ŠANGHAJ - 2. TRÉNINK; Ferrari předvedlo odpoledne v Číně výbornou formu, když oba jeho piloti skončili před Stříbrnými šípy. Kimi Räikkönen předčil Sebastiana Vettela, vedoucí muž šampionátu Nico Rosberg ztrácel přes dvě a Lewis Hamilton přes čtyři desetiny sekundy. Nejvyšší rychlostí na rovinkách překvapila Honda. Jak probíhalo páteční odpoledne a jakých časů dosáhli ostatní?
Alonso po lékařské prohlídce nastoupil i do druhého tréninku, a pokud se neobjeví žádné neobvyklé příznaky, bude moci v Číně závodit (více zde). Magnussen do druhého tréninku nevyjel, protože Renault prošetřoval jeho ranní nehodu (zřejmě selhání zadního zavěšení).
Podle Pirelli žádný z incidentů nesouvisel s pneumatikami, u Williamsu mají být na vině ráfky. "Nastavení správného nastavení vždy v Šanghaji vede k bolestem hlavy. Dlouhá zatáčka č. 1 vyžaduje přítlak, ale velmi dlouhá rovinka zase nízký odpor. Hmm..." komentuje příčiny italský výrobce.
Šéf výkonnosti Williamsu Rob Smedley k tomu uvedl: "Jsme si docela jisti, že víme, čím to bylo. Nechci zabíhat do obrovských detailů - nejde o problém výrobce a rozhodně to nevypadá na problém s pneumatikami. Zavedli jsme určitou kontrolu a věříme, že to bude OK."
Jako první se odpoledne objevili na dráze Grosjean, Wehrlein a Gutiérrez. Francouz s Haasem na měkkých pneumatikách rovnou zahájil měřené kolo, mělo hodnotu 1:40,908 min.
Po třech minutách jej na stejné směsi překonal Button - 1:38,868 min. Pořadí se ale v úvodu rychle měnilo, než se na 1. příčce usadil Rosberg (1:37,761 min), Hamilton byl o sekundu pomalejší. Na trati se objevil s Williamsem jenom Bottas - Massa, jenž měl v prvním tréninku nehodu, zůstával v garáži.
Po 25 min nasadil Rosberg super-měkkou směs a hned se o 0,6 sekundy zlepšil na 1:37,133. V závěru prvního tréninku měl problém s motorem, na vině bylo zapalování. Mercedes to však rychle opravil, naštěstí se nejednalo o velkou závadu. Jeho týmový kolega zachytil smyk v rychlé pravotočivé zatáčce a na stejných pneumatikách zaútočil - stačilo to však jen na druhou příčku (+0,196 s).
Po půl hodině se na čtvrtou příčku dostává překvapivě Alonso (1:38,728 min), na Rosberga však ztrácí 1,6 sekundy, pátý je jeho týmový kolega Button (1:38,828 min), zatímco Mercedesy zamířily do boxů.
Ferrari ale do té doby super-měkké pneumatiky neobula. Jejich výdrž určí, zda nejrychlejší vozy budou v neděli potřebovat tři zastávky. Vettel končil stint o 11 kolech na středně-tvrdé směsi a Räikkönen si stěžoval do rádia: "Fakt chcete, abych pokračoval. Protože to je absolutně na ho***!"
Hülkenberg se dostal po 40 min na pátou příčku (1:38,527). Force India v úvodních závodech zaostávala za očekáváními, navíc měla i smůlu. Pro Španělsko chystá velký balík vylepšení a vzhledem k tomu, že se jí po Bahrajnu ztenčily zásoby předních křídel, tak se rozhodla pro Rusko vyrobit už rovnou nové verze s tím, že zbytek nových dílů přiveze až do Barcelony.
V polovině tréninku nasadil super-měkké gumy i Vettel a přeskočil oba Mercedesy (1:37,005 min). Teplota dráhy dosahovala 40 °C, což Ferrari zřejmě vyhovuje. To potvrdil vzápětí i Räikkönen (1:36,896 min), jenž se jako první dostal pod hranici 97 vteřin a Rosberga předčil už o 0,237 s.
