ŠANGHAJ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech čínského okruhu během kvalifikace a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Co nám to bližšího vypovídá o jejich výkonnosti?
První sektor obsahuje nekonečnou první zatáčku se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle, a byť se skládá ze dvou vrcholů, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý.
Za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor. Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru za velkého bočního přetížení (až 4,3 G). Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.
Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.
Hamilton si připsal 63. pole-position své kariéry, když Vettela překonal o 0,186 sekundy. V Q3 poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola, což se Vettelovi, který předvedl rekordní 1. sektor, nepodařilo - jinak by bylo Britovi ještě o 0,055 s blíže.
Chyboval při brzdění do poslední zatáčky, kde ztratil kolem 6 setin, ale na Lewise by mu to stejně nestačilo. Hamilton kraloval v druhém a v třetím sektoru a jeho čas 1:31,678 je o 3,724 sekundy rychlejší než minulý rok a o 0,56 s rychlejší než místní absolutní rekord Michaela Schumachera z roku 2004.
Rozdíl oproti předchozí kvalifikaci v Melbourne je zhruba poloviční a vzhledem k lepší rychlosti Ferrari v závodě i větší šetrnosti k pneumatikám můžeme ve Velké ceně Číny očekávat napínavou bitvu.
Ve výsledném čase Vettela dělila od Bottase pouhá tisícina sekundy (rozdíl 5,9 cm na trati), týmoví kolegové prvních dvou jezdců byli o 2 desetiny pomalejší. Fin si na Mercedes čím dál více zvyká a byl jediný, kdo v Q3 kromě Hamiltona zkompletoval ideální kolo, Räikkönen si opět stěžoval na nedotáčivost svého vozu SF70H.
#F1 #ChineseGP How teams improved their best sectors & potential lap times against 2016: #Renault makes biggest step, #ToroRosso smallest pic.twitter.com/BBK7DHizhp
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 8, 2017Mercedesy a Ferrari jsou si rychlosti vyrovnaní a jedou si svou ligu, třetí Red Bull je v "území nikoho." Ricciardo ztrácel přes 1,2 sekundy, na druhou stranu na Williams pilotovaný Massou měl stále přes půl sekundy k dobru. Daniel očekával od svého týmu více a rychlostí je zklamaný, rakouská stáj by se měla zlepšit s vylepšením své aerodynamiky i s plánovaným upgradem pohonné jednotky Renault za 2 měsíce.
Překvapením byl dnes pro mě výkon Renaultu, který se od Melbourne zlepšil nejvíce - z náskoku Mercedesu stáhl 1,11 %. Hülkenberg potvrdil své kvality sedmým časem, a to může ještě litovat zbytečně konzervativní strategie v Q1 - pro poslední část mu zbyla už jen jedna nejměkčí sada. A tak zatímco se ostatní zlepšovali, on 4 min před koncem musel vystoupit ze svého vozu. Na Massu mu scházelo jen 0,025 s a inženýři francouzského týmu jsou přesvědčeni, že dnes mohli porazit oba Williamsy.
Na rovinkách byl dnes nejlepší Magnussen, jehož Haas pohání Ferrari: dosáhl 329,7 km/h. Zbylých pět příček patří motorům Mercedes, Bottas na Dána ztrácel jen 0,9 km/h.
Deficit Renaultu zde již byl výraznější, na Mercedes mu stále schází přes 40 koní. Palmer jel na rovince o 7 km/h pomaleji. O 8,3 km/h zaostával před svou havárií Giovinazzi s loňskou pohonnou jednotkou Ferrari. Nejhůře ze všech jsou na tom McLareny s Hondou za zády - oba piloti byli přes 14 km/h pomalejší, což už je obrovská ztráta.
Pneumatiky a strategieTýmy kvůli včerejšímu zkrácenému prvním a zrušenému druhému tréninku měli k dispozici velmi málo dat a dráha nebyla pogumovaná, což dnes vedlo k jejímu rychlému vývoji. V třetím tréninku rozdělilo své strategie, aby získali co nejvíce informací. Během kvalifikace její teplota dosahovala 32 °C, ale zítra má opět pršet.
Pokud by zůstalo sucho, většina by jela na jednu zastávku, což je optimální strategie po startu na super-měkké směsi, která je o 0,8 sekundy na kolo rychlejší, a odjetí delšího stintu na měkké. Po středně-tvrdé by neměl nikdo důvod sáhnout.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.