"F1 udělala chybu, když začala naslouchat fanouškům," tvrdí Villeneuve

Sergio Pérez a Kimi Räikkönen v závodě v Malajsii
Sergio Pérez a Kimi Räikkönen v závodě v Malajsii, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 16. ledna 2017 06:20
Sdílej:

Formule 1 se dle bývalého jezdce a šampiona Jacquese Villeneuva vydala špatným směrem v okamžiku, kdy začala naslouchat svým fanouškům. Zavedení systému pro omezení odporu (DRS) na zadním křídle podle něj zničilo předjíždění.

"F1 se žel vydala špatným směrem tehdy, když začala naslouchat fanouškům, protože ti si stěžovali na nedostatek předjíždění. K čemu to F1 vedlo? Zavedla DRS. Protože díky němu budeme mít v závodech stovky předjetí," stěžuje si bývalý mistr světa.

"Ale uveďte mi jedno předjetí, které si od zavedení DRS pamatujete. Nedokážete to, protože nevidíte, jak na tom piloti pracují. V motorkách to jezdcům někdy trvá 10 kol, než předjedou jeden druhého," vysvětluje Villeneuve.

"Ale v těch 10 kolech vidíte práci, která s tím souvisí. A když dojde k předjetí, wau. Všech těch 10 kol sedíte na hraně své židle. Nyní tomu tak není. Další rovinka, stisk tlačítka, předjetí, hotovo," popisuje situaci v současné Formuli 1.

"Chcete vidět velké soutěžení. Chcete vidět, jak se boxeři opravdu navzájem ničí a chcete poznat, kdo je nejsilnější. Nechcete, aby měli velké rukavice, aby si neublížili," volí Villeneuve znázornění z dalšího sportu.

"Ty jsou tak trochu jako DRS - neriskujme, zmáčkněme tlačítko. Je to jako předjíždění na dálnici. Vlastně tak kvůli tomu nevidíte pořádné závodění. Dostává se vám tuny předjížděcích manévru, jsou však nudné. Takže to maří účel," kroutí hlavou Kanaďan.

F1 podle něj má být hodně rychlým a drahým sportem: "F1 byla vždy o extrému, posouvala hranice. Má být příliš rychlá, příliš drahá, šílená. Takovou ji nemáme. Vidíte jezdce, jak vystupují z auta, aniž by byli zpocení, protože auto celý závod masírují a jezdí o osm sekund pomaleji než v kvalifikaci. A to je špatné."

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.