SOČI - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy dle očekávání převedly v úvodním tréninku Mercedesy. Nico Rosberg o 7 desetin sekundy předčil Lewise Hamiltona, za nimi se seřadila Ferrari, pátý skončil Ricciardo s Red Bullem po testu nové ochrany kokpitu.
Do prvního tréninku nastoupili z testovacích pilotů Alfonso Celis (Force India) a domácí Sergej Sirotkin (Renault), odpočívali Nico Hülkenberg a Kevin Magnussen.
Jako první v 9:00 vyrazil Gutiérrez pronásledovaný vozy Ferrari, všichni netrpělivě čekali na Ricciarda s ochranou kokpitu AeroScreen, kterou si vyzkoušel během instalačního kola. Toto řešení ovlivňuje aerodynamiku vozu více než Halo - efektivitu airboxu i proudění kolem zadního křídla. Šéf Red Bullu Horner o něm řekl: "Stručně šlo o něco elegantnějšího, co by se vypořádalo s bezpečnostními prvky."
Při testech 9mm tlustého plexiskla pružina vystřelená na ochranu rychlostí 240 km/h kokpit přelétla, totéž pneumatika (video a video). Zdá se však, že piloti by mohl mít problémy s viditelností světel v boxech i na startovním roštu. Zajímavé na tom je změna vnímání v roce 2016 - že by piloti neměli riskovat své životy. Tyto pokusy se nelíbí Lewisovi Hamiltonovi, který je ochotný akceptovat určitou míru rizika (více zde). Po 100 letech závodění s otevřenými kokpity se F1 snaží reagovat na události, které se odehrály v jiných sériích.
Nové přední křídlo přivezl McLaren (dodatečné křidélko na přední kaskádě) i Ferrari - víceprvková klapka a odlišný tvar. K dispozici ho měl pouze Vettel. Během prvních pěti minut se objevili všichni piloti kromě Massy.
Jezdci Mercedesu se ihned vrhli na měřená kola - Hamilton 1:41,941 a Rosberg 1:56,328 min. Brzy se ale zlepšují na 1:40,138 a lídr šampionátu na 1:39,424 min. Lewis jej po 13 min o 79 tisícin opět překonal (1:39,337). Jeho spalovací motor (ICE) z Číny je v pořádku, zde je jako náhradní. Mercedes mu musel vyměnit pouze turbo a MGU-H.
Po 20 min se na třetí příčku dostal Bottas, jemuž se v Rusku obvykle dařilo (i loni, než jej v závěru sestřelil jeho krajan Räikkönen) - 1:41,465 min, po chvilce se před něj vyšvihl Ricciardo už bez ochrany kokpitu (1:41,440 a 1:40,393). Red Bull věří, že bude brzy moci porážet Ferrari, které řešilo v garáži problém s DRS na zadním křídlo Kimiho a Vettel dostal na měkkých pneumatikách smyk v 15. zatáčce.
Po půlhodině si první příčku bere zpět Rosberg (1:39,097 min), stále na měkkých pneumatikách, zatímco Red Bully již krouží na super-měkkých, stejně jako Bottas, jenž je překonává (1:39,860 min) a jenž je na rovinkách nejrychlejší ze všech - 329,7 km/h. Podle Pirelli poskytuje trať stále velmi nízkou přilnavost, což se zlepší odpoledne s vyššími teploty a pogumováním.
Šéfové týmů se dohodli na snížení cen za pohonné jednotky v roce 2017 o milion Eur, což je podstatně méně, než původně požadovaly malé týmy a FIA. K dalšímu snížení o 3 miliony má pak dojít v roce 2018. Omezený systém vývoje pomocí žetonů bude odstraněn, do hry ale vstoupí dodatečné limity týkající se hmotnosti, rozměrů a plnicích tlaků, stejně jako další snížení počtu kusů na sezónu. Pokud jde o hluk, zvažuje se zavedení zvukového generátoru do výfuku.
Po 55 min nasazují Mercedesy super-měkké gumy a soupeřům opět ujíždějí - Rosberg 1:38,642 min. Hamilton byl sice nejrychlejší v prvním sektoru, ve zbylých dvou však ztratil (+0,722 s za týmovým kolegou).
McLarenům Soči moc nesedí, je čtvrtou nejnáročnější tratí z pohledu výkonu motoru. Honda již pracuje na zapalování v předkomoře, jak ho využívá Ferrari (díky společnosti Mahle) a Mercedes, pro příští rok se chystá zcela přepracovat svou pohonnou jednotku - uvnitř válců zkrátka není dostatek místa pro konkurenceschopné řešení turba.
20 min před koncem konečně předvedl sílu Ferrari Vettel, když se dostal před třetího Ricciarda - 1:39,538 min. Na Rosberga stále ztrácel 1,4 sekundy, použil ovšem pouze měkké pneumatiky. Kimimu patřila pátá pozice (1:39,779), brzy se ale posunul před Seba (1:39,332 min) také na měkké směsi. Oba piloti už mají nové, o něco výkonnější motory.
Kvjat dostal smyk v předposlední zatáčce a Massa po 70 min poprvé vyráží z garáže, kde mechanici Williamsu řešili problém s převodovkou. Nasazuje super-měkké a dostává se hned na sedmou příčku (1:40,129) za Bottase, v dalším pokusu překonává Vettela a je čtvrtý (1:39,365 min), míří k výměně nosu a znovu do akce. Stáji z Grove by mohl ruský okruh sedět, v prvním tréninku tak vysoko nebývá.
Button v závěru postoupil na 11. příčku na použitých měkkých pneumatikách. McLaren po sběru dat provedl změny na voze Alonsa, ten se ale dostal jen za svého týmového kolegu (1:40,771). Slušný výkon předvedl třináctý Sirotkin, který dosáhl o téměř 0,8 s lepšího času než závodní pilot Renaultu Palmer.
V nejlepší formě je opět Mercedes, s odstupem za ním se řadí Ferrari, kterému se budou snažit zatopit Red Bull s Williamsem.
Maximální rychlosti: 1. Bottas 329,7 km/h; 2. Hamilton 329,4; 3. Rosberg 328,2; 4. Pérez 327,4; 5. Alonso 324,8; 6. Button 324,6; 7. Palmer 323,2; 8. Kvjat 323,1; 9. Räikkönen 322,9; 10. Ricciardo 322,3 km/h.
Přehled všech kol: PDF.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.