BARCELONA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy úvodního tréninku ve Španělsku předvedli piloti Ferrari, za nimi se seřadilo duo Mercedesu - má to ovšem svůj důvod. Třetím nejlepším týmem byl dopoledne Red Bullu, ve kterém se rychle zabydlel jeho nový pilot Max Verstappen.
Dopoledne dostal u Renaultu šanci úřadující šampion GP3 Esteban Ocon místo Jolyona Palmera. Většina týmů přivezla větší vylepšení pro své vozy, bez nových dílů dorazil Sauber a překvapivě i Williams - svou energii vyčerpal na nový kratší nos a přední křídlo minule.
Velký balík vylepšení vyhodnocuje McLaren (nové přední a zadní křídlo, podlaha, brzdové kanálky, kryt motoru), Manor (karosérie, podlaha, křídla) a Force India (křídla, kryt motoru, bočnice, podlaha a brzdové kanálky). Inženýři idické stáje na každém dílu pracovali 18 dní.
Ferrari a Red Bull se zaměřují na detaily. "Přední křídlo je toho nejlepším příkladem. Modifikace jsou minimální," potvrzuje Christian Horner. Nové zadní křídlo přivezli Renault, Haas a Toro Rosso, které chystá větší upgrade uprostřed sezóny.
V 10 hod se vozy vydaly na dráhu a bez problémů absolvovaly instalační kola. Po 8 min zajeli první měřená kola Rosberg (1:26,951 min; 326,4 km/h na rovince) s Hamiltonem (1:29,834; 323,9 km/h). Mercedes přivez 10 novinek včetně špičatějšího nosu, nových křídel, bočnic a podlahy (ne vše je zvenčí viditelné).
Lewisovi nasadil také nový motorgenerátor tepelné energie poté, co mu v předchozích závodech dvakrát selhal. Ve svých druhých pokusech oba ze svých časů na středně-tvrdých pneumatikách ubrali 4 sekundy (Rosberg 1:25,456 a Hamilton 1:25,931 min).
Časy byly velmi rychlé a Pirelli hned v úvodu upozornilo na to, že by mohly padat rekordy. Během předsezónních testů zde byl nejrychlejší Kimi Räikkönen na ultra-měkkých pneumatikách (1:22,765 min), ta tady ale nejsou k dispozici - pouze měkké, středně-tvrdé a tvrdé směsi.
Velmi zajímavé je sledovat, jak si po výměně povedou piloti Red Bullu, zejména Max Verstappen po boku Daniela Ricciarda. Daniil Kvjat přeřazení do béčka zatím zvládá dobře, i když při zajetí do boxů zahnul ke svému bývalému týmu, omyl si brzy uvědomil. Inu, ne nadarmo se říká, že zvyk je železná košile. Max se svým prvním pokusem dostává na 7. příčku (na tvrdých pneumatikách), pak ale hodně probržďuje do první zatáčky a úplně míjí její vrchol.
Za duo Mercedesů se na měkkých pneumatikách dostává Räikkönen s Ferrari (1:25,616), jeho krajanovi Bottasovi patří čtvrtá příčka - ztrácí ale už téměř 1,2 sekundy (1:26,543 min).
Po 26 min se objevují velké problémy u Force Indie - Pérezovi hoří záď monopostu. Stáj testuje nový menší kryt motoru, možná se uvnitř něco přehřálo.
Massa mezitím dostává smyk v 5. zatáčce, ale hlásí, že je "Vše OK," a Vettel na měkkých pneumatikách překonává Mercedesy - 1:25,193 min. Rosberg se zlepšuje na 1:25,214 min. Ferrari překonává až dalším pokusem, stále na středně-tvrdé směsi: 1:24,880 min (v předsezónních testech na těchto pneumatikách 1:24,126 min).
Verstappen si po půlhodině stěžuje: "Nějak nemůžu přidat - nemůžu zrychlit nad 100 km/h." Přesto na trati zůstává s Red Bullem ještě další kolo. Po 40 min nastává ticho, týmy musí vrátit první sadu pneumatik Pirelli.
Poté se objevuje Räikkönen na čerstvé měkké směsi a vystřeluje do čela - 1:24,089 min. Mercedesy do té doby ale pořád po té nejměkčí sadě pneumatik nesáhly, Rosberg se na středně-tvrdé zlepšuje na 1:24,454 min, Hamilton na 1:24,611 min (332,6 km/h).
Verstappen si rychle zvyká na nové šasi, které je menší než to, na které byl zvyklý, a postupuje za Hamiltona a Vettela na pátou pozici - 1:25,060 min. Ocon se žel žádného měřeného kola kvůli technickým problémům se svým Renaultem nedočká, po hodině vystupuje z auta - na kontě má jen šest kol.
Po hodině do elitní desítky proniká Alonso - 1:26,243 min na středně-tvrdých pneumatikách. McLaren by si o víkendu přál konečně postoupit do Q3. Vettel má měkké a předvádí zatím nejrychlejší kolo - 1:23,951 min (335,6 km/h).
Pérez se zpět do hry dostává po požáru až 15 min před koncem, Massa dostává v 5. zatáčce opět smyk. Piloti Haasu dávali v rádiu najevo nespokojenost se svým autem.
O vzrušení v závěru se postaral Vettel, který zůstal stát na výjezdu z boxů. Nešlo o technický problém jako spíše o nejistotu, jestli to stihl před tím, než se rozsvítilo červené světlo. Inženýr mu přikázal zastavit, na což Němec naštvaně reagoval s tím, že "tohle je vtip."
Ferrari bylo v prvním tréninku nejrychlejší, Mercedes skončil se ztrátou půl sekundy druhý. Je však nutno podotknout, že na rozdíl od Scuderie nevyužil měkké pneumatiky, jinak by s největší pravděpodobností skončil před ní. Třetím nejlepším týmem pátečního dopoledne byl Red Bull, jemuž schází už sekunda, Williams je bez novinek až za ním.
Maximální rychlosti: 1. Pérez 337,3 km/h; 2. Räikkönen 336,2; 3. Massa 336,2; 4. Vettel 335,6; 5. Gutiérrez 334,6; 6. Harjanto 334,6 km/h.
Přehled všech kol: PDF.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.