Přípravná část závodního víkendu v Austrálii se přesouvá do své poslední části, a na jezdce tak čeká závěrečný třetí trénink, který na rozdíl od prvních dvou bude trvat pouze 60 minut.
Jsou čtyři hodiny ráno našeho času (14:00 v Melbourne) a my jsme na začátku sobotního programu VC Austrálie, který je tvořen poslední 60-ti minutovkou v podobě volného tréninku a samozřejmě kvalifikací. Ta začne v 7:00 středoevropského času (17:00 v Austrálii).
První zásadní informací je náhlá změna sestavy Sauberu, jelikož do třetího tréninku za švýcarskou stáj nastupuje záložní jezdec Ferrari Antonio Giovinazzi, který si nové C36 - Ferrari vyzkoušel již v Barceloně. Ital nahradil Wehrelina, který nakonec v Austrálii vůbec nepojede kvůli problémům s bolestí zad.
Prvním jezdcem na trati je Romain Grosjean v Haasu, který měl včera problémy s upevněným T- křidelka. To nakonec americká stáj musel z obou vozů odstranit. Nyní to ale vypadá, že Haas své problémy vyřešil a křidélko se na vozu objevilo.
Na trať vyjíždí i Valtteri Bottas na Mercedesu a Grosjeanův kolega Magnuessen, který si při prvních dvou trénincích prošel problémy s vyvážením vozu a únikem vody v pohonné jednotce.
Zhruba 5 minut po začátku se z trati stahuje Bottas a vyjíždí Ricciardo a jeden z jezdců Ferrari. Ricciardo je také prvním jezdcem s měřeným časem a nastavuje laťku na 1:25,589 na super-měkké směsi.
Ricciardův čas ale hned překonává Räikkänen, a to zhruba o 7 desetin. Tento čas ale následně vylepšuje Vettel ve své Gině s časem 1:24,308. “Auto prostě z zastavilo, nevím co se stalo,” hlásí Räikkänen, nakonec ale Fin své auto restartuje a může bez větších problémů dojet do boxové uličky. Vettel následně překonává hranici 1:24,0 s časem 1:23,989.
Na trati se pomalu ale jistě objevuje zbytek pole, včetně Lewise Hamiltona, který kraloval při včerejších trénincích a zbytku pole uštědřil více jak půl vteřiny. Při svém prvním měřeném kole trojnásobný mistr světa zajíždí o 4 desetiny pomalejší čas než Vettel a dostává se na pomyslné druhé místo.
Britská režie nám nabízí menší kulturní okénko, když se v paddocku objevuje australská herečka Nicole Kidman - další z celebrit, které se na první velké ceně roku 2017 ukázaly. Včera byl na okruhu k vidění americký herec a komik Chris Rock.
?SPOTTED ? Oscar winner Nicole Kidman enjoying the action at Albert Park ? #AusGP ?? #F1 pic.twitter.com/RUOtCiJQhR
— Formula 1 (@F1) March 25, 2017Polovina tréninků za námi a Räikkänen překonává čas svého kolegy o 1 tisícinu vteřiny s časem 1:23,988. Red Bull se snaží na čas Ferrari konstantně útočit, ale Ricciardo zajíždí čas o více jak 1 vteřinu pomalejší než hřebci z Maranella.
Sebastian Vettel 40 minut po začátku třetího tréninku zajíždí vůbec nejrychlejší čas v historii okruhu - 1:23,380.
Red Bull se stále trápí a rakouská stáj není schopna na Ferrari najít recept. “Ferrari je na tom nyní lépe,” komentuje živě situaci Christian Horner.
Deset minut před koncem tu máme červené vlajky, jelikož mladá puška Stroll škrtl se svým Williamsem zeď a musel své auto zastavit. “Narval jsem to zdi,” trefně komentuje situaci mladík do týmového rádia. Tímto incidentem tak třetí trénink předčasně končí.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.