Simulace potvrzují zrychlení nové generace vozů Formule 1, podle jednoho týmu se až 70 % okruhu v Barceloně pojede na s plynem na podlaze. Jaké to bude mít důsledky?
V minulosti piloti projížděli s plným plynem 50 % katalánského okruhu, podle jedné ze simulací toto číslo stoupne až na 70 %. K tomu přispěje zejména vyšší přítlak nových vozů (kolem 20 %) a zrychlení až o 5 sekund na kolo.
Třetí zatáčku v Barceloně budou projíždět zhruba o 30 km/h rychleji, boční přetížení přitom přesáhne 5 G, což dá zabrat tělu pilotů. Podle simulací Magneti Marelli se například v Monze pojede naplno až 80 % okruhu (v minulosti 69 %).
Nejrychlejší čas loňské kvalifikace na Velkou cenu Španělska zaznamenal Lewis Hamilton: 1:22,000 min. Oproti roku 2014 došlo k zrychlení o 2,681 vteřiny - o to se postarali konstruktéři vozů a pohonných jednotek, pravidla se neměnila. Původním záměrem při jejich změně bylo dostat se pod 1:20 min. O 1,5 sekundy se postará Pirelli pomocí širších pneumatik, časy se tak zřejmě propadnou mnohem výrazněji pod 80 vteřin.
Technický ředitel McLarenu Tim Goss v článku s rozborem nových pravidel uvedl, že některé zatáčky díky vyššímu přítlaku a jízdě pod plným plynem už nebudou týmy považovány za zatáčky.
Méně zatáček bude znamenat méně příležitostí pro chybu a pro předjetí, s rychlostí ale zároveň stoupne zatížení součástek a pohonných jednotek. Týmy budou mít pro celý rok k dispozici pouze 4 kusy, tj. v rámci úsporných opatření o jednu méně než loni. Každá proto bude muset vydržet pět závodních víkendů a zvládnout vyšší výkony v závodech, protože množství paliva se s minimální hmotností (stopne ze 702 na 722 kg) zvyšuje ze 100 na 105 kg.
S rostoucím přítlakem bude tedy stejně důležitá také výkonnost motorů. Vozy budou širší, budou klást větší aerodynamický odpor, každý kůň navíc proto bude znát. Přesnější představu o zrychlení získáme po předsezónních testech, nebo spíše až po prvním závodě v Melbourne. Jedna věc je jistá: u nových vozů můžeme očekávat velké zrychlení. Povede to ale také ke zlepšení závodů?
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.