Bývalý týmový šéf Giancarlo Minardi kritizuje finanční systém Formule 1. Krach Manoru je podle něj jasným dokladem toho, že nefunguje. Poté přidává své typy na vylepšení závodů a jejich sledovanosti.
S koncem Manoru přišlo o práci přes 200 lidí, a počet vozů na startovním roštu se nám tak letos oproti minulé sezóně sníží na dvacet. Britská stáj sice nikdy nebojovala na špici, jejího zániku ale lituje spousta lidí od fanoušků po inženýry i šéfy konkurenčních stájí.
"Když tým opustí F1, jde o chybu celého systému. Nesmíme zapomínat na to, že současná pravidla jsou platná až do roku 2020," upozorňuje Minardi, jehož týmy absolvovaly v F1 mezi roky 1985 - 2005 340 startů, než se proměnily v současné Toro Rosso.
Svět Formule 1 přitom generuje dostatek peněz na to, aby mohlo závodit více aut. Podle Minardiho ale největší problém způsobil přechod na nové hybridní pohonné jednotky v roce 2014, což dostalo více týmů do finančních potíží.
"V posledních letech si F1 vybrala silniční technologii, aby F1 jinými slovy maximálně vyždímala technologii při zavedení pohonných jednotek. A to vedlo k obrovskému vzrůstu nákladů. Já bych raději tu technologii pohonných jednotek viděl ve vytrvalostních závodech. F1 je závodním sprintem, bojem kolo na kolo mezi jezdci," pokračuje Minardi.
Jak F1 vylepšit?Poté se obrací k současné změně pravidel - přechodu na širší auta, jež mají být o 5 sekund na kolo rychlejší: "V Melbourne uvidíme vozy, které jsou dle simulací o čtyři až pět sekund rychlejší. K čemu to je dobré? Rozhodně to nepomůže podívané, protože diváci na tribunách či v televizi si to nebudou uvědomovat."
Proto by si Minardi přál, aby noví majitelé přivedli F1 zpět k jejím základům: "Raději bych viděl více dnů společného testování, jež by přilákaly fanoušky, kteří utekli, protože ztratili zájem. Měli bychom se vrátit na trať místo trávení času na simulátorech."
"Snažil bych se také snížit počet lidí v týmu. Měli bychom zakázat využívání vzdálených týmů inženýrů - inženýrů, kteří pracují v továrně současně s těmi na dráze. Také bych bez jakýchkoliv omezení uvolnil vývoj motorů a vozů.
Při zastávkách bych snížil počet mechaniků pracujících na voze na osm, protože by to zlepšilo podívanou u televize. Bylo by to také vzrušující ze strategického hlediska, navíc by to pomohlo snížit náklady," dodává bývalý šéf F1 týmu.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě překvapivě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.