Haas, Haas a zase Haas. Téma neustále opakované a přetřásané, ale není divu, vždyť v za poslední roky je americký tým nejúspěšnějším nováčkem. Začít své působení dvěma výsledky v první šestici, to je výkon, který už dlouho nepamatujeme.
Ono porovnávání někdy nese jisté problematické známky. Samozřejmě neúspěšnější "debutant" je v poslední době zcela určitě Brawn GP, ovšem to byl tým vystavěný na základech předchozí stáje Honda. To samé platí pro Prost, který s Olivierem Panisem za volantem zahájil sezónu 1997 pátým místem a vzápětí přidal třetí příčku - i tady šlo o pokračování stáje Ligier. Nezbyde než se vypravit do roku 1993, kdy JJ Lehto v GP Jižní Afriky debutoval s novinkou Petera Saubera na páté příčce. Byl tedy o něco lepší než Haas, ale zase v následujícím závodě nepřidal další výborné umístění.
Mezi těmi, kterým se varianta Haas nelíbí, je náměstek šéfa týmu Force India Bob Fernley. Podle něj je přístup Haasu "diskutabilní" a předpokládá, že v dalším průběhu sezóny bude tým muset vyvinout ohledně vývoje značné úsilí. Nastane to v okamžiku, kdy bude Haas nucet rozvinout vlastní strukturu.
"Myslím, že princip, jakým se do F1 dostali a to, co odvádějí pro Ferrari, je značně pochybné. Jsou tady, co se stalo nedá se odestát. Jejich vstup do F1 byl nádherný, to je třeba přiznat. Ale od určité chvíle se budou muset zabývat vlastní strukturou a to teprve bude skutečná výzva," myslí si Fernley.
"Musíme Haas sledovat, vnímat, jakým způsobem se popasují s celou sezónou a jak vstoupí do příštího roku, to bude klíčové. Ale jinak jsem v klidu, je hezké mít kvalitní tým a dobrý management, slušného vlastníka, všechny ty věci kolem, k nimž patří i nějaké to štěstí na začátku. Radil bych, abychom vyčkali jeden rok a uvidíme, jak bude tento příběh pokračovat, konkrétně s vozem vyvinutým pro rok 2017," vyhlíží Fernley do budoucnosti.
Příliš časný vrchol?Fernley se domnívá, že Haas si mohl, obrazně řečeno, "vystřílet všechen prach" v úvodu sezóny, nicméně je přesvědčen, že Američanům nebudou chybět prostředky na celoroční rozvoj vozu.
"Může to být ten případ. Mají zajištění umožňující vývoj vozu a svým způsobem i dost času, protože takový vývoj není snadnou záležitostí. To je jeden z problémů týmů F1, že rozvoj infrastruktury trvá poměrně dlouho. Oni ale dostali auto »na klíč«, tedy na přelomu sezón, ve skutečnosti se vůz vyvíjí mnohem déle," upozorňuje Fernley.
Přínos pro F1Opačného názoru je Claire Williamsová, která navzdory odlišnému ochodnímu přístupu vítá přítomnost Haasu jako pozitivní počin pro celou F1. "Na závodní dráze pro nás představují hrozbu, ale na druhou stranu jsou pro F1 přínosem.Mají jiný model přístupu než my, ale vlastně každý model je odlišný. Jde o to, aby se dostali na startovní rošt," dodává Claire.
"V jejich případě šlo o to, jak se prosadit do závodního pole v rámci platných předpisů. Pro náš sport je to dobré znamení, že se další tým může začlenit do této společnosti. Pak je tu ještě skutečnost, že jde o americký tým - to je pro F1 úžasné a způsob, jakým se zatím prezentovali, je fantastický. Jak jsem říkala, pro nás je to spíše znepokojivé, ale pro sport jako takový jde o vynikající prezentaci a můžeme jen vítat takovou úroveň závodění," uzavírá Williamsová.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.