Haas, Haas a zase Haas. Téma neustále opakované a přetřásané, ale není divu, vždyť v za poslední roky je americký tým nejúspěšnějším nováčkem. Začít své působení dvěma výsledky v první šestici, to je výkon, který už dlouho nepamatujeme.
Ono porovnávání někdy nese jisté problematické známky. Samozřejmě neúspěšnější "debutant" je v poslední době zcela určitě Brawn GP, ovšem to byl tým vystavěný na základech předchozí stáje Honda. To samé platí pro Prost, který s Olivierem Panisem za volantem zahájil sezónu 1997 pátým místem a vzápětí přidal třetí příčku - i tady šlo o pokračování stáje Ligier. Nezbyde než se vypravit do roku 1993, kdy JJ Lehto v GP Jižní Afriky debutoval s novinkou Petera Saubera na páté příčce. Byl tedy o něco lepší než Haas, ale zase v následujícím závodě nepřidal další výborné umístění.
Mezi těmi, kterým se varianta Haas nelíbí, je náměstek šéfa týmu Force India Bob Fernley. Podle něj je přístup Haasu "diskutabilní" a předpokládá, že v dalším průběhu sezóny bude tým muset vyvinout ohledně vývoje značné úsilí. Nastane to v okamžiku, kdy bude Haas nucet rozvinout vlastní strukturu.
"Myslím, že princip, jakým se do F1 dostali a to, co odvádějí pro Ferrari, je značně pochybné. Jsou tady, co se stalo nedá se odestát. Jejich vstup do F1 byl nádherný, to je třeba přiznat. Ale od určité chvíle se budou muset zabývat vlastní strukturou a to teprve bude skutečná výzva," myslí si Fernley.
"Musíme Haas sledovat, vnímat, jakým způsobem se popasují s celou sezónou a jak vstoupí do příštího roku, to bude klíčové. Ale jinak jsem v klidu, je hezké mít kvalitní tým a dobrý management, slušného vlastníka, všechny ty věci kolem, k nimž patří i nějaké to štěstí na začátku. Radil bych, abychom vyčkali jeden rok a uvidíme, jak bude tento příběh pokračovat, konkrétně s vozem vyvinutým pro rok 2017," vyhlíží Fernley do budoucnosti.
Příliš časný vrchol?Fernley se domnívá, že Haas si mohl, obrazně řečeno, "vystřílet všechen prach" v úvodu sezóny, nicméně je přesvědčen, že Američanům nebudou chybět prostředky na celoroční rozvoj vozu.
"Může to být ten případ. Mají zajištění umožňující vývoj vozu a svým způsobem i dost času, protože takový vývoj není snadnou záležitostí. To je jeden z problémů týmů F1, že rozvoj infrastruktury trvá poměrně dlouho. Oni ale dostali auto »na klíč«, tedy na přelomu sezón, ve skutečnosti se vůz vyvíjí mnohem déle," upozorňuje Fernley.
Přínos pro F1Opačného názoru je Claire Williamsová, která navzdory odlišnému ochodnímu přístupu vítá přítomnost Haasu jako pozitivní počin pro celou F1. "Na závodní dráze pro nás představují hrozbu, ale na druhou stranu jsou pro F1 přínosem.Mají jiný model přístupu než my, ale vlastně každý model je odlišný. Jde o to, aby se dostali na startovní rošt," dodává Claire.
"V jejich případě šlo o to, jak se prosadit do závodního pole v rámci platných předpisů. Pro náš sport je to dobré znamení, že se další tým může začlenit do této společnosti. Pak je tu ještě skutečnost, že jde o americký tým - to je pro F1 úžasné a způsob, jakým se zatím prezentovali, je fantastický. Jak jsem říkala, pro nás je to spíše znepokojivé, ale pro sport jako takový jde o vynikající prezentaci a můžeme jen vítat takovou úroveň závodění," uzavírá Williamsová.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.