Týmy se během sezóny 2016 usilovně snažily stáhnout náskok dominantního Mercedesu. Komu se ve vývoji dařilo oproti začátku a kdo naopak ve srovnání s prvním závodem ztrácel relativně nejvíce?
Při výpočtu těchto údajů jsem vycházel z nejrychlejšího kola, který předvedl vždy ten lepší jezdec z dvojice daného týmu. Sečetl jsem jeho nejlepší sektory (ideální kolo) a porovnal jej se součtem sektorů vítěze kvalifikace, což byl letos v 20 případech z 21 pilot Mercedesu (Stříbrné šípy byly v kvalifikaci poraženy pouze Red Bullem v Monaku).
V první tabulce jsem srovnával první kvalifikaci sezóny z Austrálie s tou poslední v Abú Zabí. Největší zlepšení předvedl Manor (o 3,8 %), kterému úvod s nevyladěným vozem vůbec nevyšel - v předsezónních testech ujel nejméně (1182,37) kilometrů a učil se za pochodu.
Velký pokrok je vidět také u Red Bull, jenž stáhl 1 % z náskoku Mercedesu, naopak jeho sesterská stáj Toro Rosso ztratila 1,45 %. Okruh Jas Marina ji nesedl, svůj narůstající deficit navíc svalují na pohonnou jednotku Ferrari loňské specifikace - tu Scuderia letos již nevyvíjela. Na začátku to moc velká výhoda nebyla, postupně ji ale překonal Renault i Honda (zejména díky lepšímu systému pro rekuperaci energie).
Prvních pět vs. posledních pětJak asi tušíte, kvůli možnosti jednorázových výkyvů ve výkonnosti týmů nejde o to nejpřesnější porovnání. Proto jsem se ve druhé části zaměřil na větší vzorek - zprůměroval jsem ztrátu na Mercedes v prvních pěti (Austrálie, Bahrajn, Čína, Rusko, Španělsko) a v posledních pěti (Japonsko, USA, Mexiko, Brazílie, Abú Zabí) kvalifikacích sezóny 2016.
Jak se tedy změnila relativní výkonnost, pokud srovnáme kvalifikační rychlost každého týmu z první a z poslední čtvrtiny letošního ročníku? Největší zlepšení předvedli v závěru startovního pole Manor (- 1,48 %) a Renault (- 0,77 %), ze špičkových týmů vyčnívá Red Bull, jenž ve vývoji předčil všechny soupeře z Top 8 (- 0,72 %). Nutno podotknout, že velkou měrou se na tom u obou podílel výrobce pohonných jednotek Renault, který do Monaka přivezl nový, výkonnější motor.
Na druhou stranu je dobře vidět stagnace Ferrari, jež letos ve vývoji zcela zaspalo (z náskoku Stříbrných šípů stáhlo jen 0,06 %). Zlepšovat se nedokázal ani Williams, jehož ztráta dokonce o 0,29 % narostla, a postupně se se starým motorem propadalo i Toro Rosso (+ 0,6 %), které do závodu v Austrálii startovalo jako třetí nejrychlejší tým.
Dominance MercedesuNa závěr se podívejme na to, jak byl na tom se svým náskokem letošní mistr světa. Stříbrné šípy potřetí za sebou ovládli šampionát Formule 1 - a pokud soupeři věřili v zákon klesajících zisků a v to, že se jim již nemůžou vzdalovat kvůli teoretickému výkonnostnímu stropu, šeredně se mýlily. Mercedes letos dominoval ještě více, než Red Bull ve svých nejslavnějších letech - na soupeře měl průměrně náskok 0,87 %.
Stížností na to bylo ale o něco méně kvůli tomu, že spolu oba jeho jezdci bojovali až do posledního závodu o titul. To zaručovalo skvělé titulky, zajímavé příběhy a spoustu zájmu. Pokud by tým stanovil jedničku a jel pouze na jednoho z nich, pak by zaúřadovala politika a soupeři by se snažili o dřívější a razantnější změnu pravidel. Není to sportovní, ale tak už to v F1 chodívá.
Nyní nezbývá doufat v to, že změny před sezónou 2017 dostatečně zamíchají rozložením sil a že vítězný tým závodu nebude znám předem. Vzhledem k rozpočtu a zdrojům Mercedesu to však není zaručeno a je možné, že jeho nadvláda bude pokračovat i příští rok.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.