Starty byly jedním z témat, o kterých se během prvních dvou závodů F1 hodně hovořilo. Díky novým pravidlům je to pro jezdce dnes mnohem náročnější. Především u Mercedesu se zaměřili na to, aby tuto část závodu zlepšili.
Přitom v roce 2015 byli podle informací na oficiálních stránkách týmu v této oblasti nejlepší. Problém prý tkví v tom, že ačkoliv jsou jejich průměrná čísla velmi dobrá, některé z oněch startů byly velmi špatné.
Start většina týmů měří jako vzdálenost ujetou za první čtyři sekundy od rozsvícení světel. Podle této metodiky měly Stříbrné šípy v roce 2015 průměrně nejlepší starty.
Co se Austrálie týče, měl vítěz obou letošních závodů Nico Rosberg šestý nejlepší start, v Bahrajnu byl nejlepší. Čtyři piloti, kteří odstartovali v Melbourne lépe než Nico, v Šákhíru odstartovali hůře (výjimkou je Vettel, který nestartoval vůbec), což hezky dokládá variabilitu ve startech.
Zajímavé je, že nejrychlejší start měl v Melbourne nováček Pascal Wehrlein při svém závodním debutu s druhým nejméně zkušeným týmem na roštu. Týmy se však nezaměřují pouze na co nejlepší start, ale také na jeho variabilitu a proměnlivost.
Nejtěžší je podle Mercedesu pro závodníka chvíle uprostřed startu, kdy řídí krouticí moment před tím, než dosáhnout limitu výkonu. Tým má jisté omezené možnosti mu pomoci při práci se spojkou, která má při první fázi rozjezdu zásadní roli, ale jakmile ji pustí, musí se snažit balancovat na hraně perfektního prokluzu pneumatik. Pokud to přežene jedním směrem, přijde protáčení gum. A pokud druhým, tak se propadnou. A navíc je kolem něj v tu chvíli spousta ruchu a dalších aut. Proto je to podle nich nejnáročnější.
Nová pravidla pro rok 2016 měla za cíl omezit pomoc týmu směrem k pilotovi. Proces startu je dnes co nejmanuálnější a co nejvíce pod kontrolou závodníka. Tým ho nemůže navádět rádiem a pilot musí řídit spojku manuálně pouze pomocí jedné páčky spojky. Výkon tedy více než v minulých letech závisí na umění jezdce, ale tým má stále důležitou úlohu - musí mu pochopitelně poskytnout rychlé a konzistentní auto. Pro obě strany je to tlak navíc. Není proto překvapením, že to zamíchalo startovním polem. Svůj cíl tak pravidlo splnilo.
"Pokud jsme chtěli zamíchat pořadím, start je důležitou součástí a pokud při něm někdo propadne či naopak, povede to k nečekaným výsledkům a v tomto ohledu tak budou výsledky zajímavější," uvádí Mercedes. Na bližší hodnocení však raději chtějí počkat až do poloviny sezóny.
Týmy prý pečlivě studují odchylky od normálu během startů a snaží se proces co nejvíce zdokonalit. Platí to i pro Mercedes, který se však nedomnívá, že na to existuje recept. Nebo na něj zatím ještě nikdo nepřišel a to i přes mnohé výzkumy, které se v této oblasti dělají. "A když jsme to nezvládli, asi to bude opravdu náročné. Otázkou také je, zda je to vlastně špatná věc. Z diváckého pohledu byla během prvního kola v Melbourne a Bahrajnu zábava," domnívají se u Stříbrných šípů.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.