Dnes probíhá v Paříži schůzka Mezinárodní automobilové federace s týmy Formule 1 ohledně budoucnosti pohonných jednotek. Současné hybridní šestiválce budou v F1 minimálně do roku 2020, ale co bude poté, je zatím velkou neznámou.
Vize všech je vcelku jasná, jednodušší, hlasitější a levnější motory. To ale nejde úplně ruku v ruce se současnými trendy a je proto otázkou, jakým směrem by se Formule 1 měla vydat. Na jednu stranu je závislá na automobilkách, které díky F1 mají možnost vyvíjet na nejvyšší úrovni. Na druhou stranu je Formule 1 pořád sportem a velkou show, které přílišná komplexnost dle FIA nesluší.
“Když mi dnes ukážete vůz formule 1, tak je to prostě moc složité, je to vyloženě high-tech, a to pro účely sportu není potřeba. Je to velmi citlivé téma, jelikož toto odvětví se pořád vyvíjí a těžko se bude obhajovat to, že vrchol motosportu tyto trendy nenásleduje. Nemyslím tím autonomní auta, ale odkazuji se primárně na různé elektronické prvky. My se musíme zaměřit na to, jak s tímto naložit v rámci motorsportu, což zahrnuje i Formuli 1,” okomentoval situaci prezident FIA.
"Motory jsou prostě moc drahé, moc složité a svým způsobem i moc spolehlivé. Byl jsem šokován, když jsem to viděl první den v Barceloně. Za mých časů bylo skvělé, když auta zvládla ujet 5 kol bez poruchy. Dneska auta zvládnou 70 až 80 kol. Jsou konstruována v laboratorních podmínkách v továrnách, kam nikdo nemá přístup,” pokračoval Todt.
Pokud by Formule 1 měla sledovat současné trendy, tak by asi jedinou cestou byl přechod na čistě elektrický pohon. O tom mluvil již Ross Brawn na podzim. Taková závodní série tu již ale je, a to Formule E. Samotné automobilky by se přechodu na “elektriku” pravděpodobně nebránily, ale málokterý fanoušek F1 by to dokázal skousnout. Navíc dle Jeana Todta i tyto technologie mají pořád své mouchy, což zle vidět právě ve Formuli E, kde jezdci musí při zastávce v boxech přeskakovat do druhého vozu.
“Nevýhodou elektrického pohonu je dojezd a nabíjecí doba. Nejlepší vozy jsou schopny ujet nějakých 200 km a nabíjení pak trvá 6-8 hodin. Budoucnost těchto aut vidím ve městech. Proto se snažíme závody Formule E dostat právě do metropolí.
Spousta aut ale dnes jezdí pořád na benzín a je tu i spousta hybridních vozů s rekuperačními systémy a turbem. Velkou budoucnost vidím také v palivových článcích. Je to naprosto jiná technologie a auta jsou schopná ujet klidně 600-1000 km s tím, že nabíjení trvá 3 minuty.
Zvažujeme, že bychom palivové články v nějaké závodní sérii v budoucnu využili. Co se ale týče Formule 1, tak tam se budeme snažit používat spíše konvenční motory. To ale neznamená, že se vrátíme někam o dekádu zpět. To se nikdy nestane,” zakončil prezident Mezinárodní automobilové federace.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.