Motory F1 jsou moc složité, ale nebudeme se vracet o 10 let zpět, říká prezident FIA

Jean Todt
Jean Todt, foto: FIA
Albert Hadáček 31. března 2017 17:04
Sdílej:

Dnes probíhá v Paříži schůzka Mezinárodní automobilové federace s týmy Formule 1 ohledně budoucnosti pohonných jednotek. Současné hybridní šestiválce budou v F1 minimálně do roku 2020, ale co bude poté, je zatím velkou neznámou.

Vize všech je vcelku jasná, jednodušší, hlasitější a levnější motory. To ale nejde úplně ruku v ruce se současnými trendy a je proto otázkou, jakým směrem by se Formule 1 měla vydat. Na jednu stranu je závislá na automobilkách, které díky F1 mají možnost vyvíjet na nejvyšší úrovni. Na druhou stranu je Formule 1 pořád sportem a velkou show, které přílišná komplexnost dle FIA nesluší.

“Když mi dnes ukážete vůz formule 1, tak je to prostě moc složité, je to vyloženě high-tech, a to pro účely sportu není potřeba. Je to velmi citlivé téma, jelikož toto odvětví se pořád vyvíjí a těžko se bude obhajovat to, že vrchol motosportu tyto trendy nenásleduje. Nemyslím tím autonomní auta, ale odkazuji se primárně na různé elektronické prvky. My se musíme zaměřit na to, jak s tímto naložit v rámci motorsportu, což zahrnuje i Formuli 1,” okomentoval situaci prezident FIA.

"Motory jsou prostě moc drahé, moc složité a svým způsobem i moc spolehlivé. Byl jsem šokován, když jsem to viděl první den v Barceloně. Za mých časů bylo skvělé, když auta zvládla ujet 5 kol bez poruchy. Dneska auta zvládnou 70 až 80 kol. Jsou konstruována v laboratorních podmínkách v továrnách, kam nikdo nemá přístup,” pokračoval Todt.

Pokud by Formule 1 měla sledovat současné trendy, tak by asi jedinou cestou byl přechod na čistě elektrický pohon. O tom mluvil již Ross Brawn na podzim. Taková závodní série tu již ale je, a to Formule E. Samotné automobilky by se přechodu na “elektriku” pravděpodobně nebránily, ale málokterý fanoušek F1 by to dokázal skousnout. Navíc dle Jeana Todta i tyto technologie mají pořád své mouchy, což zle vidět právě ve Formuli E, kde jezdci musí při zastávce v boxech přeskakovat do druhého vozu.

“Nevýhodou elektrického pohonu je dojezd a nabíjecí doba. Nejlepší vozy jsou schopny ujet nějakých 200 km a nabíjení pak trvá 6-8 hodin. Budoucnost těchto aut vidím ve městech. Proto se snažíme závody Formule E dostat právě do metropolí.

Spousta aut ale dnes jezdí pořád na benzín a je tu i spousta hybridních vozů s rekuperačními systémy a turbem. Velkou budoucnost vidím také v palivových článcích. Je to naprosto jiná technologie a auta jsou schopná ujet klidně 600-1000 km s tím, že nabíjení trvá 3 minuty.

Zvažujeme, že bychom palivové články v nějaké závodní sérii v budoucnu využili. Co se ale týče Formule 1, tak tam se budeme snažit používat spíše konvenční motory. To ale neznamená, že se vrátíme někam o dekádu zpět. To se nikdy nestane,” zakončil prezident Mezinárodní automobilové federace.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.