Tahanice mezi závodními okruhy v Itálii se dostává na soudní pole. V sázce je pořádání Grand Prix Itálie 2017. Už jednou v historii okruh Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari ležící v Imole nedaleko Boloni tento spor vyhrál.
Připravil tak Monzu o jedinečný rekord - Autodromo Nazionale di Monza musel ustoupit v roce 1980 právě Imole a byl to také jediný případ v historii F1, kdy se Grand Prix Itálie jela jinde než v královském parku. Teď může dojít ke druhému průlomu. Zástupci Imoly podepsali s Bernie Ecclestonem smlouvu na rok 2017 (více zde), jenže to už tu také jednou bylo - po tragické nehodě Ronnie Petersona právě na Monze 1978 se předpokládalo, že okruh, na kterém zakázali ochránci životního prostředí a památkáři kácet stoleté stromy, neprojde schvalovací komisí, Ecclestone proto prozíravě pro rok 1979 "koupil" Grand Prix Itálie do Imoly. Pořadatelé v Monze však učinili potřebné kroky a Ecclestone nakrátko "utřel". Už jsme zmínili, že v roce 1980 si italskou Grand Prix do Imoly prosadil, pak ale musel řešit siutaci vznikem Grand Prix San Marina a ministáteček se pak stal pořadatelem 26 závodů. Naposledy se tu jelo v roce 2000.
Imola se nyní nehodlá nabízené příležitosti jen tak vzdát, proto se obrátila na soud a započala řízení, jehož záměrem je oficiální statut pořadatele Grand Prix Itálie. Podle žalobce, tedy pořadatelů okruhu Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari není správné, že národní automobilový klub (ACI) odmítl schválit nabídku Imoly a rovněž nezpřístupnil fondy, kterých využívá Monza.
Umberto Selvatico Estense, prezident Formula Imola, obvinil prezidenta ACI Angela Sticchi Damianiho, že měl zájem pomáhat a prosazovat pouze okruh Monza. "Záleží to na Damianim a myslím, že jde o politickou záležitost. My máme dohodu s Ecclestonem a potřebujeme jenom schválení národního sportovního orgánu. Pokud se v budoucnu nebude konat žádná Grand Prix Itálie, pak to bude vina pana Sticchi Damianiho, protože on tuto dohodu blokoval," uvedl Estense pro motorsport.com.
S ohledem na Damianiho přístup se zástupci okruhu Imola rozhodli podat odvolání u krajského správního soudu v Laziu proti ACI z důvodu neposkytnutí dostupné podpory, která by umožnila závod na Imole pořádat. Jako argument použili skutečnost, že okruh na Monze nemá s Ecclestonem žádnou smlouvu uzavřenou a ACI tím poškozuje neposkytnutím podpory okruh v Imole.
"Fomula Imola, ve vlastním zájmu a po návrhu FOM, vstoupila do veřejného jednání, které vyústilo ve smluvní závazek. Vedle toho stejný návrh ze stramy FOM a zaslaný FOWC (Formula One World Championship) ohledne posouzení dopadu na udržitelnost závodu na Autodromo Nazionale di Monza nebyl přijat. Chceme, aby vnitrostátní orgány posoudily návrhy a prověřily všechny možné varianty, aby se zabránilo vážnému riziku poškození image sportovních podmínek země, pokud by o pořádání italské Grand Prix přišla," praví se v žalobě podané ze strany Formula Imola.
Zástupci Monzy se k celé záležitosti podle oficiálního prohlášení hodlají vyjádřit na tiskové konferenci, která bude pořádána 30. srpna letošního roku, tedy v úterý před konáním letošní Grand Prix Itálie.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.