V letošní sezóně došlo po delší době k překonání rychlostního rekordu, který FIA oficiálně neeviduje. Jakou má hodnotu, kdo a kdy ho stanovil? Williamsem proklamovaných 378 km/h z Baku neplatí - nejednalo se o přesný údaj. Vše se ale po komunikaci s týmem vyjasnilo.
Valtteri Bottas 18. června v kvalifikaci na Velkou cenu Evropy dosáhl rychlosti 366,1 km/h (viz analýza sektorů). Stáj z Grove se ale po shlédnutí telemetrických údajů v neděli ráno pochlubila tím, že na konci cílové rovinky jel až 378 km/h, což podle ní byla zřejmě absolutně nejvyšší rychlost dosažené vozem F1 na okruhu.
Když jsem se o tom bavil s některými inženýry po závodě, nechápavě kroutili hlavami nad tím, jak k tomu u britského týmu přišli. Na velmi krátkém úseku před brzděním do první zatáčky by musel zrychlit o dalších 12 km/h - což vzhledem k rychlosti blížící se 400 km/h nevypadalo moc reálně ani v závěsu, který mu v Q3 poskytl Max Verstappen. Oficiálně však zprávu Williamsu nikdo nenapadl a ani on sám ji nedementoval.
Our car data clocked @ValtteriBottas at 378kph (234.9mph) yesterday. Fastest ever @F1 speed on a track?? #EuropeGP pic.twitter.com/gvvqbauf6s
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) June 19, 2016Při sestavování různých statistik po sezóně jsem se k tomu vrátil a týmu se dotázal. Výsledek? Onen údaj 378 km/h opravdu neodpovídal skutečnosti. Jeho mluvčí pro F1news.cz potvrdila, že v daný okamžik jel Bottas pouze po očištění od všech rušivých vlivů "jen" 371,85 km/h.
Finský pilot, který je na cestě k Mercedesu, se rekordu v letošní sezóně ale nakonec přece jen dočkal. V Mexiku v nadmořské výšce 2 238 m n. m., kde vozy kvůli řidšímu vzduchu čelí mnohem nižšímu aerodynamickému odporu, v 23. kole závodu v místě měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) dosáhl 372,56 km/h.
Tímto překonal předchozí rekord Antonia Pizzonii, jehož Williamsu poháněnému desetiválcovým motorem BMW v roce 2004 v Monze na speed trapu naměřili 369,9 km/h. O rok později jel Kimi Räikkönen v jiné části této trati (nikoliv na speed trapu) 370,1 km/h. Juan Pablo Montoya s McLarenem tam ve stejném roce dosáhl až 372,6 km/h - jednalo se ale o srpnové testy (24. 8. - týden před velkou cenou), nikoliv o závodní víkend.
Při dotazování se Williamsu mě také zajímalo, o kolik ještě dokázal Bottas s vozem FW38 zrychlit za místem měření max. rychlostí. I to mi sympatická mluvčí týmu prozradila: 373,3 km/h. "Tohle se ale může lišit od oficiálních čísel ze speed trapu kvůli tomu, kde je speed trap umístěn. FIA nemá oficiální rychlostní rekord a tyto věci ani nezaznamenává, nic tedy není oficiální, pokud jde o to, co bylo či nebylo v historii nejrychlejší," upozorňuje.
Jde tedy o neoficiální rekord z telemetrie týmu - neoficiální proto, že týmy své maximální rychlostí těsně před brzděním neposkytují. Ve svých analýzách se vždy musím spokojit pouze s údaji FOM ze čtyř míst, kde se rychlosti měří (pomezí tří sektorů a speed trap, který není vždy reprezentativně umístěn, zástupci FOM mi ale slíbili příští rok nápravu).
Po prozkoumání dat a bádání v historii závěrem můžeme prohlásit, že letos v Mexiku došlo k překonání rychlostního rekordu dosaženého během závodního víkendu - ten nyní drží zásluhou Valtteriho Bottase Williams FW38 poháněný Mercedesem: 372,56 km/h.
Příští rok se tomu vozy již nepřiblíží - v platnost vstupují nová technická pravidla. Vozy budou mít širší křídla i pneumatiky, a jejich odpor razantně stoupne. Maximální rychlosti na rovinkách budou nižší, časy na kolo ale až o 5 sekund na kolo poklesnou v důsledku vyšších rychlostí v zatáčkách.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.