Automobilová federace se chystá k radikálnímu kroku, který by měl naplnit představu o výkonnostně vyrovnaných motorech. Hodlá kvůli tomu zavést i důsledný monitoring pohonných jednotek.
Pokud by rozdíl mezi agregáty byl nadále značný, chystá se FIA požádat Strategickou skupinu F1 o přehodnocení pravidel pro další závody v sezóně 2017. Jde o součást dohody, podle níž by žádný motor neměl mít výraznou převahu nad svými soupeři. FIA už zveřejnila svůj plán v prvních závodech příštího roku monitorovat jednotlivé pohonné jednotky těsně před samotnou Grand Prix a pokud by rozdíl ve výkonnosti na okruzích jako Barcelona přesahoval hodnotu 0,3 vteřiny, musela by přijít další opatření.
Vedoucí skupiny FIA Powertrain Fabrice Lom se k dané situaci vyjádřil během setkání s médii v rámci španělské Grand Prix, kde se vyjádřil o cílech FIA. "Postupy máme dohodnuté s výrobci motorů, nechceme se zaměřovat na časy z okruhů. Máme nástroje na simulaci všeho možného, takže lze vypočítat výkon pohonné jednotky každého vozu a ten budeme transformovat do indexu energie. Máte hybridní systém a také motor, proto nelze mluvit pouze o počtu koňských sil. Proto ten index.
Budeme kontrolovat každý vůz v každém kole v prvních tří závodů, vybereme nejlepší výkon každé jednotky v každém závodě a vytvoříme průměr. Ten by nám měl přinést index výkonu toho kterého výrobce motoru. Potom převedeme takto získaný index na trať v Barceloně, zkontrolujeme rozdíly v čase na jedno kolo a dostaneme konečné výsledky," popisuje záměr Lom.
FIA nepředepisuje vyrovnanostJak už bylo naznačeno, bude-li rozdíl větší než 0,3 vteřiny na kolo, bude muset Strategická skupina F1 rozhodnout, jaké kroky je třeba podniknout. "Oznámíme výsledky Strategické skupině F1, na ní potom zůstává rozhodnutí, co udělá. Proto jsme se rozhodli provést sběr dat v prvních třech závodech, což je před uplynutím lhůty určené ke schválení pravidel pro následující rok - proto by jak Strategická skupina tak Komise F1 měla mít čas na přijetí případných změn," konstatuje Lom.
Označuje rozhodnutí FIA za vstřícné, protože kontroly na kraji sezóny je snesitelnější než se pokoušet o změny v jejím průběhu. "Balíček změn by měl napomoci vyrovnání pole. Ale my ho nenařizujeme ani nepředepisujeme. My jim svým jednáním pouze tak trochu napovíme. Vyrovnání se dostaví se stabilitou předpisů, protože se snažíme urychlit podobnou činností," dodává Lom.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.