SPA-FRANCHORCHAMPS - ANALÝZA NEJLEPŠÍCH SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jaké časy a rychlosti dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Belgie v jednotlivých částech okruhu a jaké strategie můžeme v neděli očekávat?
Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.
Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.
Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.
Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.
Nico Rosberg získal 28. pole position, když čelil ze smůly svého týmového kolegy, který kvůli výměně komponent pohonné jednotky boj o dnešní vítězství vzdal, a místo toho se připravoval na závod. Němec to však neměl jednoduché, Red Bully a Ferrari totiž byly Mercedesu na super-měkké směsi velmi blízko.
Dokázal sice dosáhnout nejrychlejšího času v prvním a v třetím sektoru, v tom druhém však na Verstappena ztratil přes čtvrt sekundy a první místo vybojoval s náskokem pouhých 0,149 s, byť byl v Q3 s Ricciardem jediný, kdo dal dohromady ideální kolo. Pokud by se to podařilo i Räikkönenovi, který ztratil 2 desetiny vteřiny jen v poslední šikaně, vyhrál by kvalifikaci on.
It could have been Kimi's first pole in 8 years... but he says one mistake cost him >> https://t.co/0zwbhLuZ39 pic.twitter.com/HBDGzYRM2g
— Formula 1 (@F1) August 27, 2016Ferrari dnes za neobvykle vysokých teplot (vzduch 32 °C, trať 43 °C) ve Spa mohlo pomýšlet na nejvyšší příčku. "V prvním pokusu jsem vyjel zeširoka a mimo, jinak to bylo dobré kolo. Druhý byl ještě lepší, ale ve srovnání s mým kolem v Q2 jsem ztratil kvůli nedotáčivosti pár desetin. Pole-position bylo na dosah, takže je to zklamáním. Bylo by příjemné ho získat. Závodí se zítra, a když to porovnáme s předchozími podniky, tak můžeme být spokojeni s tím, kde se nacházíme. Je to hezké být tak blízko, ale raději bychom byli na pole-position. Měli jsme dobrou šanci," lituje Kimi promarněné příležitosti.
Velmi dobře si vedl také Vettel, jel s nižším přítlakem než Kimi - využil ho v prvním sektoru, ve druhém přirozeně něco ztratil, a v třetím útočil na první řadu, jenže v poslední zatáčce mu zcela odešly zadní pneumatiky a bylo po nadějích.
Williams dnes měl podivné problémy s motory Mercedes, oba piloti kvůli nim ztratili 0,2 sekundy, jinak by podle Roba Smedleyho skončili na 6. a 7. místě - místo toho je Bottas 8. a Massa 10.
Nejvyšší rychlost na konci prvního sektoru dosáhl Gutiérrez s Haasem poháněným Ferrari: 342,5 km/h. Nejlepším zástupcem Mercedesu byl nováček Ocon s Manorem: 341,3 km/h. Ten má méně efektivní aerodynamiku, která ani nedokáže generovat dostatek přítlaku.
Button s McLarenem jel 336,8 km a Verstappen s Red Bullem 336,4. Honda stále hodně zaostává za Renaultem, mladý Holanďan však zvolil mnohem vyšší přítlak, což využil při rekordním čase v druhém sektoru. Kvjat s loňskou specifikací Ferrari byl ještě pomalejší, i ta však v počtu koní Hondu převyšuje.
Před Spa své pohonné jednotky vylepšili Mercedes - o pět žetonů - a Honda. Ta před Belgií vyčerpala 7 žetonů - 3 na spalovací motor (ICE), 4 na turbo a kompresor. Výkon se ale zvýšil o 15 koní, což v časech na kolo dělá kolem 0,2 sekundy. Její deficit na Mercedes se i po dalším kole vylepšení stále pohybuje kolem 70 koní.
McLaren zde dobrý výsledek nečekal a postup do Q3 (a poražení jednoho z Williamsů) je příjemným překvapením. "Rozhodně toho dnes v autě více nebylo, takže jsem z umístění nadšený. Nečekali jsme, že tady v kvalifikaci budeme tak vysoko, smekám před celým týmem. Honda přivezla novou pohonnou jednotku, která rozhodně představuje zlepšení. Jde o dobrý pokrok," popisuje Button.
"Skončit ve Spa na 9. místě, to je nejlepší kvalifikace sezóny. Tento okruh je pro nás náročný - obsahuje dlouhé rovinky a středně-rychlé zatáčky, které nám opravdu moc nesedí. Bylo to však dobré. Máme lepší auto v závodě než v kvalifikaci, takže uvidíme, co se přihodí zítra. Naše dlouhé jízdy byly celkem dobré, takže bychom rozhodně měli bojovat s Williamsem a možná i s jedním Ferrari," věří pilot McLarenu.
Pneumatiky a strategieO počasí se bude kvůli vysokým teplotám a také možným přeháňkám v Belgii před závodem ještě hodně diskutovat. Horko ovlivňuje opotřebení a rychlost degradace pneumatik, a ty jsou ve Spa už i tak vždy velmi vysoké. Pirelli navíc zvolilo i vysoké minimální tlaky: 23,5 PSI vpředu a 22 PSI vzadu, na což si piloti hodně stěžují.
Kvůli tomu se zítra očekávají strategie o dvou až třech zastávkách. Jako nejlepší se jeví tato třízastávková: start na super-měkkých a přezouvání na měkké v 7., 19. a v 31. kole.
Piloti startující na super-měkkých pneumatikách, jež v kvalifikaci vydržely pouze jedno kolo, budou muset velmi brzy do boxů, a jsou tedy ve velké nevýhodě proti oběma pilotům Ferrari, Rosbergovi a Ricciardovi, jehož týmový kolega Verstappen, se podle Christiana Hornera sám rozhodl pro jízdu na super-měkkých pneumatikách v Q2. Druhou pozici tedy bude těžko obhajovat.
Podle strategické předpovědi může Hamilton startující kvůli penalizaci z poslední řady dosáhnout na třetí příčku v cíli (zřejmě použije měkké - měkké a středně-tvrdé pneumatiky).
Pirelli doporučuje odjet na super-měkké sadě maximálně 9 kol, na měkkých pneumatikách 16 kol a na středně-tvrdých 24 kol. Velká cena Belgie je vypsána celkem na 24 okruhů.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.