Vedoucí týmy Formule 1 možná budou muset na poslední chvíli předělat své systémy zavěšení kol poté, co Ferrari zaslalo Mezinárodní automobilové federaci (FIA) stížnost na technologii, kterou používá Mercedes.
Mistrovský tým patří mezi ty, kdo vyvinuli zcela legální hydraulický systém, který vylepšuje stabilitu vozu po zákazu zavěšení typu FRIC (s propojením předního a zadního zavěšení) v roce 2014.
Mercedes umístil třetí, hydraulicky ovládanou pružinu za vahadla, aby řídil svislý posun zavěšení. Využívá pohyb zavěšení k tvorbě hydraulického tlaku, jenž funguje jako úložiště energie. Ta může být následně využita k ovládání zavěšení výhodným způsobem tehdy, když je to zapotřebí. Přínosy začaly být patrné už loni, nyní se toto řešení ale dostalo pod drobnohled Ferrari, které s dotazy před vánoci oslovilo FIA.
Dotazování se FIA, zda je nějaké řešení na konkurenčním voze legální, je v F1 běžnou praxí. V tomto případě by mohlo mít dopad také na Red Bull, kterému se daří jezdit s radikálním sklonem, který je základem jejich aerodynamického konceptu.
V dopise, jehož kopii obdržely všechny týmy, hlavní konstruktér Ferrari Simone Resta sděluje řediteli závodů Charliemu Whitingovi, že jeho stáj zvažuje nasazení systému, který by nahrazoval funkci FRIC zavěšení, aniž by došlo k propojení mezi přední a zadní části vozu.
Otázkou je, zda je takový systém v souladu s všepostihujícím článkem 3.15 technických pravidel, který zakazuje pohyblivá aerodynamická zařízení, která by mohla vylepšovat aerodynamické vlastnosti vozů.
"Zvažujeme nasazení rodiny zařízení systému zavěšení, o kterých věříme, že by mohly nabídnout vylepšení výkonnosti díky odezvě, která je komplexnější funkcí zatížení kol, než bychom získali jednoduchou kombinací pružin, tlumičů a inerterů," píše Resta.
"Ve všech případech by byly instalovány mezi nějakou kombinací odpružené části vozu a dvěma vahadly zavěšení na jedné ose, a dosahovala by podobného efektu jako systém FRIC, aniž by vyžadovala nějaké propojení mezi přední a zadní části auta," stojí dále v dopise.
Whiting odpověděl, že jakýkoliv systém zavěšení, který by fungoval podobně, jak Ferrari dále podrobněji specifikuje ve svém dopise, by nebyl v souladu s pravidly: "Jakýkoliv systém zavěšení, který by dokázal měnit odezvu systému zavěšení vozu způsobem, jaký popisujete v odstavcích 1 a 2, by z našeho pohledu zřejmě porušoval článek 3.15 technických pravidel F1."
Ostatním týmům však tato odpověď nedala, proto se podrobněji na celou situaci dále dotázaly. Rozhovory o tom s FIA nyní dále probíhají. Čelí tak závažnému rozhodnutí, zda nadále pracovat na zavěšení, jež možná bude nakonec zakázáno, nebo se pustit do vývoje alternativního systému, který by nedosahoval takové výkonnosti.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.