Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa hodnotí pokroky dosažené v letošní sezóně a spokojenost s výkony, které jejich pohonná jednotka za zády McLarenu MP4-31 předváděla. Jaké mají cíle pro zbývající závody?
Japonský výrobce je stále nejslabším motorem ve Formuli 1. Hasegawa na otázku zda je potěšen pokrokem, který letos po loňském propadáku dosáhli, odpovídá: "Nemůžu říct, že bychom byli potěšení - spíše jsme spokojeni. Dosáhli jsme toho hodně, ale stále jsme vzdáleni našemu cíli. Zlepšení motoru bylo dobré, nikoliv však dostačující."
Sportovní šéf, který u Hondy převzal funkci po Jasuhisovi Arajovi, přiznává, že letos byli po katastrofálním začátku v roce 2015 pod velkým tlakem: "Nemáme nástroj pro měření tlaku, ale samozřejmě byl velký. Atmosféra byla zpočátku hodně nervózní, ale nyní je díky dosaženému pokroku mnohem lepší. Některé výsledky jsou povzbuzující, takže nyní cítíme více motivace než napětí, a to působí velký rozdíl."
Největšího pokroku dosáhl japonský výrobce v oblasti rekuperaci energie - v té je nyní na špici: "Systém je na úrovni našich soupeřů, a v některých hlediscích je dokonce překonává. Ale motor s vnitřním spalováním je pořád horší." Honda za špičkou zaostává o více než 60 koní, to se má ale příští rok změnit.
Zrušení systému žetonů jí umožní výrazně pozměnit architekturu své pohonné jednotky. Kompresor i turbínu zřejmě umístí mimo prostor mezi válci, což jim umožní tyto komponenty zvětšit a dosahovat vyššího výkonu. Kromě toho se v Sakuře zabývají systémem tryskového zapalování (TJI - Turbulent Jet Ignition), který již soupeři adoptovali. Ten jim pomůže dále zvýšit efektivitu jejich motoru.
Jak vidí odstranění omezení v podobě žetonů Hasegawa? "Do určité míry to je úlevou. Ale i když tento systém příští rok zmizí, tak to neznamená, že zmizí i problém - technologická omezení zůstávají."
Všichni výrobci ale podle něj budou na srovnatelné úrovni výkonnosti: "Pokud jde o vyrovnání výkonů, tak věřím, že k tomu časem dojde samo a že by to nemělo být výsledkem nějakých umělých omezení."
K letošním cílům Hondy uvádí: "Očekáváme mnohem lepší efektivitu motoru. Ve zbývajících závodech by oba vozy měly postupovat do poslední části kvalifikace a získávat body, abychom do zimní přestávky mohli vstoupit s dobrou náladou."
"Potřeboval bych ještě více než to, ale nemá to smysl si dávat příliš vysoké cíle. Musím zajistit, abychom sezónu zakončili s dobrým základem pro přípravu na rok 2017," popisuje Hasegawa. Letos se již žádných vylepšení od Hondy nedočkáme, zbyl ji jediný žeton.
"Samozřejmě jsme už vývoj museli přesunout na příští rok, takže si nemyslím, že bychom v jeho zbytku mohli nasadit nějaké vylepšení. Ale ta poslední, která jsme představili v Malajsii a ve Spa, byla velkým vylepšením. Myslím, že jsme s nimi dosáhli slušné úrovně pokroku. Nejsme spokojeni, můžeme však být o něco veselejší," dodává sportovní ředitel Hondy.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.