Že je post Ria Harjanta hodně nahnutý, to už bylo nějakou dobu známo. Pořád se ale spekulovalo, zda skutečně bude nahrazen a kdo se dostane na jeho místo. Těch možností bylo několik, protože ve své podstatě je sedačka Manoru jedinečnou možností.
Pochopitelně ne pro borce na vrcholu výkonnosti, nýbrž pro mladé, začínající piloty, kteří mohou v tomto týmu nabrat potřebné zkušenosti. Když budou figurovat na chvostu startovního pole, nikdo jim nebude nic vyčítat, pokud se jim povede zajet překvapivě dobrý výsledek, bude to jenom jejich plus.
Už jsme informovali, že adeptů na Harjantovu sedačku bylo hned několik: Rossi, Vandoorne, Stevens (více najdete zde). Nakonec se téměř jistě bude smát čtvrtý vzadu, největší šance na debut v F1 má další mladík, devatenáctiletý Esteban Ocon. Ve Formuli 1 ale nebude sedět poprvé, z našich reportů z testů a tréninků dobře víte, že si Francouz vyzkoušel Renault, poslední testovací jízdy na Silverstone absolvoval v kokpitu Mercedesu.
Ocon, který v roce 2014 jezdil evropský šampionát F3 v Prema Powerteam, završil svou účast v této kategorii ziskem titulu. O rok později, tentokrát v barvách ART Grand Prix, si stejný výsledek zopakoval v GP3. V současné době pilotuje vůz Mercedes v sérii DTM, kde mu patří prozatímní druhá příčka. Ve Formuli 1 se poprvé objevil v prvním tréninku na Grand Prix v Abú Zabí v roce 2014, letos se čtyřikrát svezl při stejné příležitosti s Renaultem (Španělsko, Německo, Maďarsko, Belgie).
"Pokud bude taková možnost existovat, určitě bych ji bral. Budu připraven, to je jisté. Pohyboval jsem se v tomto prostředí delší dobu, pilotoval hodně vozů, takže budu za příležitost vděčný. Mým jasným cílem je F1. V DTM se mi líbí, ale nechci tam zůstávat příliš dlouho. Proto bych okamžitě příležitosti v F1 využil," nechal se slyšet Ocon. Zároveň neopomněl připomenout, že jeho působení v sérii DTM a F1 by nemělo z hlediska termínů nijak kolidovat. Podle některých zpráv měl o Ocona velký zájem Renault Sport F1 a dokonce se objevily informace, že s ním francouzský tým počítá pro rok 2017.
"Jsme velice rádi, že můžeme přivítat Estebana Ocona v týmu Manor po zbytek této sezóny. Náš tým se rozhodl učinit zásadní krok, který podpořil i vynikající výsledek v Grand Prix Rakouska. Musíme nadále udržet náš vývoj, abychom naplnili ambice nejen pro letošní sezónu, ale i v dlouhodobnějším horizontu. Změna na postu pilota je jedním z klíčových bodů. Jsme přesvědčeni, že Oconův debut ve Spa nám přinese silnou týmovou sestavu pro zbývající závody s ohledem na naše konkurenty," komentoval oficiální výměnu závodní ředitel týmu Dave Ryan.
"Jsem nadšen, že jsem se dočkal debutu v F1 a že se tak u týmu Manor stane právě v Grand Prix Belgie, lepší věc mě nemohla potkat. Spa beru jako domácí trať. Jsem na tento postup plně připraven díky nabytým zkušenostem. Ty jsem získal jako rezervní pilot díky Renaultu právě v této sezóně. Renaultu Sport F1 proto patří mé poděkování, rovněž týmu Mercedes-Benz, kteří se podíleli na mé příležitosti u Manoru. Chci se jí pevně chopit oběma rukama," zářil nadšením Ocon.
Ryan rovněž uvedl, jaký by měl být další osud Ria Harjanta, který zatím odjel u Manoru 12 Grand Prix, přičemž jeho nejlepším výsledkem bylo 15. místo v Grand Prix Monaka.
"Rio byl právoplatným členem našeho týmu od ledna, kdy jsme s ním podepsali kontrakt na tuto sezónu. Před nějakou dobou jeho management uvedl, že nastaly určité potíže ve smluvních otázkách, stalo se tak po Grand Prix Maďarska. Jeho manažerský tým se pokusil s indonéskými sponzory vyřešit situaci tak, aby mu byl umožněn závod v Německu. Bohužel jsme dosáhli bodu, kdy v nejlepším zájmu týmu musíme zvolit jiné řešení pro zbytek této sezóny," zdůvodnil závodní ředitel týmu Dave Ryan výměnu pilotů.
Harjanto by ale nemusel Manor opustit, dostal nabídku na post rezervního pilota. Tuto pozici zatím zastává Američan Alexander Rossi, který loni v Manoru absolvoval pět závodů. Dalším členem týmu je Brit Jordan King na postu vývojového pilota - ten se letos účastní šampionátu GP2. "S potěšením můžeme oznámit, že bychom rádi podporovali ambice Ria ve Formuli 1 a nabízíme mu po zbytek sezóny možnost stát se záložním pilotem. Upřímně věříme, že naši nabídku bude akceptovat," dodává Ryan.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.