BARCELONA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co bližšího o výkonnosti jezdců a týmů nám vypovídají časy, které dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Španělska v jednotlivých sektorech?
Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si musí piloti během velké ceny hlídat zejména opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu, kterou dnes kvůli nedostatku předjíždění v Rusku o 100 metrů prodloužila. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Hamilton si po vzrušujícím souboji vyjel 64. pole-position své kariéry. Na zatáčku ostrého kola v Q3 udělal chybu při brzdění hned do první zatáčky, jejíž vrchol netrefil, pak ale předvedl rekord v posledním sektoru a druhého Vettela porazil o těsných 51 tisícin sekundy. Jak vidíte z přehledu sektorů, měl Lewis navíc - mohl se snadno dostat pod hranici 79 vteřin.
Jeho kolo je novým rekordem Barcelony a referenční čas kvalifikace z roku 2015, z něhož vycházeli architekti nových pravidel, překonal o 5,532 sekund (o 6,5 %). Cílem přitom bylo 5 vteřin, mise splněna. Nejrychlejší čas zde doposud držel Mark Webber, jenž s Red Bullem v roce 2010 dosáhl 1:19,995 s.
Ferrari tedy na začátku evropské části drží vývojové tempo Mercedesu, který do Katalánska přivezl záplavu nových dílů. Již včera Vettel, jenž dosáhl rekordu v 2. sektoru, poukázal na to, že nezáleží na jejich množství, ale kvalitě. V závodním režimu jsou rudé vozy většinou konkurenceschopnější, i zítra se proto můžeme těšit na napínavou bitvu.
V Q3 poskládal dohromady sektory do 1 kola pouze Verstappen s Red Bullem, jenž tady loni vyhrál po přestupu z Toro Rosso. "Ztratit jen 6 desetin sekundy, to je ohromné zlepšení. Děkuji týmu za to, že mi dal vylepšené auto. Teď na to musíme tlačit. Vždycky jsem si užíval jízdu na této trati, docela mi vyhovuje," uvedl mladý Holanďan.
Po něm byl nejblíže ideálnímu kolu Alonso, který před svými domácími fanoušky předvedl heroický výkon - nejen, že postoupil do poslední části, ale v ní ještě překonal Williams i obě Force Indie. Po kvalifikaci vtipkoval a vzpomněl na včerejší tenis místo 1. tréninku: "Včera jsem se na kvalifikaci připravoval. Vše šlo perfektně, je to hezké překvapení. Všimli jsme si včera potenciálu a dnes jsme to dali všechno dohromady... Při jízdě na oválu jsem se asi naučil jezdit rychle na rovinkách, sedmé místo je darem. Na tomto okruhu se těžko předjíždí, tak se tu pozici pokusíme udržet."
McLaren letos nasadil už třetí verzi aerodynamického balíku, novinky jim fungují. V zatáčkách na špici těsně ztrácejí, jsou však na úrovni Red Bullu, jenž se také s novou aerodynamikou zlepšil - proti Rusku nejvíce ze všech týmů.
Brzdou McLarenu je stále Honda, jak jde vidět z 1. sektoru, který obsahuje dlouhou rovinku - zde byl Alonso až 14. a Vandoorne dokonce poslední V prostředním sektoru náročném na aerodynamiku však Španěl i přes deficit Hondy zajel 7. nejrychlejší čas.
Honda pro Španělsko mírně vylepšila svůj motor, trochu pomohl i nový benzín BP, inženýři McLarenu serveru F1news.cz ale potvrdili, že nejvíce získali novou aerodynamikou. Na rovinkách Alonso ztrácel 12,4 km/h, Vandoorne 16,3 km/h.
Nejvyšší rychlost dosáhl Vettel s Ferrari - 326,5 km/h, druhá příčka patří Oconovi, jehož Force Indii pohání Mercedes - 325,7 km/h, což je zanedbatelný rozdíl (-0,8 km/h). Renault už ztrácí trochu více (Ricciardo -3,5 km/h), je na tom ale pořád lépe než japonská automobilka pohánějící McLaren.
Pneumatiky a strategieMezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou dosahuje rozdíl v časech na kolo 1,5 sekundy, mezi středně-tvrdou a tvrdou až 1,8 s. Poslední jmenovanou však týmy dnes využívaly pouze pro instalační kola a zítra se s ní zřejmě moc nesetkáme.
Podle stratégů to vypadá na dvě zastávky: snaha bude o dva co nejdelší stinty na měkkých pneumatikách a pouze jeden na pomalejší středně-tvrdé.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.