Po prvním závodě v sezóně 2017 po rozsáhlé změně technických pravidel se hned zvedla vlna nevole. Velká cena Austrálie sice obsahovala těsnou bitvu o vítězství mezi Sebastianem Vettelem a Lewisem Hamiltonem, ale nedostatek předjíždění vyvolal řadu otázek týkajících se nových pravidel. Šlo o náznak toho, jak budou vypadat i další závody nebo o jednorázový výkyv?
Stručnou odpovědí na úvod je, že půjde o trochu z obojího. Na okruhu v Melbourne se nikdy moc nepředjíždělo. Kdybychom se podívali na minulé Velké ceny Austrálie, které se jely za stabilních pravidel a bez větších incidentů nebo aut startujících mimo své pozice, pak došlo obvykle jen k několika málo předjetím: v roce 2015 jich bylo celkem 13, z toho 10 s pomocí DRS. V sezóně 2014 šlo o podobný příběh: 24 předjetí, z toho 8 s využitím DRS.
Ano letošní Velká cena Austrálie obsahovala jen 12 změn pozic včetně dvou "normálních" předjetí a tří s pomocí DRS. V průběhu let zde ale dochází k vysoké variabilitě. Loni jsme se dočkali červené vlajky, tří výjezdů safety caru a spousta vozů startovala mimo své pozice, což vedlo k 40 změnám na dráze. V roce 2017 naproti tomu nedošlo na žádný z těchto faktorů: vozy se kvalifikovaly víceméně tak, jak se to čekalo, a výkonnostní rozdíly v poli nebyly dostatečně velké na to, aby se pořadí měnilo.
Jak nepomohla nízká degradace pneumatik Pirelli 2017Pokud dáme tradiční příležitosti k předjíždění stranou, pak do hry v Melbourne vstoupil druhý faktor. Jednoduše nedocházelo k dostatečné degradaci nových pneumatik Pirelli (Kvjat například na ultra-měkké směsi odjel 34 kol, tj. přes 60 % závodu), aby to podpořilo předjíždění.
Rozdíly ve výkonností byli větší, když pneumatiky odcházely různou rychlostí, a k tomu zkrátka v Albert Parku nedocházelo. Loni zpomalovaly kolem 0,2 s / kolo, letos přibližně o 0,08 s / kolo, což vyvážila hmotnost spotřebovaného benzínu.
Počet předjížděcích manévrů na polo-městské dočasné trati v Melbourne byla každopádně nižší, nebylo by ale správné vnímat první závod sezóny jako definitivní příklad toho, jak budou vypadat ostatní závody.
Čína - první skutečně závodní okruhTento víkend se bude závodit v Šanghaji, kde byla v minulosti situace úplně jiná. V roce 2016 jsme viděli neuvěřitelných 181 předjížděcích manévrů. Někteří se kvůli tomu dokonce rozčilovali, že tato trať produkuje "falešné závody." Autům se stačilo zavěsit na DRS rovince, zmáčknout tlačítko a na 1,17km dlouhé rovince pohodlně předjet.
I když se k takovému číslu v budoucnu sotva někdy dostaneme vzhledem k loňským podmínkám (chaotické první kolo, brzký výjezd safety caru, Hamilton probíjející se zezadu), tak 28 předjetí z roku 2015 by mohlo být rozumným cílem. V Číně tedy budeme moci poprvé dobře posoudit novou Formuli 1.
Bude předjíždění v roce 2017 dokonce snadnější než dříve?Z toho, co jsme doposud pozorovali, existují faktory, které letos obtížnost předjíždění vlastně sníží. Velikost aerodynamického stínu pro vozy v závěsu je letos díky změnám pravidel vyšší. Za většími vozy vzniká větší úplav. Když se budou auta za sebou řítit po rovince, tak dojde k výraznějšímu rozdílu v rychlostech v předjížděcí zóně.
Silnější bude také vliv systému pro snížení přítlaku (DRS). Díky větším zadním křídlům se přínos DRS v časech na kolo zvýšil o 30 %. To opět pomůže zlepšit příležitosti pro předjíždění - obzvlášť na okruzích s dlouhými rovinkami, jako je následující Čína a Bahrajn.
Těsná jízda v závěsu pneumatiky neničíZ Melbourne si odnášíme ještě jedno klíčové ponaučení, které bylo ve velké míře přehlídnuto. Vettel se dokázal držet Lewise po celou dobu prvního stintu. Pokud by v předchozích letech někdo zůstal 16 kol nalepený na převodovce soupeře, své pneumatiky by si úplně zničil. Pokud se piloti v minulosti pokusili zaútočit, tak jim gumy odešly velmi rychle.
Ve Velké ceně Austrálie ale pilot Ferrari relativně pohodlně setrvával v úplavu Mercedesu, a jakmile měl čistý vzduch, tak so dokázal dostat do vedení a vyhrát. Vozy sice v zatáčkách přicházejí o větší míru přítlaku, nemá to však vliv na jejich pneumatiky. A pokud je přehřejí, tak ty se brzy opět vrátí ke špičkové výkonnosti, což se loni nestávalo. Tento fakt by měl letos také pomoci k vyrovnanějším závodům.
Po letech stížností, že DRS udělalo z předjíždění v F1 příliš snadnou záležitost, se dostáváme situace, kdy půjde o skutečnou hru rizika. Piloti budou muset být odvážní na brzdách a manévr si lépe připravit. Pokud máte v této nové éře předjet, pak si to musíte řádně vybojovat. A tak by to mělo být. Zkrátka na odepisování "nudné" F1 v roce 2017 příliš brzy. Už se moc těším na Čínu a na to, jak budou vypadat další velké ceny.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.