Pokud sledujete mé analýzy sektorů, tak vám možná neuniklo, že si občas postesknu nad nevhodně zvoleným místem pro měření maximálních rychlostí. Vedení F1 nám poskytlo vysvětlení, proč se nachází už pár metrů za polovinou cílové rovinky.
Využil jsem vstřícnosti Pata Behara z FIA, s nímž jsem již na Red Bull Ringu ladil určité drobné nesrovnalosti v jejich systému. Pat si původně myslel, že si dělám legraci, ale když jsem na něj vysypal své výtky a bleskurychle překlikával mezi jednotlivými stránkami FIA na jeho notebooku, jen si posunul brýle na špičku nosu, prohlídl si mě od hlavy až k patě, přečetl se na mé akreditaci zblízka jméno a publikaci, jíž zastupuji, a pak kroutě hlavou s nadsázkou zabrblal, že jsem asi jediný novinář, který se na jejich stránkách vyzná. Nato se hned rozhodl napsat email do Paříže a sjednat nápravu.
Po prohlídce Hungaroringu minulý týden jsem si zklamaně povzdechnul nad tím, že se poloha čidla pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) oproti loňsku opět nezměnila.
Nachází se už 470 metrů za výjezdem z poslední zatáčky, na 790 metrů dlouhé startovní / cílové rovince - nikoliv na jejím konci v místech, kde piloti začínají brzdit. Neplní tak přesně svou funkci a neodhaluje nám skutečnou maximální rychlost, které na Hungaroringu vozy dosahují, což při zkoumání dat ze sektorů nesu nelibě.
Na mou otázku, proč tomu tak je, se Pat Behar obrátil na oddělení časomíry společnosti FOM (Formula One Management), která vlastní veškerá data, jež pak FIA zpřístupňuje médiím. To ale "nemá definitivní odpověď."
"Domníváme se, že jde o historickou instalaci, která byla využívána před tím, než před několika lety byla upravena první zatáčka, a čidlo pak nikdy nebylo posunuto. Původně byly smyčky instalovány kolem okruhu každých 200 metrů kvůli přepínání kamer a mnoho z nich bylo využito pro ostatní služby (např. pro časomíru)," uvádí pro F1news.cz zástupce FOM.
Okruh se však změnil - v roce 2003 byla cílové rovinka prodloužena o 350 metrů - a výkony vozů společně s maximálními rychlostmi dále rostou. Zatímco v kvalifikaci dosáhl Rosberg na speed trapu 321,4 km/h, ve skutečnosti na rovince dále zrychlil až na 334 km/h. Hodlá s vedení F1 něco udělat?
"Před příštím rokem přehodnotí všechna místa svých časových smyček na všech okruzích vzhledem k tomu, že výkonnost vozů se významně změní," slibuje nám FOM.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.