Že je post Ria Harjanta hodně nahnutý, to už bylo nějakou dobu známo. Pořád se ale spekulovalo, zda skutečně bude nahrazen a kdo se dostane na jeho místo. Těch možností bylo několik, protože ve své podstatě je sedačka Manoru jedinečnou možností.
Pochopitelně ne pro borce na vrcholu výkonnosti, nýbrž pro mladé, začínající piloty, kteří mohou v tomto týmu nabrat potřebné zkušenosti. Když budou figurovat na chvostu startovního pole, nikdo jim nebude nic vyčítat, pokud se jim povede zajet překvapivě dobrý výsledek, bude to jenom jejich plus.
Už jsme informovali, že adeptů na Harjantovu sedačku bylo hned několik: Rossi, Vandoorne, Stevens (více najdete zde). Nakonec se téměř jistě bude smát čtvrtý vzadu, největší šance na debut v F1 má další mladík, devatenáctiletý Esteban Ocon. Ve Formuli 1 ale nebude sedět poprvé, z našich reportů z testů a tréninků dobře víte, že si Francouz vyzkoušel Renault, poslední testovací jízdy na Silverstone absolvoval v kokpitu Mercedesu.
Ocon, který v roce 2014 jezdil evropský šampionát F3 v Prema Powerteam, završil svou účast v této kategorii ziskem titulu. O rok později, tentokrát v barvách ART Grand Prix, si stejný výsledek zopakoval v GP3. V současné době pilotuje vůz Mercedes v sérii DTM, kde mu patří prozatímní druhá příčka. Ve Formuli 1 se poprvé objevil v prvním tréninku na Grand Prix v Abú Zabí v roce 2014, letos se čtyřikrát svezl při stejné příležitosti s Renaultem (Španělsko, Německo, Maďarsko, Belgie).
"Pokud bude taková možnost existovat, určitě bych ji bral. Budu připraven, to je jisté. Pohyboval jsem se v tomto prostředí delší dobu, pilotoval hodně vozů, takže budu za příležitost vděčný. Mým jasným cílem je F1. V DTM se mi líbí, ale nechci tam zůstávat příliš dlouho. Proto bych okamžitě příležitosti v F1 využil," nechal se slyšet Ocon. Zároveň neopomněl připomenout, že jeho působení v sérii DTM a F1 by nemělo z hlediska termínů nijak kolidovat. Podle některých zpráv měl o Ocona velký zájem Renault Sport F1 a dokonce se objevily informace, že s ním francouzský tým počítá pro rok 2017.
"Jsme velice rádi, že můžeme přivítat Estebana Ocona v týmu Manor po zbytek této sezóny. Náš tým se rozhodl učinit zásadní krok, který podpořil i vynikající výsledek v Grand Prix Rakouska. Musíme nadále udržet náš vývoj, abychom naplnili ambice nejen pro letošní sezónu, ale i v dlouhodobnějším horizontu. Změna na postu pilota je jedním z klíčových bodů. Jsme přesvědčeni, že Oconův debut ve Spa nám přinese silnou týmovou sestavu pro zbývající závody s ohledem na naše konkurenty," komentoval oficiální výměnu závodní ředitel týmu Dave Ryan.
"Jsem nadšen, že jsem se dočkal debutu v F1 a že se tak u týmu Manor stane právě v Grand Prix Belgie, lepší věc mě nemohla potkat. Spa beru jako domácí trať. Jsem na tento postup plně připraven díky nabytým zkušenostem. Ty jsem získal jako rezervní pilot díky Renaultu právě v této sezóně. Renaultu Sport F1 proto patří mé poděkování, rovněž týmu Mercedes-Benz, kteří se podíleli na mé příležitosti u Manoru. Chci se jí pevně chopit oběma rukama," zářil nadšením Ocon.
Ryan rovněž uvedl, jaký by měl být další osud Ria Harjanta, který zatím odjel u Manoru 12 Grand Prix, přičemž jeho nejlepším výsledkem bylo 15. místo v Grand Prix Monaka.
"Rio byl právoplatným členem našeho týmu od ledna, kdy jsme s ním podepsali kontrakt na tuto sezónu. Před nějakou dobou jeho management uvedl, že nastaly určité potíže ve smluvních otázkách, stalo se tak po Grand Prix Maďarska. Jeho manažerský tým se pokusil s indonéskými sponzory vyřešit situaci tak, aby mu byl umožněn závod v Německu. Bohužel jsme dosáhli bodu, kdy v nejlepším zájmu týmu musíme zvolit jiné řešení pro zbytek této sezóny," zdůvodnil závodní ředitel týmu Dave Ryan výměnu pilotů.
Harjanto by ale nemusel Manor opustit, dostal nabídku na post rezervního pilota. Tuto pozici zatím zastává Američan Alexander Rossi, který loni v Manoru absolvoval pět závodů. Dalším členem týmu je Brit Jordan King na postu vývojového pilota - ten se letos účastní šampionátu GP2. "S potěšením můžeme oznámit, že bychom rádi podporovali ambice Ria ve Formuli 1 a nabízíme mu po zbytek sezóny možnost stát se záložním pilotem. Upřímně věříme, že naši nabídku bude akceptovat," dodává Ryan.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.