Ve spolupráci s techniky společnosti Brembo popíšeme, jak se liší při brzdění dva z nejlepších pilotů na světa - Fernando Alonso a Lewis Hamilton.
Oba piloti se velmi dobře znají. V roce 2007 byli týmovými kolegy, loni ale skončili na opačných koncích tabulky. Zajímavé je to, že oba mají zcela odlišný jízdní styl, jenž si žádá odlišné vybavení jejich monopostů: zatímco Lewis má raději přetáčivé auto, Fernando preferuje vůz spíše nedotáčivý.
Lewis Hamilton
Trojnásobný mistr světa má rád, když se celá jeho formule soustředí na přední nápravu. Během dvou uplynulých let, v nichž dominoval s Mercedesem, potvrdil svou náklonnost vůči agresivnímu brzdění svým rozhodně ostřejším přístupem ve srovnání s Nicem Rosbergem.
Hamilton často prodlužuje úvodní část brzdění při nájezdu do zatáčky, prodlužuje ji až za hranici přilnavosti pneumatik. Podle inženýrů Bremba, kteří s ním dlouhou spolupracují, je pro něj jediným limitem využívání tepla brzd. Postupně uvolňuje brzdový pedál a progresivně zvyšuje úhel natočení kol, čemuž se v závodním slangu říká "trail braking."
Při tomto jízdním stylu, který vždy daleko překračuje hranice fyzických limitů, pilot riskuje zablokování předních kol. Přesně to se mu přihodilo například minulý rok v Maďarsku, když skončil ve štěrku, aby se vyhnul svému týmovému kolegovi, který byl předním, když začal brzdit jen o zlomek sekundy dříve.
Jak se Lewis dívá na karbonové brzdy, to je patrné ze sbírky jeho silničních vozů, které má v garáže: Pagani Zonda 760 LH a Ferrari LaFerrari - oba jsou vybaveny karbonovými keramickými kotouči Brembo.
Fernando Alonso
Jízdní styl španělského pilota není tak divácky atraktivní, protože brzdí o něco dříve než jeho soupeři - upřednostňuje totiž čistější techniku při brzdění. Dvojnásobný mistr světa (s Renaultem v letech 2005 a 2006) se obvykle dostává velmi blízko limitu při velké škále podmínek přilnavosti, ale nepřekračuje ho.
Je úroveň citlivost za mokra je neuvěřitelná, jak dokázal při svých 3 vítězstvích s Ferrari: v Koreji 2010, v Británii 2011 a v Malajsii 2012, kterou označil za nejlepší závod své kariéry.
Podle techniků Brembo, kteří ho znají už od dob Minardi a poté z Ferrari, má Alonso určitý druh přirozeného ABS. V podstatě plně využívá přilnavost pneumatik a svou výbušnou fyzickou sílu: na pedál dokáže vyvinout obrovskou sílu a dosahuje působivých časů odezvy. To mu umožňuje dosahovat vyšších rychlostí v zatáčkách, aniž by riskoval zablokování kol.
Fernando také pro každodenní jízdu upřednostňuje italská auta, mezi jinými vlastní Ferrari 458 Italia nebo Maserati Gran Cabrio. Jde o velmi odlišné vozy, které však opět mají jedno společné: brzdové systémy Brembo, které má za poslední dekádu na svědomí se čtyřmi týmy (Brawn GP, Ferrari, Mercedes a Red Bull) 8 jezdeckých titulů (Alonso, Vettel a Hamilton) a 9 konstruktérských.
Max Verstappen si dopřává luxus na nejvyšší úrovni. Po nedávném přírůstku v podobě superjachty si nyní pořídil i nový soukromý tryskáč. Šampion F1 tak rozšiřuje svou flotilu exkluzivních dopravních prostředků.
Bernie Ecclestone nevěří v dlouhou budoucnost Lewise Hamiltona ve Ferrari. Podle něj sedminásobný šampion nevydrží v týmu ani dva roky a kritizuje i jeho extravagantní styl oblékání.
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.