Pak se na dráze objevil Ricciardo s Red Bullem potřísněným zeleným flow-visem. Na super-měkké směsi zvládl poměrně konzistentně deset kol, patřila mu pátá příčka (1:38,143).
Mercedes svým pilotům rozdělil program - Rosberg kroužil poslední půl hodinu na měkkých pneumatikách, Hamilton na středně-tvrdých. Snaží se co nejlépe poznat pneumatiky a zohlednit odlišné strategie pro neděli - Lewise totiž čeká na roštu penalizace za výměnu převodovky.
VIDEO Esteban Gutierrez limps back to the pits with flaming brakes >> https://t.co/rPyAMTSwXw #ChineseGP pic.twitter.com/sskVgSRSwx
— Formula 1 (@F1) April 15, 2016
Haas, který řešil problémy s příliš horkými brzdami (v úvodu byli mechanici v pohotovosti s hasicími přístroji kvůli ohni v zadní části Gutiérrezova monopostu), se po výborných výsledcích v úvodních dvou závodech pohyboval až kolem 16. místa.
Americký tým přivezl do Číny nové přední křídlo ve snaze udržet si svou rychlost. Na rozdíl od ostatních nechce nasazovat nové díly pouze jednomu pilotovi jako např. Williams, ale raději počká, až bude mít dva kusy pro oba. V závěru si Grosjean fungoval na špatně fungující MGU-K rekuperující kinetickou energii z brzd: "Hodně mě tlačí v poslední zatáčce." "Jo, vidíme to," odpovídají mu z boxové zídky.
Nejrychlejší časy 2. tréninku předvedlo Ferrari, což je pro ně velkým povzbuzením. Budou si to v neděli opravdu moci rozdat s Mercedesem o vítězství, pokud je nepostihnou problémy se spolehlivostí? Páté místo obsadil Ricciardo a šesté Verstappen. Týmy Red Bullu tedy mohou v Číně také pomýšlet na velmi dobrý výsledek.
#F1 #ChineseGP FP2 Best sectors vs. Best laps: @JensonButton P7 instead of P12 if he puts it together pic.twitter.com/DU1slAN2DW
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 15, 2016McLaren skončil na hranici první desítky a v neděli bude jistě usilovat o zisk dalších bodů, Alonso v závěru překvapil maximální rychlostí - 339,6 km/h. Honda pochopila, co způsobilo problém v motoru Buttona v Bahrajnu, kde podle nich mohl skončit sedmý. Horší ale je, že jej zřejmě bude muset provozovat v konzervativnějším módu (a tedy s nižším výkonem), aby k tomu uprostřed závodu nedošlo znovu.
Maximální rychlosti: 1. Alonso 339,6; 2. Wehrlein 335,6; 3. Räikkönen 334,5; 4. Sainz 333,8; 5. Rosberg 332,5; 6. Massa 331,1; 7. Bottas 330,7; 8. Harjanto 329,7; 9. Hülkenberg 327,9; 10. Pérez 327,9 km/h.
Přehled všech kol: PDF.
Fotografie z Číny najdete na tradičním místě zde (s možností filtrování).
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.
Po testech s modelem F1 75 se Lewis Hamilton a Charles Leclerc okamžitě vrátili do Itálie, aby poprvé usedli za volant Ferrari SF-25. Na okruhu Fiorano se popasovali s novým vozem pro sezonu 2025 a ukázali své rychlé kolo.
Monacká Velká cena za sucha bývá často předvídatelná, kde kvalifikace často určuje vítěze. Nová pravidla, která zavádějí vyšší počet povinných zastávek v boxech, by však mohla závodnímu víkendu přinést větší dynamiku a agresivnější tempo.
Bezpečnost hraje v motorsportu klíčovou roli, přičemž FIA neustále hledá způsoby, jak zlepšit všechny její aspekty – od ochrany samotných závodníků přes bezpečí traťových maršálů až po maximální zabezpečení diváků.