SPA-FRANCHORCHAMPS - ANALÝZA NEJLEPŠÍCH SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jaké časy a rychlosti dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Belgie v jednotlivých částech okruhu a jaké strategie můžeme v neděli očekávat?
Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.
Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.
Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.
Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.
Nico Rosberg získal 28. pole position, když čelil ze smůly svého týmového kolegy, který kvůli výměně komponent pohonné jednotky boj o dnešní vítězství vzdal, a místo toho se připravoval na závod. Němec to však neměl jednoduché, Red Bully a Ferrari totiž byly Mercedesu na super-měkké směsi velmi blízko.
Dokázal sice dosáhnout nejrychlejšího času v prvním a v třetím sektoru, v tom druhém však na Verstappena ztratil přes čtvrt sekundy a první místo vybojoval s náskokem pouhých 0,149 s, byť byl v Q3 s Ricciardem jediný, kdo dal dohromady ideální kolo. Pokud by se to podařilo i Räikkönenovi, který ztratil 2 desetiny vteřiny jen v poslední šikaně, vyhrál by kvalifikaci on.
It could have been Kimi's first pole in 8 years... but he says one mistake cost him >> https://t.co/0zwbhLuZ39 pic.twitter.com/HBDGzYRM2g
— Formula 1 (@F1) August 27, 2016Ferrari dnes za neobvykle vysokých teplot (vzduch 32 °C, trať 43 °C) ve Spa mohlo pomýšlet na nejvyšší příčku. "V prvním pokusu jsem vyjel zeširoka a mimo, jinak to bylo dobré kolo. Druhý byl ještě lepší, ale ve srovnání s mým kolem v Q2 jsem ztratil kvůli nedotáčivosti pár desetin. Pole-position bylo na dosah, takže je to zklamáním. Bylo by příjemné ho získat. Závodí se zítra, a když to porovnáme s předchozími podniky, tak můžeme být spokojeni s tím, kde se nacházíme. Je to hezké být tak blízko, ale raději bychom byli na pole-position. Měli jsme dobrou šanci," lituje Kimi promarněné příležitosti.
Velmi dobře si vedl také Vettel, jel s nižším přítlakem než Kimi - využil ho v prvním sektoru, ve druhém přirozeně něco ztratil, a v třetím útočil na první řadu, jenže v poslední zatáčce mu zcela odešly zadní pneumatiky a bylo po nadějích.
Williams dnes měl podivné problémy s motory Mercedes, oba piloti kvůli nim ztratili 0,2 sekundy, jinak by podle Roba Smedleyho skončili na 6. a 7. místě - místo toho je Bottas 8. a Massa 10.
Nejvyšší rychlost na konci prvního sektoru dosáhl Gutiérrez s Haasem poháněným Ferrari: 342,5 km/h. Nejlepším zástupcem Mercedesu byl nováček Ocon s Manorem: 341,3 km/h. Ten má méně efektivní aerodynamiku, která ani nedokáže generovat dostatek přítlaku.
Button s McLarenem jel 336,8 km a Verstappen s Red Bullem 336,4. Honda stále hodně zaostává za Renaultem, mladý Holanďan však zvolil mnohem vyšší přítlak, což využil při rekordním čase v druhém sektoru. Kvjat s loňskou specifikací Ferrari byl ještě pomalejší, i ta však v počtu koní Hondu převyšuje.
Před Spa své pohonné jednotky vylepšili Mercedes - o pět žetonů - a Honda. Ta před Belgií vyčerpala 7 žetonů - 3 na spalovací motor (ICE), 4 na turbo a kompresor. Výkon se ale zvýšil o 15 koní, což v časech na kolo dělá kolem 0,2 sekundy. Její deficit na Mercedes se i po dalším kole vylepšení stále pohybuje kolem 70 koní.
McLaren zde dobrý výsledek nečekal a postup do Q3 (a poražení jednoho z Williamsů) je příjemným překvapením. "Rozhodně toho dnes v autě více nebylo, takže jsem z umístění nadšený. Nečekali jsme, že tady v kvalifikaci budeme tak vysoko, smekám před celým týmem. Honda přivezla novou pohonnou jednotku, která rozhodně představuje zlepšení. Jde o dobrý pokrok," popisuje Button.
"Skončit ve Spa na 9. místě, to je nejlepší kvalifikace sezóny. Tento okruh je pro nás náročný - obsahuje dlouhé rovinky a středně-rychlé zatáčky, které nám opravdu moc nesedí. Bylo to však dobré. Máme lepší auto v závodě než v kvalifikaci, takže uvidíme, co se přihodí zítra. Naše dlouhé jízdy byly celkem dobré, takže bychom rozhodně měli bojovat s Williamsem a možná i s jedním Ferrari," věří pilot McLarenu.
Pneumatiky a strategieO počasí se bude kvůli vysokým teplotám a také možným přeháňkám v Belgii před závodem ještě hodně diskutovat. Horko ovlivňuje opotřebení a rychlost degradace pneumatik, a ty jsou ve Spa už i tak vždy velmi vysoké. Pirelli navíc zvolilo i vysoké minimální tlaky: 23,5 PSI vpředu a 22 PSI vzadu, na což si piloti hodně stěžují.
Kvůli tomu se zítra očekávají strategie o dvou až třech zastávkách. Jako nejlepší se jeví tato třízastávková: start na super-měkkých a přezouvání na měkké v 7., 19. a v 31. kole.
Piloti startující na super-měkkých pneumatikách, jež v kvalifikaci vydržely pouze jedno kolo, budou muset velmi brzy do boxů, a jsou tedy ve velké nevýhodě proti oběma pilotům Ferrari, Rosbergovi a Ricciardovi, jehož týmový kolega Verstappen, se podle Christiana Hornera sám rozhodl pro jízdu na super-měkkých pneumatikách v Q2. Druhou pozici tedy bude těžko obhajovat.
Podle strategické předpovědi může Hamilton startující kvůli penalizaci z poslední řady dosáhnout na třetí příčku v cíli (zřejmě použije měkké - měkké a středně-tvrdé pneumatiky).
Pirelli doporučuje odjet na super-měkké sadě maximálně 9 kol, na měkkých pneumatikách 16 kol a na středně-tvrdých 24 kol. Velká cena Belgie je vypsána celkem na 24 okruhů.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.