Je Formule 1 sportem nebo spíše zábavou? Jak zařídil, aby soutěž byla vyrovnanější a nedominoval stále jeden tým? K tomu se vyjadřuje technický ředitel Williamsu Pat Symonds.
Obzvlášť v posledních letech kvůli dominanci Mercedesu přicházíme o překvapení a nepředvídatelnost výsledků. Německý tým si za své úspěchy, skvělé auto i pohonnou jednotku ocenění bezesporu zaslouží, fanoušci F1 se však nudí kvůli tomu, že je dávno před závodním víkendem jasné, který tým zase ovládne velkou cenu.
V letošní sezóně jsme se dočkali ještě větší dominance jednoho vozu - ta předčila nejen předchozí dva Stříbrné šípy, ale také monoposty Adriana Neweyho, který se z úspěchů radoval nepřetržitě v předchozích letech 2010 - 2013.
"Pokud se ptáte mě, jestli je F1 sportem nebo zábavou, tak bych řekl, že obojí. Klíčové pro její zlepšení je, jak smícháte tyto dvě složky," uvádí Pat Symonds, jehož tým po dvou sezónách na třetím místě letos klesl až na páté za Force Indii.
Přitom v roce 2014 měl Williams podle Andyho Cowella z Mercedesu ve čtvrtině závodů nejlepší šasi ze všech. A nebýt některých chyb a příliš konzervativních strategií, mohl v šampionátu konstruktérů dokonce porazit i Red Bull a skončit na druhém místě.
Dominance jednoho týmu působí problémy i samotnému Symondsovi: "Tvrdím, že F1 by byla mnohem lepším sportem, pokud byste se ve čtvrtek neobjevili a neptali: 'To jsem teda zvědav, o kolik Mercedes vyhraje?'
Váhový hendikep jako řešeníV současné F1 jsou mezi týmy v rozpočtech obrovské rozdíly: u Mercedesu, Ferrari či Red Bullu například převyšují 230 milionů liber (7,5 miliardy Kč) ročně, zatímco menší týmy jako Force India, Manor, Sauber či Toro Rosso si musí vystačit s méně než 90 mil. liber (2,9 miliardy Kč). To se nelíbí ani novým vlastníkům F1 (Liberty Media), kteří to v blízké budoucnosti chtějí řešit.
Jak za takové situace docílit v F1 větší vyrovnanosti? "Abyste toho cíle dosáhli, museli byste odejmout schopnost si úspěch koupit. Jednou cestou je omezení rozpočtů, ale tím kontroverzním nápadem, který by podle mě fungoval, je hendikepování," odpovídá Symonds.
Tato metoda - snižování výhody nejlepších obvykle pomocí závaží - se využívá v závodech cestovních vozů. Čím je dané auto lepší, tím větší mu je přidávaná váha, což vede k vyrovnání soutěže.
"Skutečně na tom není nic špatného, jen to neděláme. A v závodech GT3 je ekvalizace neuvěřitelně úspěšná. Máte tak Bentley, který bojuje s Fordem GT nebo s Audi R8. Systém hendikepů by soutěžení promíchal a poskytl nám mnohem vyšší míru nepředvídatelnosti," hodnotí technický ředitel Williamsu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.