VC MONAKA - KVALIFIKACE; Jak probíhala kvalifikace v monackých uličkách?
Už před kvalifikací vyměnil Kimi Räikkönen převodovku, aniž by odsloužila předepsaný počet závodů, což znamená penalizaci 5 míst na startu.
Raikkonen set for grid penalty after gearbox change >> https://t.co/Hu3H15DnCB #MonacoGP pic.twitter.com/rayQaqbZMj
— Formula 1 (@F1) May 28, 2016Na konci boxové uličky se jezdci řadí již před startem, jelikož se očekává velký provoz. V uličce jsou i mercedesy, williamsy a ferrari. A po dvou minutách se vyskytují první problémy, motor Felipeho Nasra se odporoučel, začal kouřit při výjezdu z tunelu, což znamená nejen konečnou pro Nasra, ale i červené vlajky! Nasr zastavil na špatném místě, kde jeho auto není dobře dostupné.
RED FLAG: Q1 halted as @FelipeNasr's car billows smoke #MonacoGP #Quali pic.twitter.com/bloWhqBxL1
— Formula 1 (@F1) May 28, 2016Všichni tedy musí do boxů. Nasr tedy zkrátil první část kvalifikace o dvě minuty. Traťoví maršálové jeho vůz odklidili celkem rychle a na konci boxové uličky se znova tvoří vláček aut. Do bitvy o místo na monacké trati se zatím nezapojuje Red Bull a Alonso, ostatní jsou na trati.
Hamilton jde do čela s časem 1:14,831 min, za něj se řadí Rosberg se ztrátou 42 tisícin, Vettel o 4 desetiny pomalejší. Deset minut do konce a Red Bull se zapojuje. V Monaku se pneumatiky neopotřebovávají tak rychle, takže po jednom rychlém kole jedou piloti další rychlé kolo.
Hamilton zajíždí velmi podobný čas jako při posledním pokusu, ale vzápětít jej překonává Vettel o více než 2 desetiny sekundy. Ricciardo jde na 4. příčku, ale Verstappen nezvládl šikanu za plaveckým bazénem a zabořil přední část svého vozu do bariéry. Na trati vlají další červené vlajky a do konce první části zbývá 6 a půl minuty.
"Are you ok, Max?""Yeah, I'm ok"#MonacoGP pic.twitter.com/pjEKnI5OrP
— Formula 1 (@F1) May 28, 2016
V první části šikany škrtl svým pravým předním kolem do svodidel, což mu poškodilo zavěšení. Jeho auto se stalo neříditelné a šikanu projel celkem rovně. Několik pilotů včetně Alonsa nemají na svém kontě rychlé kolo. Na konci boxové uličky se tvoří další kolona a máme zelenou.
Alonso hned vyráží na trať, aby zajel rychlé kolo, celkem je na trati 12 jezdců. Momentálně jsou mimo postup renaulty, manory a Ericsson. Z této pětice má 2 minuty před koncem do Q2 nejlépe nakročeno Magnussen. Daří se force indiím, jsou na 5. a 6. místě. Ericsson se do Q2 neposouvá, stejně tak Harjanto a Wehrlein, Palmer míří do boxů, což značí konec první části kvalifikace.
PROVISIONAL CLASSIFICATION (End of Q1) #Quali #MonacoGP pic.twitter.com/BhHXPAtarY
— Formula 1 (@F1) May 28, 2016
Z kvalifikace vypadli: Ericsson, Palmer, Harjanto, Wehrlein, Verstappen a Nasr.
2. část kvalifikace
Na konci boxové uličky se zase seřadilo velké množství jezdců, na trati je většina jezdců včetně špičky. Deset minut do konce a všichni kromě williamsů mají na svých kontech rychlé kolo. Do čela jde Hamilton s časem 1:14,056 min. Za ním se seřadil Rosberg, Ricciardo a Vettel, všichni ztrácí přes 4 desetiny.
Williamsy bojují s přilnavostí, Bottas jde ale jen na 12. místo a Massa jen zahříval pneumatiky. Na trať vyjíždí znova i celá špička, všichni jezdci jsou venku z boxů. Williamsy se zlepšily na 11. a 12. místo. Ricciardo se zlepšuje na 1:14,357 na super-měkkých pneumatikách, na kterých bude nejspíše startovat (pokud nebude mokro).
Na druhé místo jde Vettel, ztrácí čtvrtsekundu na Hamiltona. Na špičku jde na úplném konci Rosberg, který překonává o 13 tisícin Hamiltona.
Z druhé části vypadávají Bottas, Guttierez, Button, Massa, Grosjean a Magnussen.
3. část kvalifikace
Hned na začátku zaznamenal problémy Hamilton, který ani nevyjel z boxové uličky a hlásil problémy s motorem. Mezitím jsou všichni ostatní piloti na trati. Ricciardo zaznamenal kolo za 1:13,622. Rosberg je o 291 tisícin sekundy horší! Hamilton mezitím vyjíždí na trať.
Vettel a Räikkönen se řadí na 3. a 4. místo se ztrátou okolo vteřiny na Ricciarda. Hamilton najíždí do rychlého kola, vše vypadá bezproblémově. První kolo zajíždí se ztrátou přes 7 vteřin, možná jen chladí pneumatiky. V dalším kole se nezlepšuje, je stále desátý. V dalším kole se nesnaží naplno.
Na čele se zatím nic neděje, piloti se chystají k závěrečným pokusům. Hülkenberg rozděluje obě ferrari. Hamilton na to mezitím dupnul. V prostředím sektoru získává desetinu na Ricciarda, ale je na konec až třetí. Rosberg sice stáhl náskok na Ricciarda, ale zůstává druhý. Räikkönen se propadá až na 6. místo.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.