Kdo si ještě vzpomene na časy, kdy zelenobílooranžové monoposty brázdily spíše zadní pozice startovního pole a jejich výkony dokonce vedly některé odborníky k odhadu, že se paddocku F1 dlouho neudrží.
Místo toho se Force India, přes všechny potíže spojené s jejím majitelem Vijay Mallyou, posouvá postupně vpřed a loni zaznamenal tým své historické maximum - prosadil se na čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Zda ale nepůjde o Pyrrhovo umístění, naznačí už letošní ročník, kdy si na tým brousí zuby hned několik slavnějších a v minulosti podstatně úspěšnějších stájí.
A special message by @OconEsteban and @SChecoPerez - tune in tomorrow at 2pm UK time for our #VJM10 launch! Live on @SkySportsF1 website. pic.twitter.com/gsemqZZfl3
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) 21. února 2017Force India představí svou novinku VMJ10 jako třetí v pořadí, po týmech Sauber a Renault. Tým podobně jako jeho soupeři připravil zdravici, byť podstatně kratší, v podání obou pilotů s pozvánkou na slavnostní prezentaci, zveřejnil už i rozpis, kdo ve který testovací den usedne do nového vozu, takže je zřejmé, že si jej vyzkouší i třetí pilot Alfonso Celis.
New Force India set to be 4-6 seconds faster after F1's rules overhaul, says Sergio Perez https://t.co/b8PRfweLyF #SkyF1 pic.twitter.com/Jtv3FYBXiz
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) 22. února 2017Sláva by měla vypuknout dnes na Silverstone ve dvě hodiny odpoledne místního času, takže Středoevropané se mohou těšit o hodinu později. Na twitterovém účtě se zatím představují jednotliví partneři týmu, například výrobce energetických nápojů Hype bude mít pro letošní rok vyhrazené prostory na kokpitu, zpětných zrcátkách a zadním spoileru.
V zákulisí týmu se objevil rovněž velice populární moderátor stanice Sky Sports David "Crofty" Croft, který se podílí na přenosech závodů F1. Společně s ním je v zázemí Force Indie i jeho kolegyně Natalie Jane Pinkham, která se často pohybuje přímo v pit lane jednotlivých Grand Prix. Jak je vidět z příspěvku na twitterovém účtu týmu, oba přiložili ruku k dílu.
Právě Natalie Pinkham vyzpovídala nejdříve majitele týmu Vijay Mallyu a po něm přišel ke slovu její kolega David Croft, který si k doposud zakrytému monopostu pozval oba piloty týmu - Sergia "Checa" Péreze a Estebana Ocona.
U Force Indie nedělali takové tajnosti jako v případě Renaultu, čtvrt hodiny po zahájení představení nového vozu oba piloti odkryli plachtu s nápisem jednoho ze sponzorů, nahlédli do kokpitu, zapózovali u nového monopostu Force India VJM10 a poté společně se s oběma moderátory a majitelem týmu Vijay Mallyou usedli k debatě nejen o novém voze. Dalšími zúčastněnými byli výkonný ředitel Otmar Szafnauer a technický ředitel Andrew Green. Po krátké debatě následuje obligátní fotografování u nového vozu, pouze Ocon a Pérez tentokrát zaujali místo nikoli za, ale před monopostem.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.