Týmy po posledních vzájemných rozhovorech od Mezinárodní automobilové federace (FIA) očekávají ještě před prvním předsezónním testem novou technickou směrnici, která se má týkat zavěšení. V této oblasti to totiž stále na pozadí vře.
Rozhovory se týkají chytré práce (předzatížení) se zavěšením, na což během zimy poukázalo Ferrari, které po FIA chtělo objasnění toho, zda se v těchto případech už náhodou nejedná o zařízení ovlivňující aerodynamickou výkonnost.
Ferrari se systémy zavěšení soupeřů nelíbíPodle hlavního konstruktéra Ferrari Simone Resty toto řešení může snadno nahradit zakázaný systém FRIC (propojené přední a zadní zavěšení), aniž by mezi přední a zadní součástí zavěšení bylo nějaké fyzické propojení. Nešlo by pak jen o jednoduchou kontrolu odpružení, ale o vylepšení výkonnosti díly lepší úpravě světlé výšky s kýženým dopadem na aerodynamiku.
"Jejich příspěvek k hlavnímu účelu odpruženého zavěšení - připojení kol vozu způsobem, který izoluje odpruženou část od nerovností vozovky - je drobný, zatímco vliv na světlou výšku a tudíž na aerodynamickou výkonnost je mnohem větší, a to až do takového rozsahu, který podle nás ospravedlňuje dodatečnou hmotnost a konstrukční složitost," zdůvodňuje Resta.
"Proto zpochybňujeme legalitu těchto systému dle článku 3.15 a jeho výkladu v technické směrnici TD/002-11, která určuje, zda jsou některé detaily 'zcela náhodné vzhledem k hlavnímu účelu systému zavěšení' nebo jsou 'záměrně ovlivňují aerodynamickou výkonnost vozu,'" pokračuje konstruktér z Maranella.
Whiting svůj názor vyslovil, ale diskuse neutichajíPodle ředitele závodů Charlieho Whitinga by kterýkoliv systém, jenž by fungoval takovým způsobem, pravidla porušoval. Mercedes a Red Bull, jež jsou v oblasti zavěšení na čele, ale přesto tuto komunikaci nevnímali tak, že by se měla týkat jejich systémů zavěšení. Whiting jim dává za pravdu, a tak Ferrari bombarduje FIA svými žádostmi dál a snaží se zjistit, proč jsou systémy soupeřů dle něj legální.
Týmy mezi sebou vedou vášnivé debaty a minulý týden se v úterý 7. února kvůli tomu dokonce v Ženevě se zástupci FIA sešli techničtí ředitelé stájí. Ferrari na této schůzce ale mělo podporu pouze tří dalších stájí. Nedošlo ke shodě v tom, co by mělo či nemělo být legální, byť padaly různé návrhy: od návratu ke konvenčnímu systému zavěšení až po přechod k aktivnímu zavěšení a či neomezenému vývoji hydraulických řešení.
Konečný verdikt až po protestu v Austrálii?Protože je technologie zavěšení pro výkonnost vozu klíčová, tak se od FIA do dvou týdnů očekává další technická směrnice, která by do této oblasti vrhla více světla. Zatím není jasné, k čemu se Whiting ve svém názoru přikloní: zda některé špičkové stáje budou muset své zavěšení těsně před sezónou předělávat, nebo dá složitým systémům zelenou. Doufá se jen v to, že tentokrát budou pokyny naprosto jasné.
Pokud budou mezi jednotlivými účastníky šampionátu i nadále rozpory, pak je možné, že v Austrálii bude hustá atmosféra a někdo z nich podá oficiální protest. Whitingovy názory mají totiž povahu doporučení, závazný výklad pravidel mohou stanovovat pouze závodní komisaři na místě nebo nakonec Mezinárodní odvolací soud FIA.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.