Že jsou piloti penalizováni za překročení rychlosti v boxech, to není nic neobvyklého. Ale dostat trest za pomalou jízdu, to už je záležitost běžně nevídaná. Při Grand Prix Číny se tak stalo a tento incident vyvolal i následné reakce.
Nico Hülkenberg si tento závodní víkend vybral pořádnou porci smůly. Za upadlé kolo v druhé části kvalifikace on sám nemohl, to je záležitost mechaniků, ale jeho chování v boxové uličce mu vyneslo pětivteřinovou penalizaci. Asi ho jen málo uchlácholila kromě statistik nijak neohodnocená prémie v podobě nejrychlejšího kola v závodě.
Nico Hülkenberg poté, co Daniela Ricciarda před zatáčkou 14 postihl defekt levé zadní pneumatiky a na trať zamířil safety car, najížděl do boxů značně pomalu, protože u mechaniků už byl Sergio Pérez a Němec se snažil vytvořit si dostatečný odstup, aby ke svým pit-crew dojel až poté, co bude Mexičan odbaven. Vettel to nevydržel psychicky a po trávě předjel dva vozy před sebou, což vyvolalo další vlnu bouřlivých dohadů.
Hülkenberg byl záhy penalizován zmíněnými pěti vteřinami a dvěma trestnými body na konto své superlicence za "nepřiměřeně pomalou jízdu ve vjezdu do boxů, při níž zdržoval své soupeře". Carlos Sainz (Toro Rosso) byl jedním z těch, kteří za Nicem uvízli; připouští, že okolnost lze posoudit jako standardní taktiku, ale neměla by proto být automaticky přijatelná. "Sice je to běžné, ale především hodně nebezpečné. Do boxů jedeme rychlostí 80 km/h. Pro někoho to může být málo, ale pořád jedeme osmdesátkou. A najednou někdo prudce zabrzdí, takže do něj můžu narazit, navíc kolem stojí lidé. Při nárazu se v tomto prostoru mohou dvě auta roztočit a zcela uličku zablokovat. Chtěl jsem ho předjet, ale Sebastian byl rychlejší, tak jsem se rozhodl udělat mu místo. Boxová ulička by měla být bezpečným místem, tady se nedá závodit nebo vytvářet chaos," komentoval situaci Španěl.
Operační ředitel týmu Otmar Szafnauer přiznal, že se Hülkenberg snažil vytvořit si odstup, ale podotkl, že spíš šlo o bezpečnostní opatření než o snahu získat nějakou výhodu. "S ohledem na situaci v boxech se snažil být maximálně opatrný s vědomím, že nemůže absolvovat běžnou zastávku. Zpomalení mu dle jeho názoru mohlo pomoci vyhnout se jakémukoli potenciálnímu nebezpečí z důvodu nestandardní zastávky v boxech."
Vettelův manévr vyvolal hodně dohadů, ale Němec se hájil, že neudělal nic proti pravidlům. "V boxové uličce můžeme závodit. Zdá se, že jsem jediný, kdo si to pamatuje, což bylo pro mě dobré."
Force India musela ještě zaplatit pokutu 5 000 eur za nebezpečný manévr Sergia Péreze, kterého mechanici vypustili do dráhy jiným vozům. "Vůz se startovním číslem 11 byl vypuštěn z boxového stání nebezpečným způsobem před blížící se vozy poté, co byly ze strany ostatních týmů dány pokyny pilotům k zajetí na vymezené stání. Pilot musí přijmout taková opatření, aby nedošlo ke kolizi nebo k zisku nedovolené sportovní výhody," objevilo se v zápisu stewardů zdůvodnění.
Carlos Sainz jr. byl rovněž svědkem této události a dle jeho vlastních slov se ocitl na pokraji vyřazení. "Málem jsem měl s Pérezem kolizi a následně chybělo jen málo, aby do mě narazil Alonso."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.