BARCELONA - NEJLEPŠÍ SEKTORY, MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI A STRATEGIE; Co bližšího vyčteme o výkonnosti pilotů a vozů z nejvyšších rychlostí a časů dosažených v jednotlivých sektorech během kvalifikace ve Španělsku? Jaké strategie můžeme očekávat v zítřejší velké ceně?
Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si musí piloti během velké ceny hlídat zejména opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně videa zde.
Hamilton od Q2 předváděl výborné výkony - v prostřední části byl o 6 desetiny rychlejší než Rosberg (ten zde zřejmě šetřil své závodní pneumatiky, stejně jako Ricciardo) a v Q3 ho předčil o 0,28 s. Dosáhl nejlepších časů také ve všech sektorech a 52. pole position své kariéry (letos třetí). Nejvíce získal pozdním brzděním v prvním sektoru (maximální rychlost měly oba Mercedesy téměř totožnou), dobrým výjezdem ze 3. i rychlejším průjezdem 9. zatáčky. Jeho čas byl o 2,6 sekundy rychlejší než loni, tehdy zde ale měkká směs nebyla k dispozici.
Velkým překvapením byla rychlost obou Red Bullů, které předčily Ferrari. Arrivabene jen kroutil hlavou a opakoval, že je něco špatně oproti dopolednímu třetímu tréninku a že se na to budou muset podívat. Vypadalo to na celkovou ztrátu přilnavosti, neztráceli nějak zvlášť v žádné ze zatáček.
Takový vývoj nečekal ani Horner: připustil sice, že Ricciardo možná až do kvalifikace záměrně neukázal Verstappenovi svůj potenciál, ale šéf Red Bullu doufal maximálně v to, že bude bojovat o místo na roštu s Räikkönenem.
Vozy rakouské stáje byly rychlejší v 1. a v 3. sektoru. Verstappen si poměrně rychle zvykl na zcela jiné, menší auto, a zkušenějšímu týmovému kolegovi zdatně sekundoval. V 1. sektoru byl rychlejší, v druhém zajel podobný čas jako Ricciardo, ve třetím ale nabral ztrátu 0,22 s, což je dáno i odlišným nastavením (zvolil méně přítlaku - viz speed trap). Se čtvrtým místem může být ale velmi spokojený - dokazuje, že má opravdu talent. To Kvjat u Toro Rosso na Sainze ztratil 0,8 sekundy. Na pomalejší vůz si hůře zvyká.
Williams byl čtvrtým nejrychlejším vozem dnešní kvalifikace, Bottas na Vettela ztratil necelé 2 desetiny. Přitom nejde o okruh, který by vozu FW38 obzvlášť vyhovoval - spíše se těší na Kanadu a na tratě, kde se volí o něco méně přítlaku. Massa doplatil na chybné načasování svého výjezdu - poprvé se ocitl v provozu, proto nezajel moc dobré kolo, to další pak už nestihl, a tak vypadl už v Q1. To pomohlo k radosti jinému týmu.
McLaren totiž poprvé od navázání partnerství s Hondou v roce 2015 postoupil mezi nejlepších deset (naposledy se mu to povedlo v Abú Zabí 2014, tam ho ale ještě poháněl Mercedes). Alonso dokázal postoupit na úkor Hülkenberga, který byl v Q2 o 11 tisícin sekundy pomalejší. Tým kvůli deficitu motoru věří, že má třetí nejlepší šasi v poli (po Mercedesu a Red Bullu). Nové přední křídlo má pouze Button, do Barcelony totiž stihli vyrobit pouze jedno.
Nejvyšší rychlosti na rovinkách dosahovaly opět Manory - Wehrlein 341,5 km/h. Jejich vůz nedokáže vytvářet tolik přítlaku, což Barcelona trestá, a tak skončili opět jako poslední za Saubery, byť mají k dobru nejvýkonnější pohonnou jednotku. Vozy s motory Mercedesy v tomto hodnocení skončily všechny v první desítce.
Gutiérrez s motorem Ferrari ztrácel 4,9 km/h, Vettel z továrního týmu 7,3 km/h. Verstappen s méně výkonným Renaultem se dostal na 7 příčku (- 6,1 km/h), Kvjat s loňským motorem Ferrari na rovince zaostával o 11,1 km/h, Button s Hondou dokonce o 12,2 km/h. Na cílové čáře to bylo jen o 7 km/h, nejvíce tedy ztrácí v druhé polovině rovinky. Japonský výrobce má stále nejslabší motor v poli, žetony si chystá na větší vylepšení - první by mělo přijít v Kanadě, druhé v Belgii.
Pneumatiky a strategieOčekává se, že většina zvolí v závodě vypsaném na 66 kol dvouzastávkovou strategii, zřejmě se ale objeví i několik pilotů, kteří vsadí na tři zastávky. Tato strategie je sice rychlejší, v závěru je ale nutné předjíždět piloty, kteří se rozhodnou pouze pro 2 zastávky.
Nejrychlejší dvouzastávková strategie: start na měkkých pneumatikách, přezutí na měkké v 20. kole a na středně-tvrdé v 40. kole. U třízastávkové vypadá ideální načasování s přezutím takto: start na měkké, přezutí na měkké v 16. a v 33. kole, pak na středně-tvrdé v 49. kole.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.