Že jsou piloti penalizováni za překročení rychlosti v boxech, to není nic neobvyklého. Ale dostat trest za pomalou jízdu, to už je záležitost běžně nevídaná. Při Grand Prix Číny se tak stalo a tento incident vyvolal i následné reakce.
Nico Hülkenberg si tento závodní víkend vybral pořádnou porci smůly. Za upadlé kolo v druhé části kvalifikace on sám nemohl, to je záležitost mechaniků, ale jeho chování v boxové uličce mu vyneslo pětivteřinovou penalizaci. Asi ho jen málo uchlácholila kromě statistik nijak neohodnocená prémie v podobě nejrychlejšího kola v závodě.
Nico Hülkenberg poté, co Daniela Ricciarda před zatáčkou 14 postihl defekt levé zadní pneumatiky a na trať zamířil safety car, najížděl do boxů značně pomalu, protože u mechaniků už byl Sergio Pérez a Němec se snažil vytvořit si dostatečný odstup, aby ke svým pit-crew dojel až poté, co bude Mexičan odbaven. Vettel to nevydržel psychicky a po trávě předjel dva vozy před sebou, což vyvolalo další vlnu bouřlivých dohadů.
Hülkenberg byl záhy penalizován zmíněnými pěti vteřinami a dvěma trestnými body na konto své superlicence za "nepřiměřeně pomalou jízdu ve vjezdu do boxů, při níž zdržoval své soupeře". Carlos Sainz (Toro Rosso) byl jedním z těch, kteří za Nicem uvízli; připouští, že okolnost lze posoudit jako standardní taktiku, ale neměla by proto být automaticky přijatelná. "Sice je to běžné, ale především hodně nebezpečné. Do boxů jedeme rychlostí 80 km/h. Pro někoho to může být málo, ale pořád jedeme osmdesátkou. A najednou někdo prudce zabrzdí, takže do něj můžu narazit, navíc kolem stojí lidé. Při nárazu se v tomto prostoru mohou dvě auta roztočit a zcela uličku zablokovat. Chtěl jsem ho předjet, ale Sebastian byl rychlejší, tak jsem se rozhodl udělat mu místo. Boxová ulička by měla být bezpečným místem, tady se nedá závodit nebo vytvářet chaos," komentoval situaci Španěl.
Operační ředitel týmu Otmar Szafnauer přiznal, že se Hülkenberg snažil vytvořit si odstup, ale podotkl, že spíš šlo o bezpečnostní opatření než o snahu získat nějakou výhodu. "S ohledem na situaci v boxech se snažil být maximálně opatrný s vědomím, že nemůže absolvovat běžnou zastávku. Zpomalení mu dle jeho názoru mohlo pomoci vyhnout se jakémukoli potenciálnímu nebezpečí z důvodu nestandardní zastávky v boxech."
Vettelův manévr vyvolal hodně dohadů, ale Němec se hájil, že neudělal nic proti pravidlům. "V boxové uličce můžeme závodit. Zdá se, že jsem jediný, kdo si to pamatuje, což bylo pro mě dobré."
Force India musela ještě zaplatit pokutu 5 000 eur za nebezpečný manévr Sergia Péreze, kterého mechanici vypustili do dráhy jiným vozům. "Vůz se startovním číslem 11 byl vypuštěn z boxového stání nebezpečným způsobem před blížící se vozy poté, co byly ze strany ostatních týmů dány pokyny pilotům k zajetí na vymezené stání. Pilot musí přijmout taková opatření, aby nedošlo ke kolizi nebo k zisku nedovolené sportovní výhody," objevilo se v zápisu stewardů zdůvodnění.
Carlos Sainz jr. byl rovněž svědkem této události a dle jeho vlastních slov se ocitl na pokraji vyřazení. "Málem jsem měl s Pérezem kolizi a následně chybělo jen málo, aby do mě narazil Alonso."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.