Haas, Haas a zase Haas. Téma neustále opakované a přetřásané, ale není divu, vždyť v za poslední roky je americký tým nejúspěšnějším nováčkem. Začít své působení dvěma výsledky v první šestici, to je výkon, který už dlouho nepamatujeme.
Ono porovnávání někdy nese jisté problematické známky. Samozřejmě neúspěšnější "debutant" je v poslední době zcela určitě Brawn GP, ovšem to byl tým vystavěný na základech předchozí stáje Honda. To samé platí pro Prost, který s Olivierem Panisem za volantem zahájil sezónu 1997 pátým místem a vzápětí přidal třetí příčku - i tady šlo o pokračování stáje Ligier. Nezbyde než se vypravit do roku 1993, kdy JJ Lehto v GP Jižní Afriky debutoval s novinkou Petera Saubera na páté příčce. Byl tedy o něco lepší než Haas, ale zase v následujícím závodě nepřidal další výborné umístění.
Mezi těmi, kterým se varianta Haas nelíbí, je náměstek šéfa týmu Force India Bob Fernley. Podle něj je přístup Haasu "diskutabilní" a předpokládá, že v dalším průběhu sezóny bude tým muset vyvinout ohledně vývoje značné úsilí. Nastane to v okamžiku, kdy bude Haas nucet rozvinout vlastní strukturu.
"Myslím, že princip, jakým se do F1 dostali a to, co odvádějí pro Ferrari, je značně pochybné. Jsou tady, co se stalo nedá se odestát. Jejich vstup do F1 byl nádherný, to je třeba přiznat. Ale od určité chvíle se budou muset zabývat vlastní strukturou a to teprve bude skutečná výzva," myslí si Fernley.
"Musíme Haas sledovat, vnímat, jakým způsobem se popasují s celou sezónou a jak vstoupí do příštího roku, to bude klíčové. Ale jinak jsem v klidu, je hezké mít kvalitní tým a dobrý management, slušného vlastníka, všechny ty věci kolem, k nimž patří i nějaké to štěstí na začátku. Radil bych, abychom vyčkali jeden rok a uvidíme, jak bude tento příběh pokračovat, konkrétně s vozem vyvinutým pro rok 2017," vyhlíží Fernley do budoucnosti.
Příliš časný vrchol?Fernley se domnívá, že Haas si mohl, obrazně řečeno, "vystřílet všechen prach" v úvodu sezóny, nicméně je přesvědčen, že Američanům nebudou chybět prostředky na celoroční rozvoj vozu.
"Může to být ten případ. Mají zajištění umožňující vývoj vozu a svým způsobem i dost času, protože takový vývoj není snadnou záležitostí. To je jeden z problémů týmů F1, že rozvoj infrastruktury trvá poměrně dlouho. Oni ale dostali auto »na klíč«, tedy na přelomu sezón, ve skutečnosti se vůz vyvíjí mnohem déle," upozorňuje Fernley.
Přínos pro F1Opačného názoru je Claire Williamsová, která navzdory odlišnému ochodnímu přístupu vítá přítomnost Haasu jako pozitivní počin pro celou F1. "Na závodní dráze pro nás představují hrozbu, ale na druhou stranu jsou pro F1 přínosem.Mají jiný model přístupu než my, ale vlastně každý model je odlišný. Jde o to, aby se dostali na startovní rošt," dodává Claire.
"V jejich případě šlo o to, jak se prosadit do závodního pole v rámci platných předpisů. Pro náš sport je to dobré znamení, že se další tým může začlenit do této společnosti. Pak je tu ještě skutečnost, že jde o americký tým - to je pro F1 úžasné a způsob, jakým se zatím prezentovali, je fantastický. Jak jsem říkala, pro nás je to spíše znepokojivé, ale pro sport jako takový jde o vynikající prezentaci a můžeme jen vítat takovou úroveň závodění," uzavírá Williamsová.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.