Týmy po posledních vzájemných rozhovorech od Mezinárodní automobilové federace (FIA) očekávají ještě před prvním předsezónním testem novou technickou směrnici, která se má týkat zavěšení. V této oblasti to totiž stále na pozadí vře.
Rozhovory se týkají chytré práce (předzatížení) se zavěšením, na což během zimy poukázalo Ferrari, které po FIA chtělo objasnění toho, zda se v těchto případech už náhodou nejedná o zařízení ovlivňující aerodynamickou výkonnost.
Ferrari se systémy zavěšení soupeřů nelíbíPodle hlavního konstruktéra Ferrari Simone Resty toto řešení může snadno nahradit zakázaný systém FRIC (propojené přední a zadní zavěšení), aniž by mezi přední a zadní součástí zavěšení bylo nějaké fyzické propojení. Nešlo by pak jen o jednoduchou kontrolu odpružení, ale o vylepšení výkonnosti díly lepší úpravě světlé výšky s kýženým dopadem na aerodynamiku.
"Jejich příspěvek k hlavnímu účelu odpruženého zavěšení - připojení kol vozu způsobem, který izoluje odpruženou část od nerovností vozovky - je drobný, zatímco vliv na světlou výšku a tudíž na aerodynamickou výkonnost je mnohem větší, a to až do takového rozsahu, který podle nás ospravedlňuje dodatečnou hmotnost a konstrukční složitost," zdůvodňuje Resta.
"Proto zpochybňujeme legalitu těchto systému dle článku 3.15 a jeho výkladu v technické směrnici TD/002-11, která určuje, zda jsou některé detaily 'zcela náhodné vzhledem k hlavnímu účelu systému zavěšení' nebo jsou 'záměrně ovlivňují aerodynamickou výkonnost vozu,'" pokračuje konstruktér z Maranella.
Whiting svůj názor vyslovil, ale diskuse neutichajíPodle ředitele závodů Charlieho Whitinga by kterýkoliv systém, jenž by fungoval takovým způsobem, pravidla porušoval. Mercedes a Red Bull, jež jsou v oblasti zavěšení na čele, ale přesto tuto komunikaci nevnímali tak, že by se měla týkat jejich systémů zavěšení. Whiting jim dává za pravdu, a tak Ferrari bombarduje FIA svými žádostmi dál a snaží se zjistit, proč jsou systémy soupeřů dle něj legální.
Týmy mezi sebou vedou vášnivé debaty a minulý týden se v úterý 7. února kvůli tomu dokonce v Ženevě se zástupci FIA sešli techničtí ředitelé stájí. Ferrari na této schůzce ale mělo podporu pouze tří dalších stájí. Nedošlo ke shodě v tom, co by mělo či nemělo být legální, byť padaly různé návrhy: od návratu ke konvenčnímu systému zavěšení až po přechod k aktivnímu zavěšení a či neomezenému vývoji hydraulických řešení.
Konečný verdikt až po protestu v Austrálii?Protože je technologie zavěšení pro výkonnost vozu klíčová, tak se od FIA do dvou týdnů očekává další technická směrnice, která by do této oblasti vrhla více světla. Zatím není jasné, k čemu se Whiting ve svém názoru přikloní: zda některé špičkové stáje budou muset své zavěšení těsně před sezónou předělávat, nebo dá složitým systémům zelenou. Doufá se jen v to, že tentokrát budou pokyny naprosto jasné.
Pokud budou mezi jednotlivými účastníky šampionátu i nadále rozpory, pak je možné, že v Austrálii bude hustá atmosféra a někdo z nich podá oficiální protest. Whitingovy názory mají totiž povahu doporučení, závazný výklad pravidel mohou stanovovat pouze závodní komisaři na místě nebo nakonec Mezinárodní odvolací soud FIA.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.