Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa hodnotí pokroky dosažené v letošní sezóně a spokojenost s výkony, které jejich pohonná jednotka za zády McLarenu MP4-31 předváděla. Jaké mají cíle pro zbývající závody?
Japonský výrobce je stále nejslabším motorem ve Formuli 1. Hasegawa na otázku zda je potěšen pokrokem, který letos po loňském propadáku dosáhli, odpovídá: "Nemůžu říct, že bychom byli potěšení - spíše jsme spokojeni. Dosáhli jsme toho hodně, ale stále jsme vzdáleni našemu cíli. Zlepšení motoru bylo dobré, nikoliv však dostačující."
Sportovní šéf, který u Hondy převzal funkci po Jasuhisovi Arajovi, přiznává, že letos byli po katastrofálním začátku v roce 2015 pod velkým tlakem: "Nemáme nástroj pro měření tlaku, ale samozřejmě byl velký. Atmosféra byla zpočátku hodně nervózní, ale nyní je díky dosaženému pokroku mnohem lepší. Některé výsledky jsou povzbuzující, takže nyní cítíme více motivace než napětí, a to působí velký rozdíl."
Největšího pokroku dosáhl japonský výrobce v oblasti rekuperaci energie - v té je nyní na špici: "Systém je na úrovni našich soupeřů, a v některých hlediscích je dokonce překonává. Ale motor s vnitřním spalováním je pořád horší." Honda za špičkou zaostává o více než 60 koní, to se má ale příští rok změnit.
Zrušení systému žetonů jí umožní výrazně pozměnit architekturu své pohonné jednotky. Kompresor i turbínu zřejmě umístí mimo prostor mezi válci, což jim umožní tyto komponenty zvětšit a dosahovat vyššího výkonu. Kromě toho se v Sakuře zabývají systémem tryskového zapalování (TJI - Turbulent Jet Ignition), který již soupeři adoptovali. Ten jim pomůže dále zvýšit efektivitu jejich motoru.
Jak vidí odstranění omezení v podobě žetonů Hasegawa? "Do určité míry to je úlevou. Ale i když tento systém příští rok zmizí, tak to neznamená, že zmizí i problém - technologická omezení zůstávají."
Všichni výrobci ale podle něj budou na srovnatelné úrovni výkonnosti: "Pokud jde o vyrovnání výkonů, tak věřím, že k tomu časem dojde samo a že by to nemělo být výsledkem nějakých umělých omezení."
K letošním cílům Hondy uvádí: "Očekáváme mnohem lepší efektivitu motoru. Ve zbývajících závodech by oba vozy měly postupovat do poslední části kvalifikace a získávat body, abychom do zimní přestávky mohli vstoupit s dobrou náladou."
"Potřeboval bych ještě více než to, ale nemá to smysl si dávat příliš vysoké cíle. Musím zajistit, abychom sezónu zakončili s dobrým základem pro přípravu na rok 2017," popisuje Hasegawa. Letos se již žádných vylepšení od Hondy nedočkáme, zbyl ji jediný žeton.
"Samozřejmě jsme už vývoj museli přesunout na příští rok, takže si nemyslím, že bychom v jeho zbytku mohli nasadit nějaké vylepšení. Ale ta poslední, která jsme představili v Malajsii a ve Spa, byla velkým vylepšením. Myslím, že jsme s nimi dosáhli slušné úrovně pokroku. Nejsme spokojeni, můžeme však být o něco veselejší," dodává sportovní ředitel Hondy.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.