Po prvním závodě v sezóně 2017 po rozsáhlé změně technických pravidel se hned zvedla vlna nevole. Velká cena Austrálie sice obsahovala těsnou bitvu o vítězství mezi Sebastianem Vettelem a Lewisem Hamiltonem, ale nedostatek předjíždění vyvolal řadu otázek týkajících se nových pravidel. Šlo o náznak toho, jak budou vypadat i další závody nebo o jednorázový výkyv?
Stručnou odpovědí na úvod je, že půjde o trochu z obojího. Na okruhu v Melbourne se nikdy moc nepředjíždělo. Kdybychom se podívali na minulé Velké ceny Austrálie, které se jely za stabilních pravidel a bez větších incidentů nebo aut startujících mimo své pozice, pak došlo obvykle jen k několika málo předjetím: v roce 2015 jich bylo celkem 13, z toho 10 s pomocí DRS. V sezóně 2014 šlo o podobný příběh: 24 předjetí, z toho 8 s využitím DRS.
Ano letošní Velká cena Austrálie obsahovala jen 12 změn pozic včetně dvou "normálních" předjetí a tří s pomocí DRS. V průběhu let zde ale dochází k vysoké variabilitě. Loni jsme se dočkali červené vlajky, tří výjezdů safety caru a spousta vozů startovala mimo své pozice, což vedlo k 40 změnám na dráze. V roce 2017 naproti tomu nedošlo na žádný z těchto faktorů: vozy se kvalifikovaly víceméně tak, jak se to čekalo, a výkonnostní rozdíly v poli nebyly dostatečně velké na to, aby se pořadí měnilo.
Jak nepomohla nízká degradace pneumatik Pirelli 2017Pokud dáme tradiční příležitosti k předjíždění stranou, pak do hry v Melbourne vstoupil druhý faktor. Jednoduše nedocházelo k dostatečné degradaci nových pneumatik Pirelli (Kvjat například na ultra-měkké směsi odjel 34 kol, tj. přes 60 % závodu), aby to podpořilo předjíždění.
Rozdíly ve výkonností byli větší, když pneumatiky odcházely různou rychlostí, a k tomu zkrátka v Albert Parku nedocházelo. Loni zpomalovaly kolem 0,2 s / kolo, letos přibližně o 0,08 s / kolo, což vyvážila hmotnost spotřebovaného benzínu.
Počet předjížděcích manévrů na polo-městské dočasné trati v Melbourne byla každopádně nižší, nebylo by ale správné vnímat první závod sezóny jako definitivní příklad toho, jak budou vypadat ostatní závody.
Čína - první skutečně závodní okruhTento víkend se bude závodit v Šanghaji, kde byla v minulosti situace úplně jiná. V roce 2016 jsme viděli neuvěřitelných 181 předjížděcích manévrů. Někteří se kvůli tomu dokonce rozčilovali, že tato trať produkuje "falešné závody." Autům se stačilo zavěsit na DRS rovince, zmáčknout tlačítko a na 1,17km dlouhé rovince pohodlně předjet.
I když se k takovému číslu v budoucnu sotva někdy dostaneme vzhledem k loňským podmínkám (chaotické první kolo, brzký výjezd safety caru, Hamilton probíjející se zezadu), tak 28 předjetí z roku 2015 by mohlo být rozumným cílem. V Číně tedy budeme moci poprvé dobře posoudit novou Formuli 1.
Bude předjíždění v roce 2017 dokonce snadnější než dříve?Z toho, co jsme doposud pozorovali, existují faktory, které letos obtížnost předjíždění vlastně sníží. Velikost aerodynamického stínu pro vozy v závěsu je letos díky změnám pravidel vyšší. Za většími vozy vzniká větší úplav. Když se budou auta za sebou řítit po rovince, tak dojde k výraznějšímu rozdílu v rychlostech v předjížděcí zóně.
Silnější bude také vliv systému pro snížení přítlaku (DRS). Díky větším zadním křídlům se přínos DRS v časech na kolo zvýšil o 30 %. To opět pomůže zlepšit příležitosti pro předjíždění - obzvlášť na okruzích s dlouhými rovinkami, jako je následující Čína a Bahrajn.
Těsná jízda v závěsu pneumatiky neničíZ Melbourne si odnášíme ještě jedno klíčové ponaučení, které bylo ve velké míře přehlídnuto. Vettel se dokázal držet Lewise po celou dobu prvního stintu. Pokud by v předchozích letech někdo zůstal 16 kol nalepený na převodovce soupeře, své pneumatiky by si úplně zničil. Pokud se piloti v minulosti pokusili zaútočit, tak jim gumy odešly velmi rychle.
Ve Velké ceně Austrálie ale pilot Ferrari relativně pohodlně setrvával v úplavu Mercedesu, a jakmile měl čistý vzduch, tak so dokázal dostat do vedení a vyhrát. Vozy sice v zatáčkách přicházejí o větší míru přítlaku, nemá to však vliv na jejich pneumatiky. A pokud je přehřejí, tak ty se brzy opět vrátí ke špičkové výkonnosti, což se loni nestávalo. Tento fakt by měl letos také pomoci k vyrovnanějším závodům.
Po letech stížností, že DRS udělalo z předjíždění v F1 příliš snadnou záležitost, se dostáváme situace, kdy půjde o skutečnou hru rizika. Piloti budou muset být odvážní na brzdách a manévr si lépe připravit. Pokud máte v této nové éře předjet, pak si to musíte řádně vybojovat. A tak by to mělo být. Zkrátka na odepisování "nudné" F1 v roce 2017 příliš brzy. Už se moc těším na Čínu a na to, jak budou vypadat další velké ceny.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.