VC MONAKA - KVALIFIKACE; Jak probíhala kvalifikace v monackých uličkách?
Už před kvalifikací vyměnil Kimi Räikkönen převodovku, aniž by odsloužila předepsaný počet závodů, což znamená penalizaci 5 míst na startu.
Raikkonen set for grid penalty after gearbox change >> https://t.co/Hu3H15DnCB #MonacoGP pic.twitter.com/rayQaqbZMj
— Formula 1 (@F1) May 28, 2016Na konci boxové uličky se jezdci řadí již před startem, jelikož se očekává velký provoz. V uličce jsou i mercedesy, williamsy a ferrari. A po dvou minutách se vyskytují první problémy, motor Felipeho Nasra se odporoučel, začal kouřit při výjezdu z tunelu, což znamená nejen konečnou pro Nasra, ale i červené vlajky! Nasr zastavil na špatném místě, kde jeho auto není dobře dostupné.
RED FLAG: Q1 halted as @FelipeNasr's car billows smoke #MonacoGP #Quali pic.twitter.com/bloWhqBxL1
— Formula 1 (@F1) May 28, 2016Všichni tedy musí do boxů. Nasr tedy zkrátil první část kvalifikace o dvě minuty. Traťoví maršálové jeho vůz odklidili celkem rychle a na konci boxové uličky se znova tvoří vláček aut. Do bitvy o místo na monacké trati se zatím nezapojuje Red Bull a Alonso, ostatní jsou na trati.
Hamilton jde do čela s časem 1:14,831 min, za něj se řadí Rosberg se ztrátou 42 tisícin, Vettel o 4 desetiny pomalejší. Deset minut do konce a Red Bull se zapojuje. V Monaku se pneumatiky neopotřebovávají tak rychle, takže po jednom rychlém kole jedou piloti další rychlé kolo.
Hamilton zajíždí velmi podobný čas jako při posledním pokusu, ale vzápětít jej překonává Vettel o více než 2 desetiny sekundy. Ricciardo jde na 4. příčku, ale Verstappen nezvládl šikanu za plaveckým bazénem a zabořil přední část svého vozu do bariéry. Na trati vlají další červené vlajky a do konce první části zbývá 6 a půl minuty.
"Are you ok, Max?""Yeah, I'm ok"#MonacoGP pic.twitter.com/pjEKnI5OrP
— Formula 1 (@F1) May 28, 2016
V první části šikany škrtl svým pravým předním kolem do svodidel, což mu poškodilo zavěšení. Jeho auto se stalo neříditelné a šikanu projel celkem rovně. Několik pilotů včetně Alonsa nemají na svém kontě rychlé kolo. Na konci boxové uličky se tvoří další kolona a máme zelenou.
Alonso hned vyráží na trať, aby zajel rychlé kolo, celkem je na trati 12 jezdců. Momentálně jsou mimo postup renaulty, manory a Ericsson. Z této pětice má 2 minuty před koncem do Q2 nejlépe nakročeno Magnussen. Daří se force indiím, jsou na 5. a 6. místě. Ericsson se do Q2 neposouvá, stejně tak Harjanto a Wehrlein, Palmer míří do boxů, což značí konec první části kvalifikace.
PROVISIONAL CLASSIFICATION (End of Q1) #Quali #MonacoGP pic.twitter.com/BhHXPAtarY
— Formula 1 (@F1) May 28, 2016
Z kvalifikace vypadli: Ericsson, Palmer, Harjanto, Wehrlein, Verstappen a Nasr.
2. část kvalifikace
Na konci boxové uličky se zase seřadilo velké množství jezdců, na trati je většina jezdců včetně špičky. Deset minut do konce a všichni kromě williamsů mají na svých kontech rychlé kolo. Do čela jde Hamilton s časem 1:14,056 min. Za ním se seřadil Rosberg, Ricciardo a Vettel, všichni ztrácí přes 4 desetiny.
Williamsy bojují s přilnavostí, Bottas jde ale jen na 12. místo a Massa jen zahříval pneumatiky. Na trať vyjíždí znova i celá špička, všichni jezdci jsou venku z boxů. Williamsy se zlepšily na 11. a 12. místo. Ricciardo se zlepšuje na 1:14,357 na super-měkkých pneumatikách, na kterých bude nejspíše startovat (pokud nebude mokro).
Na druhé místo jde Vettel, ztrácí čtvrtsekundu na Hamiltona. Na špičku jde na úplném konci Rosberg, který překonává o 13 tisícin Hamiltona.
Z druhé části vypadávají Bottas, Guttierez, Button, Massa, Grosjean a Magnussen.
3. část kvalifikace
Hned na začátku zaznamenal problémy Hamilton, který ani nevyjel z boxové uličky a hlásil problémy s motorem. Mezitím jsou všichni ostatní piloti na trati. Ricciardo zaznamenal kolo za 1:13,622. Rosberg je o 291 tisícin sekundy horší! Hamilton mezitím vyjíždí na trať.
Vettel a Räikkönen se řadí na 3. a 4. místo se ztrátou okolo vteřiny na Ricciarda. Hamilton najíždí do rychlého kola, vše vypadá bezproblémově. První kolo zajíždí se ztrátou přes 7 vteřin, možná jen chladí pneumatiky. V dalším kole se nezlepšuje, je stále desátý. V dalším kole se nesnaží naplno.
Na čele se zatím nic neděje, piloti se chystají k závěrečným pokusům. Hülkenberg rozděluje obě ferrari. Hamilton na to mezitím dupnul. V prostředím sektoru získává desetinu na Ricciarda, ale je na konec až třetí. Rosberg sice stáhl náskok na Ricciarda, ale zůstává druhý. Räikkönen se propadá až na 6. místo.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.