Exkluzivně s FOM: Proč se maximální rychlosti v Maďarsku neměří na konci rovinky?

Cílová rovinka v Maďarsku
Cílová rovinka v Maďarsku, foto: Sahara Force India
Petr Hlawiczka 25. července 2016 18:15
Sdílej:

Pokud sledujete mé analýzy sektorů, tak vám možná neuniklo, že si občas postesknu nad nevhodně zvoleným místem pro měření maximálních rychlostí. Vedení F1 nám poskytlo vysvětlení, proč se nachází už pár metrů za polovinou cílové rovinky.

Využil jsem vstřícnosti Pata Behara z FIA, s nímž jsem již na Red Bull Ringu ladil určité drobné nesrovnalosti v jejich systému. Pat si původně myslel, že si dělám legraci, ale když jsem na něj vysypal své výtky a bleskurychle překlikával mezi jednotlivými stránkami FIA na jeho notebooku, jen si posunul brýle na špičku nosu, prohlídl si mě od hlavy až k patě, přečetl se na mé akreditaci zblízka jméno a publikaci, jíž zastupuji, a pak kroutě hlavou s nadsázkou zabrblal, že jsem asi jediný novinář, který se na jejich stránkách vyzná. Nato se hned rozhodl napsat email do Paříže a sjednat nápravu.

Po prohlídce Hungaroringu minulý týden jsem si zklamaně povzdechnul nad tím, že se poloha čidla pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) oproti loňsku opět nezměnila.

Nachází se už 470 metrů za výjezdem z poslední zatáčky, na 790 metrů dlouhé startovní / cílové rovince - nikoliv na jejím konci v místech, kde piloti začínají brzdit. Neplní tak přesně svou funkci a neodhaluje nám skutečnou maximální rychlost, které na Hungaroringu vozy dosahují, což při zkoumání dat ze sektorů nesu nelibě.

Na mou otázku, proč tomu tak je, se Pat Behar obrátil na oddělení časomíry společnosti FOM (Formula One Management), která vlastní veškerá data, jež pak FIA zpřístupňuje médiím. To ale "nemá definitivní odpověď."

"Domníváme se, že jde o historickou instalaci, která byla využívána před tím, než před několika lety byla upravena první zatáčka, a čidlo pak nikdy nebylo posunuto. Původně byly smyčky instalovány kolem okruhu každých 200 metrů kvůli přepínání kamer a mnoho z nich bylo využito pro ostatní služby (např. pro časomíru)," uvádí pro F1news.cz zástupce FOM.

Okruh se však změnil - v roce 2003 byla cílové rovinka prodloužena o 350 metrů - a výkony vozů společně s maximálními rychlostmi dále rostou. Zatímco v kvalifikaci dosáhl Rosberg na speed trapu 321,4 km/h, ve skutečnosti na rovince dále zrychlil až na 334 km/h. Hodlá s vedení F1 něco udělat?

"Před příštím rokem přehodnotí všechna místa svých časových smyček na všech okruzích vzhledem k tomu, že výkonnost vozů se významně změní," slibuje nám FOM.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.