Předčasný konec Mercedesů v prvním kole Grand Prix Španělska kromě velké vlny dohadů ještě znamenal nutné vyšetřování, které bylo avizováno už v průběhu první části samotného závodu. Jaké je tedy rozhodnutí čtveřice komisařů FIA?
Expilot F1 Martin Donnelly, dále David Domingo, Tim Mayer a Radovan Novák na základě zprávy ředitelství závodu vyslechli oba piloty, zástupce týmu a prozkoumali celou situaci z videozáznamu. Jejich rozhodnutí je následující:
Incident mezi vozy č. 44 - Lewis Hamilton a č. 6 - Nico Rosberg, oba z týmu Mercedes AMG Petronas F1 Team nastal ve 14:03. Mezi oběma vozy došlo mezi zatáčkami 3 a 4 ke srážce. Komise situaci posuzovala podle článku 38.1 sportovních pravidel FIA a rozhodla, že nedojde k žádným dalším sankcím.
Incident započal, když vůz číslo 6 přešel do nesprávného módu motoru, jak byl nastaven na samotném startu. Tím došlo ke značnému rozdílu výkonu mezi vozy č. 6 a č. 44 na výjezdu ze zatáčky číslo 3 na přímý úsek, který činil 17 km/h. Vůz č. 6 se přesunul na pravou stranu trati s cílem bránit svou pozici, jak to povoluje článek 27.7 sportovních pravidel. Současně vůz č. 44, výrazně rychlejší než vůz č. 6, zvolil pravou, vnitřní stranu trati za účelem předjetí soupeře. Článek 27.7 nařizuje, aby vedoucí pilot uvolnil prostor, pokud »signifikantní část« vozu soupeře je v dané oblasti. Vůz č. 44 měl na několik zlomků vteřiny přední křídlo na úrovni vozu č. 6, což mohlo vést k domněnce, že má právo na prostor na pravé straně. Ve snaze zabránit prvotní kolizi zamířil na travnatý pruh, na němž pilot neudržel vůz č. 44 pod kontrolou.
Po vyslechnutí obou pilotů komise zjistila, že vůz č. 6 měl právo učinit tento manévr, manévr vozu č. 44 lze považovat za rozumný, proto došlo k přiblížení obou pilotů, na kterém ani jeden z nich nemá výhradní nebo převážnou vinu, proto nebude učiněno žádné další opatření.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.