FIA představila v Bahrajnu nový formát kvalifikace místo toho s postupným vyřazováním, jež jsme mohli pozorovat v úvodních dvou podnicích letošní sezóny. Ani ten se pilotům moc nezamlouvá a Sebastian Vettel ho hned tvrdě zkritizoval.
Bernie Ecclestone a prezident FIA Jean Todt týmům na schůzce v Bahrajnu představili náhradu za současný kritizovaný kvalifikační systém. Návrat k loňskému však při hlasování nenabídnou. Volit se bude mezi formátem s postupným vyřazováním, jak jsme ho viděli v Austrálii a v Bahrajnu, nebo formát, kdy by se jezdci sečetli v každé části dva nejlepší časy a ty by rozhodovaly o postupu a umístění.
"Je čas vyrazit do cirkusu. Je to dobrý nápad, pokud byste chtěli, aby docházelo k náhodným věcem. Formule 1 by ale měla být o závodění. To je nápad na ho***," nebere si Vettel servítky.
Systém se sčítáním časů přitom už F1 zkoušela, a není to zas tak dávná historie. V roce 2005 se pilotům sčítali nejlepší sobotní a nedělní pokus, po šesti závodech se od něj ale upustilo.
Pilot Red Bullu Daniel Ricciardo jej také považuje za špatný: "Kvalifikace je o jednom kole, o jednom perfektním kole. Sčítání začíná zavánět spíše vytrvalostním závoděním či něčím takovým. Já bych jím nebyl moc nadšený, ne."
Podle Jensona Buttona ale bude lepší kterýkoliv jiný formát než ten současný: "Dáme tomu šanci, to je vše, co k tomu můžeme říct. Je lepší než tento. Myslím si, že cokoliv je lepší než tento [formát, který teď používáme]. Podle mě by i jízda s jedním okem zavřeným byla lepší."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.