SPA-FRANCHORCHAMPS - ANALÝZA NEJLEPŠÍCH SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jaké časy a rychlosti dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Belgie v jednotlivých částech okruhu a jaké strategie můžeme v neděli očekávat?
Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.
Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.
Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.
Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.
Nico Rosberg získal 28. pole position, když čelil ze smůly svého týmového kolegy, který kvůli výměně komponent pohonné jednotky boj o dnešní vítězství vzdal, a místo toho se připravoval na závod. Němec to však neměl jednoduché, Red Bully a Ferrari totiž byly Mercedesu na super-měkké směsi velmi blízko.
Dokázal sice dosáhnout nejrychlejšího času v prvním a v třetím sektoru, v tom druhém však na Verstappena ztratil přes čtvrt sekundy a první místo vybojoval s náskokem pouhých 0,149 s, byť byl v Q3 s Ricciardem jediný, kdo dal dohromady ideální kolo. Pokud by se to podařilo i Räikkönenovi, který ztratil 2 desetiny vteřiny jen v poslední šikaně, vyhrál by kvalifikaci on.
It could have been Kimi's first pole in 8 years... but he says one mistake cost him >> https://t.co/0zwbhLuZ39 pic.twitter.com/HBDGzYRM2g
— Formula 1 (@F1) August 27, 2016Ferrari dnes za neobvykle vysokých teplot (vzduch 32 °C, trať 43 °C) ve Spa mohlo pomýšlet na nejvyšší příčku. "V prvním pokusu jsem vyjel zeširoka a mimo, jinak to bylo dobré kolo. Druhý byl ještě lepší, ale ve srovnání s mým kolem v Q2 jsem ztratil kvůli nedotáčivosti pár desetin. Pole-position bylo na dosah, takže je to zklamáním. Bylo by příjemné ho získat. Závodí se zítra, a když to porovnáme s předchozími podniky, tak můžeme být spokojeni s tím, kde se nacházíme. Je to hezké být tak blízko, ale raději bychom byli na pole-position. Měli jsme dobrou šanci," lituje Kimi promarněné příležitosti.
Velmi dobře si vedl také Vettel, jel s nižším přítlakem než Kimi - využil ho v prvním sektoru, ve druhém přirozeně něco ztratil, a v třetím útočil na první řadu, jenže v poslední zatáčce mu zcela odešly zadní pneumatiky a bylo po nadějích.
Williams dnes měl podivné problémy s motory Mercedes, oba piloti kvůli nim ztratili 0,2 sekundy, jinak by podle Roba Smedleyho skončili na 6. a 7. místě - místo toho je Bottas 8. a Massa 10.
Nejvyšší rychlost na konci prvního sektoru dosáhl Gutiérrez s Haasem poháněným Ferrari: 342,5 km/h. Nejlepším zástupcem Mercedesu byl nováček Ocon s Manorem: 341,3 km/h. Ten má méně efektivní aerodynamiku, která ani nedokáže generovat dostatek přítlaku.
Button s McLarenem jel 336,8 km a Verstappen s Red Bullem 336,4. Honda stále hodně zaostává za Renaultem, mladý Holanďan však zvolil mnohem vyšší přítlak, což využil při rekordním čase v druhém sektoru. Kvjat s loňskou specifikací Ferrari byl ještě pomalejší, i ta však v počtu koní Hondu převyšuje.
Před Spa své pohonné jednotky vylepšili Mercedes - o pět žetonů - a Honda. Ta před Belgií vyčerpala 7 žetonů - 3 na spalovací motor (ICE), 4 na turbo a kompresor. Výkon se ale zvýšil o 15 koní, což v časech na kolo dělá kolem 0,2 sekundy. Její deficit na Mercedes se i po dalším kole vylepšení stále pohybuje kolem 70 koní.
McLaren zde dobrý výsledek nečekal a postup do Q3 (a poražení jednoho z Williamsů) je příjemným překvapením. "Rozhodně toho dnes v autě více nebylo, takže jsem z umístění nadšený. Nečekali jsme, že tady v kvalifikaci budeme tak vysoko, smekám před celým týmem. Honda přivezla novou pohonnou jednotku, která rozhodně představuje zlepšení. Jde o dobrý pokrok," popisuje Button.
"Skončit ve Spa na 9. místě, to je nejlepší kvalifikace sezóny. Tento okruh je pro nás náročný - obsahuje dlouhé rovinky a středně-rychlé zatáčky, které nám opravdu moc nesedí. Bylo to však dobré. Máme lepší auto v závodě než v kvalifikaci, takže uvidíme, co se přihodí zítra. Naše dlouhé jízdy byly celkem dobré, takže bychom rozhodně měli bojovat s Williamsem a možná i s jedním Ferrari," věří pilot McLarenu.
Pneumatiky a strategieO počasí se bude kvůli vysokým teplotám a také možným přeháňkám v Belgii před závodem ještě hodně diskutovat. Horko ovlivňuje opotřebení a rychlost degradace pneumatik, a ty jsou ve Spa už i tak vždy velmi vysoké. Pirelli navíc zvolilo i vysoké minimální tlaky: 23,5 PSI vpředu a 22 PSI vzadu, na což si piloti hodně stěžují.
Kvůli tomu se zítra očekávají strategie o dvou až třech zastávkách. Jako nejlepší se jeví tato třízastávková: start na super-měkkých a přezouvání na měkké v 7., 19. a v 31. kole.
Piloti startující na super-měkkých pneumatikách, jež v kvalifikaci vydržely pouze jedno kolo, budou muset velmi brzy do boxů, a jsou tedy ve velké nevýhodě proti oběma pilotům Ferrari, Rosbergovi a Ricciardovi, jehož týmový kolega Verstappen, se podle Christiana Hornera sám rozhodl pro jízdu na super-měkkých pneumatikách v Q2. Druhou pozici tedy bude těžko obhajovat.
Podle strategické předpovědi může Hamilton startující kvůli penalizaci z poslední řady dosáhnout na třetí příčku v cíli (zřejmě použije měkké - měkké a středně-tvrdé pneumatiky).
Pirelli doporučuje odjet na super-měkké sadě maximálně 9 kol, na měkkých pneumatikách 16 kol a na středně-tvrdých 24 kol. Velká cena Belgie je vypsána celkem na 24 okruhů.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.