.
Charlie Whiting ale mírní vlny nevole. Zatím totiž týmy i veřejnost viděly jen prototypy a vzhled se bude kvůli aerodynamice a pevnosti konstrukce i nadále vyvíjet. Realita tedy bude taková, že vozy nebudou mít na svém kokpitu unifikovaný kus černého "železa".
"Týmy zatím neprozkoumaly všechny možnosti, jak Halo navrhnout tak, aby bylo o něco více okulahodící. Zatím jsme viděli jen holé designy. Když Williams vyzkoušel bílou verzi, která se barevně shodovala s jejich vozem, tak se na to dalo koukat. Myslím si, že na tom se shodneme. Věřím, že si na to fanoušci zvyknou, teď jsou emoce prostě vypjaté. Až týmy přijdou s různými návrhy, tak si myslím, že to nebude tak hrozné, jak si všichni myslí," řekl Whiting.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.