Že je post Ria Harjanta hodně nahnutý, to už bylo nějakou dobu známo. Pořád se ale spekulovalo, zda skutečně bude nahrazen a kdo se dostane na jeho místo. Těch možností bylo několik, protože ve své podstatě je sedačka Manoru jedinečnou možností.
Pochopitelně ne pro borce na vrcholu výkonnosti, nýbrž pro mladé, začínající piloty, kteří mohou v tomto týmu nabrat potřebné zkušenosti. Když budou figurovat na chvostu startovního pole, nikdo jim nebude nic vyčítat, pokud se jim povede zajet překvapivě dobrý výsledek, bude to jenom jejich plus.
Už jsme informovali, že adeptů na Harjantovu sedačku bylo hned několik: Rossi, Vandoorne, Stevens (více najdete zde). Nakonec se téměř jistě bude smát čtvrtý vzadu, největší šance na debut v F1 má další mladík, devatenáctiletý Esteban Ocon. Ve Formuli 1 ale nebude sedět poprvé, z našich reportů z testů a tréninků dobře víte, že si Francouz vyzkoušel Renault, poslední testovací jízdy na Silverstone absolvoval v kokpitu Mercedesu.
Ocon, který v roce 2014 jezdil evropský šampionát F3 v Prema Powerteam, završil svou účast v této kategorii ziskem titulu. O rok později, tentokrát v barvách ART Grand Prix, si stejný výsledek zopakoval v GP3. V současné době pilotuje vůz Mercedes v sérii DTM, kde mu patří prozatímní druhá příčka. Ve Formuli 1 se poprvé objevil v prvním tréninku na Grand Prix v Abú Zabí v roce 2014, letos se čtyřikrát svezl při stejné příležitosti s Renaultem (Španělsko, Německo, Maďarsko, Belgie).
"Pokud bude taková možnost existovat, určitě bych ji bral. Budu připraven, to je jisté. Pohyboval jsem se v tomto prostředí delší dobu, pilotoval hodně vozů, takže budu za příležitost vděčný. Mým jasným cílem je F1. V DTM se mi líbí, ale nechci tam zůstávat příliš dlouho. Proto bych okamžitě příležitosti v F1 využil," nechal se slyšet Ocon. Zároveň neopomněl připomenout, že jeho působení v sérii DTM a F1 by nemělo z hlediska termínů nijak kolidovat. Podle některých zpráv měl o Ocona velký zájem Renault Sport F1 a dokonce se objevily informace, že s ním francouzský tým počítá pro rok 2017.
"Jsme velice rádi, že můžeme přivítat Estebana Ocona v týmu Manor po zbytek této sezóny. Náš tým se rozhodl učinit zásadní krok, který podpořil i vynikající výsledek v Grand Prix Rakouska. Musíme nadále udržet náš vývoj, abychom naplnili ambice nejen pro letošní sezónu, ale i v dlouhodobnějším horizontu. Změna na postu pilota je jedním z klíčových bodů. Jsme přesvědčeni, že Oconův debut ve Spa nám přinese silnou týmovou sestavu pro zbývající závody s ohledem na naše konkurenty," komentoval oficiální výměnu závodní ředitel týmu Dave Ryan.
"Jsem nadšen, že jsem se dočkal debutu v F1 a že se tak u týmu Manor stane právě v Grand Prix Belgie, lepší věc mě nemohla potkat. Spa beru jako domácí trať. Jsem na tento postup plně připraven díky nabytým zkušenostem. Ty jsem získal jako rezervní pilot díky Renaultu právě v této sezóně. Renaultu Sport F1 proto patří mé poděkování, rovněž týmu Mercedes-Benz, kteří se podíleli na mé příležitosti u Manoru. Chci se jí pevně chopit oběma rukama," zářil nadšením Ocon.
Ryan rovněž uvedl, jaký by měl být další osud Ria Harjanta, který zatím odjel u Manoru 12 Grand Prix, přičemž jeho nejlepším výsledkem bylo 15. místo v Grand Prix Monaka.
"Rio byl právoplatným členem našeho týmu od ledna, kdy jsme s ním podepsali kontrakt na tuto sezónu. Před nějakou dobou jeho management uvedl, že nastaly určité potíže ve smluvních otázkách, stalo se tak po Grand Prix Maďarska. Jeho manažerský tým se pokusil s indonéskými sponzory vyřešit situaci tak, aby mu byl umožněn závod v Německu. Bohužel jsme dosáhli bodu, kdy v nejlepším zájmu týmu musíme zvolit jiné řešení pro zbytek této sezóny," zdůvodnil závodní ředitel týmu Dave Ryan výměnu pilotů.
Harjanto by ale nemusel Manor opustit, dostal nabídku na post rezervního pilota. Tuto pozici zatím zastává Američan Alexander Rossi, který loni v Manoru absolvoval pět závodů. Dalším členem týmu je Brit Jordan King na postu vývojového pilota - ten se letos účastní šampionátu GP2. "S potěšením můžeme oznámit, že bychom rádi podporovali ambice Ria ve Formuli 1 a nabízíme mu po zbytek sezóny možnost stát se záložním pilotem. Upřímně věříme, že naši nabídku bude akceptovat," dodává Ryan.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.