Tahanice mezi závodními okruhy v Itálii se dostává na soudní pole. V sázce je pořádání Grand Prix Itálie 2017. Už jednou v historii okruh Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari ležící v Imole nedaleko Boloni tento spor vyhrál.
Připravil tak Monzu o jedinečný rekord - Autodromo Nazionale di Monza musel ustoupit v roce 1980 právě Imole a byl to také jediný případ v historii F1, kdy se Grand Prix Itálie jela jinde než v královském parku. Teď může dojít ke druhému průlomu. Zástupci Imoly podepsali s Bernie Ecclestonem smlouvu na rok 2017 (více zde), jenže to už tu také jednou bylo - po tragické nehodě Ronnie Petersona právě na Monze 1978 se předpokládalo, že okruh, na kterém zakázali ochránci životního prostředí a památkáři kácet stoleté stromy, neprojde schvalovací komisí, Ecclestone proto prozíravě pro rok 1979 "koupil" Grand Prix Itálie do Imoly. Pořadatelé v Monze však učinili potřebné kroky a Ecclestone nakrátko "utřel". Už jsme zmínili, že v roce 1980 si italskou Grand Prix do Imoly prosadil, pak ale musel řešit siutaci vznikem Grand Prix San Marina a ministáteček se pak stal pořadatelem 26 závodů. Naposledy se tu jelo v roce 2000.
Imola se nyní nehodlá nabízené příležitosti jen tak vzdát, proto se obrátila na soud a započala řízení, jehož záměrem je oficiální statut pořadatele Grand Prix Itálie. Podle žalobce, tedy pořadatelů okruhu Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari není správné, že národní automobilový klub (ACI) odmítl schválit nabídku Imoly a rovněž nezpřístupnil fondy, kterých využívá Monza.
Umberto Selvatico Estense, prezident Formula Imola, obvinil prezidenta ACI Angela Sticchi Damianiho, že měl zájem pomáhat a prosazovat pouze okruh Monza. "Záleží to na Damianim a myslím, že jde o politickou záležitost. My máme dohodu s Ecclestonem a potřebujeme jenom schválení národního sportovního orgánu. Pokud se v budoucnu nebude konat žádná Grand Prix Itálie, pak to bude vina pana Sticchi Damianiho, protože on tuto dohodu blokoval," uvedl Estense pro motorsport.com.
S ohledem na Damianiho přístup se zástupci okruhu Imola rozhodli podat odvolání u krajského správního soudu v Laziu proti ACI z důvodu neposkytnutí dostupné podpory, která by umožnila závod na Imole pořádat. Jako argument použili skutečnost, že okruh na Monze nemá s Ecclestonem žádnou smlouvu uzavřenou a ACI tím poškozuje neposkytnutím podpory okruh v Imole.
"Fomula Imola, ve vlastním zájmu a po návrhu FOM, vstoupila do veřejného jednání, které vyústilo ve smluvní závazek. Vedle toho stejný návrh ze stramy FOM a zaslaný FOWC (Formula One World Championship) ohledne posouzení dopadu na udržitelnost závodu na Autodromo Nazionale di Monza nebyl přijat. Chceme, aby vnitrostátní orgány posoudily návrhy a prověřily všechny možné varianty, aby se zabránilo vážnému riziku poškození image sportovních podmínek země, pokud by o pořádání italské Grand Prix přišla," praví se v žalobě podané ze strany Formula Imola.
Zástupci Monzy se k celé záležitosti podle oficiálního prohlášení hodlají vyjádřit na tiskové konferenci, která bude pořádána 30. srpna letošního roku, tedy v úterý před konáním letošní Grand Prix Itálie.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.