Zatímco kolem kvalifikací se situace uklidnila a všichni si blahořečí, jak se v Číně kladně projevil návrat ke starému formátu, stále se vedou dohady ohledně schválení změn pro rok 2017, kde má být jasno do 30. dubna. A Pirelli má zřejmě dojem, že to vzruchu bylo málo.
Zástupci oficiálního dodavatele pneumatik pro startovní pole dali rázně najevo, že pokud v pondělí 18. dubna (tedy dnes) nebude ratifikován testovací program pneumatik pro sezónu 2017, budou nuceni scénu F1 opustit, protože nebudou mít dost času na přípravu konceptu nového typu pneumatiky. Členové komise F1 se mají k těmto návrhům vyjádřit až později odpoledne - požadavek Pirelli zní kvůli změně velikosti pneumatik pro rok 2017 na 25 testovacích dní.
Vyjádření italské pneumatikářské firmy přišlo po několika dnech intenzivní výměny názorů mezi Pirelli, FIA a jednotlivými týmy. Pirelli na začátku dubna 2016 varovalo FIA, že pokud nebude v co nejkratší době vyjasněn testovací program zaměřený na vývoj pneumatik, pak nebude mít jinou možnost, než zrušit svou zakázku pro roky 2017-2019.
Vážnost situace přinutila ředitele závodů F1 Charlie Whitinga, aby absolvoval v Miláně schůzku s nejvyššími zástupci firmy s cílem dohodnout testovací program. Následné setkání s týmy v rámci Grand Prix Číny pak přineslo dohodu o plánu zahrnující účast pěti týmů sérii testů, začínajících v červenci tohoto roku, o celkové délce 25 dnů.
Čeká se na konečné posvěceníTeď už se čeká pouze na definitivní požehnání ze strany Komise F1, které by mělo proběhnout dnes odpoledne. Pokud by se tak nestalo, Paul Hembery, šéf Pirelli Motorsport, dal jasně najevo, že by se v takovém případě firma z F1 stáhla.
"Pokud nedostanu v rámci uplynutí lhůty v pondělí odpoledne zprávu potvrzující schválení testovacího programu, nebo jinou pozitivní informaci, pak se může začít odvíjet docela jiný příběh. Tak se stane. Bez schválení nemůžeme dělat svou práci. Nebudou dodávky. Byli jsme požádáni o významné změny ohledně pneumatik, jejich jízdních vlastností. Pak tu jsou termální změny, které se od původních požadavků změnily, takže nyní se po nás chce, abychom připravili pneumatiky, které budou vykazovat menší stupeň opotřebení. Mají být širší, aby piloti měli možnost více závodit. To všechno jsou velké změny - a čas se krátí. Vždyť už jsme za polovinou dubna!" vysvětluje Hembery.
Je tu příklad MichelinHembery tvrdí, že vedení Pirelli je rozladěno nad skutečnostní, že testovací program nebyl schválen dříve - odvolává se na svého konkurenta v boji o F1. Michelin čelí obdobným problémům v MotoGP, jehož příklad jen podtrhuje naléhavost zásadního řešení.
"Jsou tu další kategorie, kde mají nově příchozí velké problémy. Chystají se velké změny, my jsme o ně byli požádáni, volají po nich piloti - a přesto stále není potvrzen plán, jak jich dosáhnout. Lidé mohou argumentovat, že testy nejsou potřeba, ale to neplatí pro nás. Máme dobré řešení, ale doba, nutná pro jeho realizaci, se příliš vleče," dodává Hembery.
Hembery už delší dobu žádal, že plány pro rok 2017 musí být finalizovány do konce dubna. Proto je nutné mít po dnešním dni odsouhlasenou jistotu v podobě potvrzeného testovacího programu.
Na otázku, co se konkrétně bude dít, když se někdo v pondělí 18. dubna postaví proti našemu plánu, Hembery opakoval: "Jak jsem řekl, nastane docela jiný příběh. A výzvy jménem F1 se může chopit někdo jiný. Existuje spousta dalších možností, na něž se můžeme zaměřit."
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.
Yuki Tsunoda sice dojel v Maďarsku až sedmnáctý, přesto víkend hodnotil pozitivně. I bez bodů cítil, že udělal krok vpřed a získal cenné poznatky o voze.
George Russell si po Velké ceně Maďarska vystřelil z jezdců McLarenu kvůli momentu, který je v závodě polekal. Mercedes jeho vtípek podpořil na sociálních sítích.
Bernie Ecclestone se domnívá, že Lewis Hamilton by ve Formuli 1 dál pokračovat neměl a tvrdí, že měl odejít už dávno. Podle něj Brit „klame sám sebe“ a jeho čas na vrcholu už pominul.
Šéf Sauberu Jonathan Wheatley ocenil vyspělost a pracovní morálku Gabriela Bortoleta po jeho dosud nejlepším výsledku ve Formuli 1. Podle něj brazilský nováček ukazuje, že má potenciál růst v každém závodě.
Po těžkém víkendu v Maďarsku Lewis Hamilton přislíbil, že se po letní přestávce vrátí silnější. Sedminásobný šampion tak naznačil, že boj rozhodně nevzdává.
George Russell potvrdil, že prodloužení smlouvy s Mercedesem pro rok 2026 je jen otázkou času. Po týdnech spekulací tak naznačil, že jeho budoucnost u týmu je prakticky jistá.
Alex Albon se dopustil technického omylu ohledně F1 vozu, na což ho veřejně upozornil šéf týmu James Vowles. Ten situaci pojal s nadsázkou, ale připomněl důležitost přesného porozumění vozu i u zkušených jezdců.
Fernando Alonso dojel v Maďarsku pátý po překvapivě silném výkonu, ale netuší, odkud se zlepšení Aston Martinu vzalo. Tým zatím nemá jasné vysvětlení, čím si formu na Hungaroringu zasloužil.
Red Bull vyzdvihl Maxe Verstappena za to, že během Velké ceny Maďarska donutil Lewise Hamiltona vyjet mimo trať. Verstappenova agresivní jízda ukázala jeho neústupný tlak na soupeře.
Šéf McLarenu Zak Brown přivítal jmenování Laurenta Mekiese do čela Red Bull Racing a vyzdvihl jeho zkušenosti a schopnosti vést tým. Podle něj taková změna posílí konkurenci, která prospívá celé Formuli 1.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur zůstává klidný ohledně motivace Lewise Hamiltona, přestože po nevydařeném víkendu v Maďarsku označil sám sebe za „naprosto k ničemu“. Podle Vasseura Hamilton ví, co dělá, a těžké chvíle ho vždy posunuly dál.