Limit paliva se pro rok 2017 po dohodě zvýší

FIA se nebrání navýšení množství paliva pro příští rok (ilustrační foto)
FIA se nebrání navýšení množství paliva pro příští rok (ilustrační foto), foto: Sahara Force India
Robert RoBertino Pavelka 30. dubna 2016 15:25
Sdílej:

Vedle různých změn a úprav, mezi nimiž jsou nejčastěji diskutované pneumatiky a pohonné jednotky, se také vedly debaty ohledně množství paliva, které budou mít monoposty k dispozici.

Dosavadní hodnota je 100 kg na závod s tím, že maximální průtok nesmí nikdy přesáhnout 100 kg/h. FIA nyní potvrdila, že po hododě s týmy bude pro příští rok limit navýšen. Důvodem pro tento krok byly obavy, aby na základě zrychlení vozů a vyššího odporu v sezóně 2017 zvýšená spotřeba paliva nečinila monopostům problémy vůbec dojet do cíle. 

Mnoho fanoušků si ještě vzpomene na rok 1984, kdy došlo k výraznému omezení množství paliva a závody se tak staly spíše než bojem na trati duelem mezi pilotem a displejem, ukazujícím mu nutnou spotřebu: Grand Prix získaly poněkud dehonestující označení economy run a mnoho pilotů muselo místo soubojů v závěru závodu zpomalit, aby vůbec dojeli do cíle.

Vozy budou mít hmotnost 722 kg, širší křídla a větší pneumatiky, takže na rovinkách budou méně "hospodárné." Při hlasování o předpisech pro rok 2017 tak byla rovněž schválena dohoda, že se nebude lpět na stokilogramovém limitu.

Revidovaný článek 30.5 sportovních předpisů F1 uvádí: "Žádný vůz nesmí spotřebovat více než 105 kg paliva, bráno od chvíle, kdy byl závod odstartován do okamžiku, kdy vůz protne cílovou linii znamenající jeho ukončení. Mimo zásahu force majeure (vyšší moc) ze strany traťových komisařů bude kterýkoli pilot, který tento limit překročí, diskvalifikován ze závodních výsledků."

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.