Přípravná část závodního víkendu v Austrálii se přesouvá do své poslední části, a na jezdce tak čeká závěrečný třetí trénink, který na rozdíl od prvních dvou bude trvat pouze 60 minut.
Jsou čtyři hodiny ráno našeho času (14:00 v Melbourne) a my jsme na začátku sobotního programu VC Austrálie, který je tvořen poslední 60-ti minutovkou v podobě volného tréninku a samozřejmě kvalifikací. Ta začne v 7:00 středoevropského času (17:00 v Austrálii).
První zásadní informací je náhlá změna sestavy Sauberu, jelikož do třetího tréninku za švýcarskou stáj nastupuje záložní jezdec Ferrari Antonio Giovinazzi, který si nové C36 - Ferrari vyzkoušel již v Barceloně. Ital nahradil Wehrelina, který nakonec v Austrálii vůbec nepojede kvůli problémům s bolestí zad.
Prvním jezdcem na trati je Romain Grosjean v Haasu, který měl včera problémy s upevněným T- křidelka. To nakonec americká stáj musel z obou vozů odstranit. Nyní to ale vypadá, že Haas své problémy vyřešil a křidélko se na vozu objevilo.
Na trať vyjíždí i Valtteri Bottas na Mercedesu a Grosjeanův kolega Magnuessen, který si při prvních dvou trénincích prošel problémy s vyvážením vozu a únikem vody v pohonné jednotce.
Zhruba 5 minut po začátku se z trati stahuje Bottas a vyjíždí Ricciardo a jeden z jezdců Ferrari. Ricciardo je také prvním jezdcem s měřeným časem a nastavuje laťku na 1:25,589 na super-měkké směsi.
Ricciardův čas ale hned překonává Räikkänen, a to zhruba o 7 desetin. Tento čas ale následně vylepšuje Vettel ve své Gině s časem 1:24,308. “Auto prostě z zastavilo, nevím co se stalo,” hlásí Räikkänen, nakonec ale Fin své auto restartuje a může bez větších problémů dojet do boxové uličky. Vettel následně překonává hranici 1:24,0 s časem 1:23,989.
Na trati se pomalu ale jistě objevuje zbytek pole, včetně Lewise Hamiltona, který kraloval při včerejších trénincích a zbytku pole uštědřil více jak půl vteřiny. Při svém prvním měřeném kole trojnásobný mistr světa zajíždí o 4 desetiny pomalejší čas než Vettel a dostává se na pomyslné druhé místo.
Britská režie nám nabízí menší kulturní okénko, když se v paddocku objevuje australská herečka Nicole Kidman - další z celebrit, které se na první velké ceně roku 2017 ukázaly. Včera byl na okruhu k vidění americký herec a komik Chris Rock.
?SPOTTED ? Oscar winner Nicole Kidman enjoying the action at Albert Park ? #AusGP ?? #F1 pic.twitter.com/RUOtCiJQhR
— Formula 1 (@F1) March 25, 2017Polovina tréninků za námi a Räikkänen překonává čas svého kolegy o 1 tisícinu vteřiny s časem 1:23,988. Red Bull se snaží na čas Ferrari konstantně útočit, ale Ricciardo zajíždí čas o více jak 1 vteřinu pomalejší než hřebci z Maranella.
Sebastian Vettel 40 minut po začátku třetího tréninku zajíždí vůbec nejrychlejší čas v historii okruhu - 1:23,380.
Red Bull se stále trápí a rakouská stáj není schopna na Ferrari najít recept. “Ferrari je na tom nyní lépe,” komentuje živě situaci Christian Horner.
Deset minut před koncem tu máme červené vlajky, jelikož mladá puška Stroll škrtl se svým Williamsem zeď a musel své auto zastavit. “Narval jsem to zdi,” trefně komentuje situaci mladík do týmového rádia. Tímto incidentem tak třetí trénink předčasně končí.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, Aldalší dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.