Bývalý prezident FIA Max Mosley hovoří o posledních změnách ve vedení Formule 1, o dědictví Bernieho Ecclestonea a nových pravidlech. Co by dělal jinak?
"Myslím, že to pro [Liberty Media] může být docela těžký. Podle mě byl [Ecclestone] brilantní při jednání s promotéry, organizátory a s celou strukturou šampionátu. Pro někoho nově příchozího to bez všech těch osobních vztahů může být těžké," komentuje Mosley pro CNN současné změny ve vedení.
"Pokud by to bylo na mně, tak bych ho nechal, ať dělá věci, v nichž je očividně velmi dobrý, a své úsilí bych soustředil na věci, jež se doposud nedělaly - jako například interaktivní televize, virtuální realita, sociální média, internet a další. To všechno bylo ve Formuli 1 trochu zanedbáváno, a to je ten druh věcí, v nichž Liberty zřejmě bude velmi dobrá," pokračuje bývalý prezident FIA.
Na otázku, co po sobě Ecclestone zanechává, odpovídá slovy: "Formule 1 je svým způsobem jeho dědictvím. Lidé zapomínají, že Světový šampionát v Rallye (WRC) má, a zřejmě vždy měl, větší potenciál než F1. Totéž pravděpodobně platí pro závody na větší vzdálenosti, jako je Le Mans. Ale Bernie přišel do F1 - tehdy byla velká, a on ji učinil mnohem větší.
Když jsem byl prezident FIA, tak jsem přemýšlel o tom, proč nemůžeme mít dalšího Bernieho, který by se postaral o rallye o vytrvalostní závody - zkrátka nikdo jiný takový nebyl. Všechna ta různá hlediska sportu lze vybudovat v tak velký byznys, jakým je Formule 1."
Podle něj by Liberty Media měla mít "otevřenou mysl" vůči formátu závodních víkendů: "Jen to, že je něco úspěšné, ještě neznamená, že to nelze dělat lépe."
Čeká ji náročné rozhodnutí v tom, jak silně podporovat vysílání závodů na placených kanálech. Mosley si také myslí, že angažování bývalého technického ředitele Ross Brawna bylo dobrou volbou, ale nová pravidla, jež mají letos zlepšit závodění, jsou "sporná."
"Osobně si myslím, že se zřejmě vydala špatným směrem. Byl bych pro méně aerodynamiky a zřejmě pro více mechanické přilnavosti. Záměrně vozy zrychlovat je sporné, protože všechna pravidla, která v posledních 40 či 50 letech FIA zaváděla, je měla zpomalit - zpomalit či učinit bezpečnější, protože rychlost se samozřejmě rovná nebezpečí," dodává Mosley.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?