Tým spolehlivě okupující chvost startovního pole se měl letos díky spojení s motory Mercedes poněkud posunout vpřed. Kromě drobných náznaků tomu však zatím příliš mnoho okolností nenasvědčuje. Proto se hledají důvody prozatímních neúspěchů.
Závodní ředitel Manoru Dave Ryan připouští, že tým byl možná až příliš konzervativní ve svých rozhodnutích ohledně použití pneumatik. S ohledem na nová pravidla umožňující vybírat ze tří "nominovaných" sloučenin, která jsou navíc známá s dostatečným předstihem (14 týdnů pro mimoevropské a 8 týdnů pro závody na nejstarším kontinentu) se nabízí větší škála variant.
Zatímco ostatní týmy mají většinou tendenci volit nejměkčí směsi z dostupné nabídky, piloti Manoru Wehrlein a Harjanto většinou volili zcela jinou strategii. Například oba nováčci dostali pro Monaco jen šest sad ultraměkkých pneumatik - což je nejnižší počet ve startovním poli - zatímco piloti Mercedesu, Red Bullu a Kevin Magnussen jich obdrží deset.
O pneumatikové volbě Manoru se hovořilo jako o "hodně bizarní", což ostatně potvrdil i Ryan. "Ano, tak nějak. Vybíráme na základě toho, co v dané chvíli považujeme za nejlepší. Není pochyb, že když se podíváte na volbu pneumatik jiných týmů, určitě je poněkud agresivnější než ta naše. Možná je třeba nastoupit právě tento směr. Ale na druhou stranu jsme spokojeni s tím, co máme. Podle mého mínění jsme ve Španělsku měli ty správné pneumatiky. A je třeba si uvědomit, že po 40 minutách prvního volného tréninku je třeba jednu sadu odevzdat Pirelli pro následnou analýzu. Na konci je třeba odložit dvě sady, další dvě na koncích každého následujícího tréninku," vysvětluje Ryan.
Proč tedy Manor už dříve nezkusil onu ráznější variantu? Někdejší pracovník McLarenu připouští, že by k tomu mohlo dojít, ale zatím ještě společně s týmem čeká, až se sezóna pořádně rozjede, až v Monacu se posune do druhé čtvrtiny.
"Pokud se ohlédneme zpět, samozřejmě nás napadne, že by se leccos dalo udělat jinak. A pokud se mě zeptáte »Mohl tým udělat v oblasti volby pneumatik v prvních závodech něco jinak?», odpovím, že podle na základě toho, co nám předvedli ostatní, nejspíš ne. Vybírali jsme podle našeho názoru a věřili jsme, že to je v dané situaci to nejlepší, co šlo učinit. Do budoucna máme stejné možnosti jako všichni ostatní. Že bychom měli kopírovat výběr podle vítězného týmu? To platí jen do jisté míry. Pro nás je zatím lepší současná situace, takže uvidíme," dodává Ryan.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.