Honda v letošním roce dosáhla velkého pokroku se svou pohonnou jednotkou. Výrazně se zlepšil systém pro rekuperaci energie (ERS), výkon spalovacího motoru (ICE) ale moc nenarostl. Co stálo v pozadí tohoto vývoje? A na které dvě hlavní věci se zaměří před příští sezónou?
Větší turbína na úkor nulové velikostiPo loňské sezóně Honda jako svou největší slabinu identifikovala ERS - kvůli nedostatku energie přicházeli o dodatečný výkon (tzv. boost) tohoto systému piloti už uprostřed rovinek, takže byli snadnou kořistí pro předjetí a nemohli zajíždět konkurenceschopné časy. Letos přišla se silnější turbínou a v rekuperaci energie byla na špici.
"Loni jsme upřednostnili spíše velikost než výkonnost. Nevěděli jsme ale, že obětujeme výkonnost turbíny - mysleli jsme si, že je OK. Ve skutečnosti ale OK nebyla, a na začátku této sezóny jsme se soustředili na výkonnost turbíny a její konstrukci, abychom ji umístili uprostřed motoru," přiznává sportovní ředitel Hondy F1, Jusuke Hasegawa, který po tristním období nahradil Jasuhisu Araje.
"Teď víme, že je turbína opravdu důležitá. Proto jsme upřednostnili její návrh před uspořádáním motoru uvnitř vozu. Zvětšili jsme ji tedy, čímž jsme obětovali také to uspořádání. Museli jsme udělat změny na straně šasi a sací potrubí umístit o něco výše než loni. Ale výsledkem byla správná odpověď, jak nyní vidíme - zvětšení oblasti turbíny," řekl Hasegawa. McLaren tedy částečně musel obětovat "nulové rozměry" (size-zero), jimiž se loni chlubil.
Zlepšení ERS nestačíVýkonnost se zlepšila - zatímco minulý rok do Q3 ani jednou nepostoupil, letos se to podařilo v polovině závodů. Za Mercedesem zaostával průměrně o 0,75 % méně než loni. Jenže zlepšení rekuperace tepelné energie z výfuků vedlo ke snížení výkonu, který poskytuje spalovací motor (ICE).
"Proto je velmi důležité vylepšit zároveň i motor s vnitřním spalováním, jinak přicházíme o výkon rekuperované energie. Teď chápeme, že je ERS velmi důležitý pro dosažení řádné úrovně [celkové výkonnosti]. Proto jsme hned nepřišli s novým ICE. Opravdu musíme nasadit oba systémy zároveň."
"Náš management [energie] odvádí velmi dobrou práci. Letos jsme přišli s třemi vylepšeními. Myslím, že jsem dosáhli s turbínou a s ICE velmi slušného pokroku," hodnotí sportovní ředitel Hondy.
Co je zapotřebí k dalšímu pokroku?Teď před ní stojí výzva v podobě dalšího velkého kroku - zavedení chudého spalování, díky kterému měl od počátku Mercedes takový náskok nad soupeři. To však nebude jednoduché ani se současným zrušením žetonů - takový systém (jako např. TJI) je náročný na pochopení a uvedení do praxe, protože klade enormní zátěž na komponenty a jejich spolehlivost.
"Se spalováním to není tajemství, protože máme omezení v podobě otáček, takže dosažení vyššího výkonu je o efektivitě motoru. Poznání, technologie, pokusy a omyly jsou nezbytné. Pro dosažení vyšší efektivity potřebujeme chudé spalování a vyšší kompresní poměr. Tajemství je to, jak toho můžeme dosáhnout," souhlasí Hasegawa.
Vnitřní uspořádání a těžištěKvůli určitým kompromisům ve vnitřním uspořádání pohonné jednotky a vyššímu těžišti bylo letošní auto MP4-31 mělo problémy v táhlých zatáčkách (viz propad v Suzuce). Vyvážené bylo relativně dobře, ale zkrátka nevytvářelo dostatek přilnavosti. Honda proto musí přijít na způsob, jak uspořádat komponenty, aby to nemělo negativní vliv na výkonnost.
"Příští rok se zaměříme na vnitřní uspořádání a spalování. To jsou dvě oblasti, v nichž se musíme zlepšit. Kompaktnost a nižší těžiště - zejména to nízké těžiště je velmi důležité. Ale to se snadno říká. Samozřejmě, že je lepší, ale když dokážeme vytvářet vyšší výkon, tak výška motoru nebude nikoho zajímat," usmívá se zástupce Hondy.
Komunikační překážky mezi Evropou a JaponskemHonda se tomu ve svém výzkumu hodně věnuje, pokroky ale podle něj "nejsou moc jednoduché." Proto zaměstnala více evropských inženýrů se zkušenostmi z F1, ale bude to chtít čas, než dokáže využít jejich nápady - zejména kvůli kulturním bariérám mezi Evropou a Japonskem.
"Přirozeně máme nějaké překážky v jazykové komunikaci. Japonští inženýři žel obvykle nejsou moc dobří v angličtině, takže je to někdy rychlejší něco udělat uvnitř v Japonsku. S takovým stylem ale chápeme, že máme určitá omezení pokroku, takže se musíme změnit. Musíme se pokusit co nejlépe komunikovat s vnějškem," přiznává Hasegawa.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.