Ačkoliv se neustále zdůrazňuje, že F1 je přísně apolitická záležitost, nastanou občas situace, kdy se o tomto názoru hojně diskutuje. V minulosti to bylo například pořádání Grand Prix Jihoafrické republiky, kterou například v roce 1985 bojkotovaly francouzské týmy.
Nyní se situace mírně dramatizuje kolem Grand Prix Evropy v Baku, hlavním městě Ázerbajdžánu. Aktivisté vyzvali Bernie Ecclestonea, aby vystoupil před samotným závodem a podpořil obranu lidských práv. Rebecca Vincent, koordinátorka kampaně Sports for Rights uvedla na úterním briefingu, že už proběhla "pozitivní" jednání se dvěma zástupci Formula One Management. Nicméně sám Ecclestone se nezúčastnil.
Podle vyjádření z tábora aktivistů byli rovněž vyzváni umělci, kteří měli v rámci závodního víkendu vystoupit, aby svá představení zrušili. Má jít o americké zpěváky Pharrella Williamse a Chrise Browna plus jejich španělského kolegu Enrique Iglesiase. Nikdo z trojice však na tento apel nereagoval.
Aktivisté kritizují pořádání závodů Formule 1 v zemích, kde jsou podle nich porušována lidská práva politických oponentů. Proti tomu stojí prohlášení Formula One Group z loňského roku, nazvané Prohlášení o závazném dodržování lidských práv: "Formula One Group se zavazuje respektovat mezinárodně uznávaná lidská práva ve svých podnicích po celém světě."
Kritici ázerbajdžánského režimu a jeho představitele, prezidenta Ilhama Alijeva, tvrdí, že vláda postsovětské republiky provádí opatření proti disentu a blokuje jakoukoli politickou opozici. Oficiální místa v Baku toto prohlášení odmítají. Ázerbajdžán profituje především ze svého ropného bohatství.
Rebecca Vincent sdělila novinářům, že Sports for Rights zaslali přímo Ecclestoneovi dopis, ve kterém ho vyzývají, aby "veřejně promluvil o otázkách lidských práv v zemi. FOM na dokument reagoval, proběhlo setkání a dohodli jsme se, že ohledně těchto otázek nadále zůstaneme v kontaktu. Zatím probíhá vše pozitivně, ale stále žádáme, aby špičky FOM zaujaly veřejný postoj k těmto otázkám a pokračovaly v jejich dalším zapojení."
Ecclestone, kterého se po prohlášení aktivistů nepodařilo zastihnout, uvedl loni pro agenturu Reuters, že Formula One Management necítí ohledně pořádání závodu v Baku žádné výčitky. "Myslím, že každý je tou myšlenkou nadšen. Nezdá se, že by to měl být nějaký problém." Rebecca Vincent však hovořila se zástupci opozičních skupin před ázerbajdžánským velvyslanectvím a nabyla dojmu, že situace tak jednoznačná není. Po Ecclestoneovi žádá, aby jeho vystoupení "... bylo cílené na zlepšení image F1 a nemělo posilovat profil zkorumpovaných osob, které si spojením s F1 chtějí vylepšit svůj vlastní kredit."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.