BAHRAJN - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; V tomto článku se podíváme blíže na časy a maximální rychlosti, které piloti dosahovali v jednotlivých sektorech kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu, a na to, co bližšího nám to říká výkonnosti vozů a relativním pořadí.
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 333 na 61 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).
Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.
Hamilton dosáhl svého 51. kvalifikačního vítězství v kariéře a 2. v Bahrajnu. Předvedl parádní kolo a porazil do té doby o délku vozu (0,077 s) vždy rychlejšího Rosberga. Pozoruhodné je i to, že 1,6litrové V6 turbomotory byly poprvé rychlejší než V10 atmosféry v minulosti, kdy jsme v F1 pozorovaly do té doby ty nejrychlejší stroje - Lewis překonal rekord Webbera z roku 2005 (1:29,527 min) o 0,034 sekundy - navíc na standardních pneumatikách (tehdy se v rámci souboje výrobců pneumatik vyvíjely specificky pro každé auto) a s vozem o 102 kg těžším. Jeho dnešní čas 1:29,493 bylo o 3,078 s rychlejší než loňsky čas pole position.
Úřadující šampion předčil svého týmového kolegu ve všech sektorech - ve druhém jen o tři tisíciny, v posledním o 0,158 s. Paradoxně právě zde měl Rosberg do dnešního večera vždy nejvíce navrch. Nepomohlo mu ani to, že dal v Q3 jako jediný dohromady ideální kolo, což se předtím v Q2 povedlo už jen Vandoornemu, v Q1 pilotům Sauberu, Magnussenovi a Nasrovi.
Největší potenciál promrhal Pérez, jenž překvapivě vypadl už v Q1 - pokud by se mu podařilo poskládat sektory dohromady, byl by o více než 7 desetin sekundy rychlejší. Je zajímavé vidět Force Indii tak vzadu, Bahrajn patřil k jejím nejsilnějším okruhům. Na boxové zídce se dopustili chyby a nejspíše si špatně spočítali časové rozestupy při vypadávání. Chuť si spravili trochu v případě Hülkenberga, i když 8. místo není moc velká výhra - jako poslední pilot si na start nemůže vybrat pneumatiky, výhodnější je v tomto případě start z 9., popř. i z 10. místa.
Ferrari jsme po třetím tréninku čekali o něco blíže Mercedesu, jejich ztráta převyšuje půl vteřiny. Nejvíce z ní nabírali ve třetím sektoru. Na rovinkách přitom byli téměř stejně rychlí, rozdíly se pohybovaly kolem 1 km/h.
Nejvyšší rychlost byla naměřena Bottasovi, který měl na rozdíl od Massy starý nos a staré křídlo: 335,5 km/h. Brazilec si stěžoval na to, že mu nové díly rozhodily vyvážení, protože fungovaly nad očekávání dobře - stěžoval si na příliš vysokou přilnavost.
Příjemným překvapením jsou i výkony Haase: Grosjean s motorem Ferrari byl na rovince 4. nejrychlejší, přičemž na startu obsadil velmi výhodné 9. místo - první se zcela volnou rukou pro výběr pneumatik a strategie.
Toro Rosso se loňskou specifikaci pohonné jednotky Ferrari na něj ztrácelo 3,2 km/h. McLaren s Hondou byl o 7,4 až 8,2 km/h pomalejší než nejrychlejší vůz Mercedesu, Renault ztrácel ještě více: Ricciardo s Red Bullem 8,1 km/h, Palmer s Renaultem už 10,7 km/h. Rakouský tým očekává, že jeho závodní tempo bude zítra mnohem lepší než to, které předvedl dnes v kvalifikaci. Šasi Renaultu schází přítlak, slabší je i trakce a špičkový výkon taky není moc vysoký.
Pneumatiky a strategieMezi super-měkkou a středně-tvrdou pneumatikou činí rozdíl v čase na kolo 2,5 sekundy, mezi super-měkkou a měkkou se rozdíl pohybuje kolem 1 sekundy. Minimální tlaky jsou předepsány na 21,5 PSI vpředu a 19 PSI vzadu.
Pro závod vypsaný na 57 okruhů existuje díky výběru pneumatik rozšířenému na 3 sady více použitelných strategií. Teoreticky vycházejí nejrychleji tři zastávky: začátek na super-měkké směsi s přezutím na měkké v 14., 29. a 43. kole.
Pokud má jezdec k dispozici dostatek čerstvých super-měkkých směsí, pak přichází v úvahu tato třízastávková strategie: start na super-měkkých, přezutí opět na super-měkké v 12. a 27. kole a od 42. kola závěrečný stint na měkkých.
Nejrychlejší dvouzastávková strategie vychází takto: start na super-měkkých, přezutí na středně-tvrdé v 12. kole a na měkké v 37. kole. Nevýhodou je ale tempo na tvrdších směsích.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.
Lando Norris vyhrál druhý trénink na Silverstonu před Charlesem Leclercem a Lewisem Hamiltonem. McLaren tak ukázal silnou formu před závodem na domácí půdě.
Kimi Antonelli poskytl aktuální informace o své pozici v Mercedesu. To přichází v době, kdy sílí spekulace o možném příchodu Maxe Verstappena k týmu.
Helmut Marko razantně popřel spekulace o tom, že by Max Verstappen byl blízko podpisu s Mercedesem. Podle něj smlouvu nepodepsal a ani nemůže.
George Russell zatím nemá smlouvu pro sezonu 2026, což otevírá prostor spekulacím o jeho budoucnosti. Mercedes i sám jezdec možná vyčkávají na vývoj situace na přestupovém trhu.
Lewis Hamilton rozbouřil domácí tribuny už během prvního pátečního tréninku, když zajel nejrychlejší čas a jasně naznačil, že na Silverstonu hodlá hrát hlavní roli. V britském souboji s Landem Norrisem měl zatím navrch a fanoušci na okruhu tak dostali první důvod k naději na silný víkend domácích jezdců.
Carlos Sainz varoval Mercedes i George Russella v souvislosti s možným příchodem Maxe Verstappena. Naznačil, že taková změna by mohla zásadně narušit týmovou rovnováhu.
McLaren dorazil na britskou Grand Prix s novou podlahou a přepracovanými zadními brzdovými kanálky. Tato technická vylepšení mají týmu pomoci udržet si náskok v šampionátu jezdců i konstruktérů.
Lewis Hamilton přiznal, že si s Ferrari promluvil o strategii v Rakousku, kde dostal stejnou jako Charles Leclerc. Nechce, aby situace dospěla do bodu, kdy by musel ignorovat týmové pokyny.
McLaren si vybudoval výrazný náskok před konkurencí, ale na dalším vývoji monopostu MCL39 nehodlá polevit. Tým dál usiluje o zlepšení výkonu i v probíhající sezóně.
Lewis Hamilton uvedl, že by ho zajímalo, co se stane, pokud Max Verstappen opustí Red Bull. Reagoval tak na rostoucí spekulace o nejisté budoucnosti nizozemského šampiona v týmu.
Fernando Alonso se s nadsázkou vyhnul poskytování rad Maxu Verstappenovi ohledně jeho možného přestupu k Mercedesu. Španělský veterán žertoval, že své názory by sdílel pouze „za obrovskou sumu peněz,“ čímž odlehčil spekulace a ukázal svůj typický smysl pro humor.