Podvádějí týmy s tlaky pneumatik? McLaren požádal FIA o objasnění pravidel

Pneumatiky Pirelli v Soči
Pneumatiky Pirelli v Soči, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 13. května 2016 6:20
Sdílej:

V F1 by mohl být zaveden systém pro živé monitorování tlaku pneumatik v roce 2017 poté, co McLaren upozornil na některé triky, které umožňují obejít ustanovení o povinném minimálním tlaku, a požádal FIA o dodatečné vysvětlení pravidel.

Již delší dobu si týmy stěžují na to, že Pirelli stanovuje příliš vysoké minimální tlaky. Některým to ale moc nevadí a soupeři je podezřívají, že přišli na způsob, jak toto nařízení obejít. U svých vozů sice přes telemetrii tlak pneumatik vidí, tyto údaje však neposkytují FIA ani dodavateli pneumatik - ten kontroluje jejich tlak pouze v okamžiku, kdy jsou nasazovány na auto.

Kdo a jak pravidla obchází?Některé stáje ale přišli na to, jak tlaky za jízdy snížit, aby pneumatiky dostali do optimálního provozního rámce a získali výkonnostní výhodu. Jedním ze způsobů může být chytré nahřátí kola a jeho následné rychlé zchlazení, čímž dojde ke snížení tlaku uvnitř pneumatiky. V podezření jsou také chytré ventilky se samovolným únikem do určitého stupně či ráfky kol se dvěma komorami, které umožňují drobný únik vzduchu a pokles teplot.

I když jízda s nižšími tlaky není nelegální, protože ty se měří při nasazování kol, tak vznikají obavy, že rozvoj takových technologií by zbytečně zvýšil náklady.

Podle některých s tím ale souvisí získání výkonnostní výhody ve výši až 0,4 sekundy na kolo. V podezření jsou dva týmy, které dokázaly jezdit s tlaky o 2 PSI nižšími. O koho se jedná? Původně byl v podezření Mercedes a Force India, v poslední době se ale šušká o Red Bullu a Toro Rosso.

Dotaz McLarenu, odpověď FIAMcLaren proto Mezinárodní automobilové federaci zaslal žádost o objasnění legálnosti určitých navrhovaných dílů, které by mohli pomoci s tlaky pneumatik manipulovat. Chce přesně vědět, co je a není možné, než začne jejich vývoj financovat.

Pokud je FIA schválí, tak to otevře prostor pro rozvoj jeho vlastních technologií pro příští rok. Podle zdrojů z padoku však FIA tyto nápady v dopise týmům zavrhla - podle ní by porušovala článek 12.8.3 technických pravidel. Výsledkem kroku McLarenu je to, že pokud se u některého týmu letos najde takové řešení, bylo by nelegální, a proto by byl potrestán.

Řešení - živý monitoring provozních tlakůManažeři týmů ve středu v Barceloně řešili, jak na danou situaci reagovat. Ve snaze rozptýlit pochybnosti odsouhlasili možnost, aby Pirelli a FIA prozkoumali nasazení řešení, které by jim umožnilo neustále monitorovat tlak v pneumatikách.

Pokud se systém podaří zprovoznit, pak by pravidla mohla nařizovat nikoliv minimální počáteční tlaky, ale minimální provozní tlaky. Pirelli je takový systém ochotné vyvinout, pokud jej FIA a týmy budou ochotni využívat.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.