MONAKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jakých rychlostí a časů v sektorech městského okruhu v Monte Carlu dosahovali piloti během kvalifikace? Co z toho můžeme usoudit o jejich výkonnosti a jaké strategie můžeme očekávat v nedělní velké ceně?
První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.
Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes byla přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).
Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.
Räikkönen překonal svůj rekord z roku 2006 (1:13,532 min) a získal 17. pole-position kariéry. Nejrychlejší byl pouze v prostřední části okruhu, i to mu však stačilo na porážku všech ostatních jezdců včetně Sebastiana Vettela.
Ani jemu se nepodařilo poskládat všechny sektory do jednoho kola, byl tomu však mnohem blíže než Kimi, jehož náskok mohl být ještě vyšší. "V žádném případě nešlo o perfektní kolo, ale stačilo to a s autem jsem moc spokojený. Mám radost za sebe i za tým," uvedl po vystoupení z auta.
Kvůli nemožnosti předjíždět se říká, že Velká cena Monaka se rozhoduje už v sobotu. Podaří se Räikkönenovi zítra dosáhnout svého 21. vítězství? Čeká na něj od Austrálie 2013, kde triumfoval s Lotusem.
Povedlo se to ale Bottasovi, jenž zářil v posledním sektoru. Mercedes je ale v Monaku pomalejší než Ferrari. "Mají navrch, jejich auto je ovladatelnější. Dnes tady byli rychlejší," uznává Valtteri.
Stříbrné šípy doplácejí hlavně na horší práci s pneumatikami vlivem užšího provozního rámce vozu W08 EQ Power+. Zejména Hamilton se s ním pral a nedokázal zajet čisté kolo - proto nakonec bude startovat až z 13. pozice.
Během kvalifikace si několikrát stěžoval, že jeho auto není v pořádku. "Nevím proč, nedokážu určit problém. Je to zklamání. S žlutou vlajko una konci Q2 to bylo trochu nešťastné, to kolo by mi stačilo na postup do Top 10, ale myslím, že bych se s postupem mezi pět nejlepších trápil. Kolo Valtteriho ukazuje, že tady s námi není zas tak hrozné, musíme proto zjistit, co se vlastně stalo," popisoval Hamilton. Zítra bude zajímavé sledovat jeho počínání, jak se bude prodírat dopředu ve snaze minimalizovat škody způsobené kvalifikací.
Red Bull se opět o něco přiblížil špičce a dařilo se zejména Verstappenovi, jemuž na Bottase scházelo jen 0,27 s. Max zajel ideální kolo a svého týmového kolegu Ricciarda předčil o půl sekundy. Dařilo se jim v hlavně v druhém sektoru.
McLaren předvedl další zlepšení své konkurenceschopnosti, což je dáno zejména povahou okruhu (méně citlivý na výkon motoru) a novými aerodynamickými díly fungujícími dle předpokladů. Honda tento víkend nepřivezla žádné novinky, výkon je proto stejný jako v Barceloně
Ještě většího pokroku však dosáhl Haas a Toro Rosso, v jehož barvách předvedl další ze skvělých výkonů Sainz, jenž obsadil šestou příčku, na kterou měl zkušenější Grosjean, pokud by dal dohromady lepší kolo.
Na rovinkách byl nejrychlejší Massa poháněný Mercedesem - za tunelem mu bylo naměřeno 289,3 km/h. Räikkönen s Ferrari ztrácel zanedbatelných 0,3 km/h, Hülkenberg s Renaultem 1,8 km/h a Button s Hondou 5,7 km/h.
Pneumatiky a strategieKvůli velmi nízké degradaci pneumatik se zítra očekávají jednozastávkové strategie - jeden stint na ultra-měkké a jeden na super-měkké směsi. Rozdíl mezi nimi v čase na kolo činí 0,7 sekundy. I ona ultra-měkká je však pro Monako moc tvrdá, jak přiznává i Pirelli. V ideálním případě by to chtělo vyvinout jednu speciální směs pouze pro tento podnik (měkčí než ultra-měkkou).
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.