Simulace potvrzují zrychlení nové generace vozů Formule 1, podle jednoho týmu se až 70 % okruhu v Barceloně pojede na s plynem na podlaze. Jaké to bude mít důsledky?
V minulosti piloti projížděli s plným plynem 50 % katalánského okruhu, podle jedné ze simulací toto číslo stoupne až na 70 %. K tomu přispěje zejména vyšší přítlak nových vozů (kolem 20 %) a zrychlení až o 5 sekund na kolo.
Třetí zatáčku v Barceloně budou projíždět zhruba o 30 km/h rychleji, boční přetížení přitom přesáhne 5 G, což dá zabrat tělu pilotů. Podle simulací Magneti Marelli se například v Monze pojede naplno až 80 % okruhu (v minulosti 69 %).
Nejrychlejší čas loňské kvalifikace na Velkou cenu Španělska zaznamenal Lewis Hamilton: 1:22,000 min. Oproti roku 2014 došlo k zrychlení o 2,681 vteřiny - o to se postarali konstruktéři vozů a pohonných jednotek, pravidla se neměnila. Původním záměrem při jejich změně bylo dostat se pod 1:20 min. O 1,5 sekundy se postará Pirelli pomocí širších pneumatik, časy se tak zřejmě propadnou mnohem výrazněji pod 80 vteřin.
Technický ředitel McLarenu Tim Goss v článku s rozborem nových pravidel uvedl, že některé zatáčky díky vyššímu přítlaku a jízdě pod plným plynem už nebudou týmy považovány za zatáčky.
Méně zatáček bude znamenat méně příležitostí pro chybu a pro předjetí, s rychlostí ale zároveň stoupne zatížení součástek a pohonných jednotek. Týmy budou mít pro celý rok k dispozici pouze 4 kusy, tj. v rámci úsporných opatření o jednu méně než loni. Každá proto bude muset vydržet pět závodních víkendů a zvládnout vyšší výkony v závodech, protože množství paliva se s minimální hmotností (stopne ze 702 na 722 kg) zvyšuje ze 100 na 105 kg.
S rostoucím přítlakem bude tedy stejně důležitá také výkonnost motorů. Vozy budou širší, budou klást větší aerodynamický odpor, každý kůň navíc proto bude znát. Přesnější představu o zrychlení získáme po předsezónních testech, nebo spíše až po prvním závodě v Melbourne. Jedna věc je jistá: u nových vozů můžeme očekávat velké zrychlení. Povede to ale také ke zlepšení závodů?
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.