V Austrálii se k mikrofonu dostali i nejvyšší představitelé společnosti Liberty Media a novináři měli možnost vyzpovídat například Rosse Brawna, který načrtl svou vizi budoucnosti tohoto sportu. Rád by vytvořil perfektní svět, ve kterém by vše šlapalo, jak má.
Formule 1 se posledních pár let potýká s určitou formou generační krize. Jsou tu problémy ohledně dominance, které tu ale byly vždy, jen dnes lidem vadí více, jelikož nutná dávka napětí a adrenalinu, kterou dnešní divák vyžaduje je mnohem vyšší. Pak je tu zpátečnický přístup k sociálním sítím a šílené náklady spojené s vývojem.
A právě tyto oblasti by rádi lidé z Liberty Media v budoucnu změnili. Pomyslnou čáru za "starou" érou udělalo odvolání Bernieho Ecclestonea a představení nového trojčlenného vedení, ve kterém je mimo jiné i legenda Ross Brawn. Ten byl jmenován do funkce ředitele pro motorsport a jeho hlavní náplní bude komunikace s týmy a dalšími orgány, aby byl v F1 nastolen zdravější ekosystém.
"Role, kterou nyní zastávám, ještě v rámci FOM nikdy nebyla. Mým cílem je aktivně pracovat s týmy a Mezinárodní automobilovou federací, abychom společně hledali ta nejlepší řešení a dokázali z F1 udělat co možná nejlepší sport. Slovem nejlepší myslím hlavně dobré závodění, zdravé podmínky pro všechny týmy a jezdce. Prostě si představte perfektní svět," řekl nový šéf motorsportu F1.
"Chceme se pokusit tento perfektní svět vybudovat, alespoň ze závodní perspektivy. Je to pro mě velmi vzrušující, jelikož se znovu vracím ke každoroční pravidelné návštěvě všech velkých cen a tak dále," pokračoval Ross Brawn.
Letošek je rokem značných technických změn. Robustnější vozy a širší pneumatiky by měly primárně vyzdvihovat aerodynamickou stránku vozů, ale objevují se názory, že vysoký přítlak a mohutnost vozů uškodí samotnému předjíždění, kde selský rozum napovídá, že výhodu budou mít spíše agilnější auta. Pokud by tedy zážitek ze závodění nebyl divácky atraktivní, tak dle Brawna nastanou změny, které se tyto problémy budou snažit odstranit.
"Ve Formuli 1 máte nějakou proceduru, která rozhoduje o tom, jakým směrem se sport bude vyvíjet a já si stále myslím, že je velmi důležitá, ale pokud se ukáže, že letošní změny nejsou ideální z perspektivy samotného závodění, tak proti tomu budeme bojovat. Můžete si být jistí, že s FIA budeme pracovat na řešení, pokud takovéto problémy nastanou."
Přestože je Brawnova vize až poeticky krásná, tak se nedá očekávat, že by nějaké významnější změny přišly před rokem 2020, kdy vyprší smlouva ohledně hybridních pohonných jednotek. Budoucnost je dle Brawna primárně v hledání dlouhodobých řešení.
"Bez pochyby budeme řešit problémy, které se objeví za pochodu, ale na větší změny bude potřeba více času. Musíme vše řešit s FIA a prodiskutovat případné změny s týmy. Tyto změny budeme muset navíc přinést v ten pravý čas, abychom někomu nezpůsobili nějaké zbytečné újmy, co se týče investorů a týmové struktury.
Klíčovým faktorem je samozřejmě motor. Současné pohonné jednotky jsou výstavní kousky moderního inženýrství, ale ukazuje se, že jsou příliš nákladné a složité - někteří dodavatelé tak čelí problémům.
Jaké motory chceme v budoucnu? To si musíme nejdříve určit a pak můžeme vytvářet nějaké časové plány, něco se již řešilo na podzim a myslím si, že by to s představením nových motorů dávalo smysl. Jak jinak chcete řešit budoucnost? Bez znalosti specifikace motoru to prostě nelze. Máme ale již nějaké plány, které k sobě dobře pasují," zakončil Ross Brawn.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.