BAHRAJN - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; V tomto článku se podíváme blíže na časy a maximální rychlosti, které piloti dosahovali v jednotlivých sektorech kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu, a na to, co bližšího nám to říká výkonnosti vozů a relativním pořadí.
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 333 na 61 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).
Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.
Hamilton dosáhl svého 51. kvalifikačního vítězství v kariéře a 2. v Bahrajnu. Předvedl parádní kolo a porazil do té doby o délku vozu (0,077 s) vždy rychlejšího Rosberga. Pozoruhodné je i to, že 1,6litrové V6 turbomotory byly poprvé rychlejší než V10 atmosféry v minulosti, kdy jsme v F1 pozorovaly do té doby ty nejrychlejší stroje - Lewis překonal rekord Webbera z roku 2005 (1:29,527 min) o 0,034 sekundy - navíc na standardních pneumatikách (tehdy se v rámci souboje výrobců pneumatik vyvíjely specificky pro každé auto) a s vozem o 102 kg těžším. Jeho dnešní čas 1:29,493 bylo o 3,078 s rychlejší než loňsky čas pole position.
Úřadující šampion předčil svého týmového kolegu ve všech sektorech - ve druhém jen o tři tisíciny, v posledním o 0,158 s. Paradoxně právě zde měl Rosberg do dnešního večera vždy nejvíce navrch. Nepomohlo mu ani to, že dal v Q3 jako jediný dohromady ideální kolo, což se předtím v Q2 povedlo už jen Vandoornemu, v Q1 pilotům Sauberu, Magnussenovi a Nasrovi.
Největší potenciál promrhal Pérez, jenž překvapivě vypadl už v Q1 - pokud by se mu podařilo poskládat sektory dohromady, byl by o více než 7 desetin sekundy rychlejší. Je zajímavé vidět Force Indii tak vzadu, Bahrajn patřil k jejím nejsilnějším okruhům. Na boxové zídce se dopustili chyby a nejspíše si špatně spočítali časové rozestupy při vypadávání. Chuť si spravili trochu v případě Hülkenberga, i když 8. místo není moc velká výhra - jako poslední pilot si na start nemůže vybrat pneumatiky, výhodnější je v tomto případě start z 9., popř. i z 10. místa.
Ferrari jsme po třetím tréninku čekali o něco blíže Mercedesu, jejich ztráta převyšuje půl vteřiny. Nejvíce z ní nabírali ve třetím sektoru. Na rovinkách přitom byli téměř stejně rychlí, rozdíly se pohybovaly kolem 1 km/h.
Nejvyšší rychlost byla naměřena Bottasovi, který měl na rozdíl od Massy starý nos a staré křídlo: 335,5 km/h. Brazilec si stěžoval na to, že mu nové díly rozhodily vyvážení, protože fungovaly nad očekávání dobře - stěžoval si na příliš vysokou přilnavost.
Příjemným překvapením jsou i výkony Haase: Grosjean s motorem Ferrari byl na rovince 4. nejrychlejší, přičemž na startu obsadil velmi výhodné 9. místo - první se zcela volnou rukou pro výběr pneumatik a strategie.
Toro Rosso se loňskou specifikaci pohonné jednotky Ferrari na něj ztrácelo 3,2 km/h. McLaren s Hondou byl o 7,4 až 8,2 km/h pomalejší než nejrychlejší vůz Mercedesu, Renault ztrácel ještě více: Ricciardo s Red Bullem 8,1 km/h, Palmer s Renaultem už 10,7 km/h. Rakouský tým očekává, že jeho závodní tempo bude zítra mnohem lepší než to, které předvedl dnes v kvalifikaci. Šasi Renaultu schází přítlak, slabší je i trakce a špičkový výkon taky není moc vysoký.
Pneumatiky a strategieMezi super-měkkou a středně-tvrdou pneumatikou činí rozdíl v čase na kolo 2,5 sekundy, mezi super-měkkou a měkkou se rozdíl pohybuje kolem 1 sekundy. Minimální tlaky jsou předepsány na 21,5 PSI vpředu a 19 PSI vzadu.
Pro závod vypsaný na 57 okruhů existuje díky výběru pneumatik rozšířenému na 3 sady více použitelných strategií. Teoreticky vycházejí nejrychleji tři zastávky: začátek na super-měkké směsi s přezutím na měkké v 14., 29. a 43. kole.
Pokud má jezdec k dispozici dostatek čerstvých super-měkkých směsí, pak přichází v úvahu tato třízastávková strategie: start na super-měkkých, přezutí opět na super-měkké v 12. a 27. kole a od 42. kola závěrečný stint na měkkých.
Nejrychlejší dvouzastávková strategie vychází takto: start na super-měkkých, přezutí na středně-tvrdé v 12. kole a na měkké v 37. kole. Nevýhodou je ale tempo na tvrdších směsích.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.