V F1 by mohl být zaveden systém pro živé monitorování tlaku pneumatik v roce 2017 poté, co McLaren upozornil na některé triky, které umožňují obejít ustanovení o povinném minimálním tlaku, a požádal FIA o dodatečné vysvětlení pravidel.
Již delší dobu si týmy stěžují na to, že Pirelli stanovuje příliš vysoké minimální tlaky. Některým to ale moc nevadí a soupeři je podezřívají, že přišli na způsob, jak toto nařízení obejít. U svých vozů sice přes telemetrii tlak pneumatik vidí, tyto údaje však neposkytují FIA ani dodavateli pneumatik - ten kontroluje jejich tlak pouze v okamžiku, kdy jsou nasazovány na auto.
Kdo a jak pravidla obchází?Některé stáje ale přišli na to, jak tlaky za jízdy snížit, aby pneumatiky dostali do optimálního provozního rámce a získali výkonnostní výhodu. Jedním ze způsobů může být chytré nahřátí kola a jeho následné rychlé zchlazení, čímž dojde ke snížení tlaku uvnitř pneumatiky. V podezření jsou také chytré ventilky se samovolným únikem do určitého stupně či ráfky kol se dvěma komorami, které umožňují drobný únik vzduchu a pokles teplot.
I když jízda s nižšími tlaky není nelegální, protože ty se měří při nasazování kol, tak vznikají obavy, že rozvoj takových technologií by zbytečně zvýšil náklady.
Podle některých s tím ale souvisí získání výkonnostní výhody ve výši až 0,4 sekundy na kolo. V podezření jsou dva týmy, které dokázaly jezdit s tlaky o 2 PSI nižšími. O koho se jedná? Původně byl v podezření Mercedes a Force India, v poslední době se ale šušká o Red Bullu a Toro Rosso.
Dotaz McLarenu, odpověď FIAMcLaren proto Mezinárodní automobilové federaci zaslal žádost o objasnění legálnosti určitých navrhovaných dílů, které by mohli pomoci s tlaky pneumatik manipulovat. Chce přesně vědět, co je a není možné, než začne jejich vývoj financovat.
Pokud je FIA schválí, tak to otevře prostor pro rozvoj jeho vlastních technologií pro příští rok. Podle zdrojů z padoku však FIA tyto nápady v dopise týmům zavrhla - podle ní by porušovala článek 12.8.3 technických pravidel. Výsledkem kroku McLarenu je to, že pokud se u některého týmu letos najde takové řešení, bylo by nelegální, a proto by byl potrestán.
Řešení - živý monitoring provozních tlakůManažeři týmů ve středu v Barceloně řešili, jak na danou situaci reagovat. Ve snaze rozptýlit pochybnosti odsouhlasili možnost, aby Pirelli a FIA prozkoumali nasazení řešení, které by jim umožnilo neustále monitorovat tlak v pneumatikách.
Pokud se systém podaří zprovoznit, pak by pravidla mohla nařizovat nikoliv minimální počáteční tlaky, ale minimální provozní tlaky. Pirelli je takový systém ochotné vyvinout, pokud jej FIA a týmy budou ochotni využívat.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.