Generální ředitel Renaultu Sport, Cyril Abiteboul, vyzývá Formuli 1 ke zrušení současného palivového limitu 100 kg na závod. Podle něj "ničí" pozitivní zprávy týkající se špičkové technologie pohonných jednotek.
Na motory v F1 se vztahují dvě palivová omezení: 1. momentální průtok nesmí nikdy překročit 100 kg paliva za hodinu; 2. vozy si musí na vzdálenost velké ceny vystačit s celkovým množstvím 100 kg benzínu. V zákulisí se vedou diskuse, zda by nebylo lepší druhé omezení zrušit. O to usiluje například Renault, dominantní Mercedes je zase proti.
"Jsem velkým fanouškem toho, aby F1 zůstala F1. Neměli bychom se přiklánět k vytrvalostnímu závodění. Jednou věcí, která F1 ohrožuje, nebo která by F1 také mohlo ohrozit, je pokus o spojení F1 a vytrvalostního závodění. To je o efektivitě, udržitelnosti, o schopnosti urazit velmi dlouhou vzdálenost bez jakýchkoliv potíží," domnívá se Abiteboul.
F1 je o krátkých závodech, obvykle o schopnosti neustále útočit. Upřímně i v éře V8 docházelo k určitému šetření paliva. Bylo to součástí taktiky: maximalizovat, optimalizovat vaše časy během vzdálenosti závodu z pohledu týmové strategie. Bylo to vždy součástí F1, bez nějaké formy omezení množství paliva. Já bych tedy množství paliva z pravidel úplně odstranil," pokračuje šéf Renaultu.
Podle něj by na to pak piloti mohli častěji a déle tlačit, čímž by se vyhnuli kritizovanému módu šetření paliva: "Pak bychom viděli, že by to odstranilo veškerou negativitu ze zprávy, která se týká této nové technologie, jež je fantastická. Odvedli jsme úžasnou práci."
"S motorem, jejž používáme - všichni výrobci, a obzvlášť Mercedes - bychom měli vzdát poklonu technologii, kterou zavedli. Došlo ke snížení spotřeby o 30 - 40 %. To je zkrátka úžasné, ale tato fantastická zpráva je ničena tím, že si lidé kvůli tomuto palivovému omezení myslí, že to je pouze o šetření paliva," pokračuje Abiteboul.
To se podle něj ale netýká limitu průtoku (100 kg/h) - ten je podle něj "důležitý" a měl by být zachován, aby se zabránilo potenciálním "závodům ve zbrojení."
"Musíte zajistit, abyste nevytvořili umělé způsoby využívání elektromotorů spalováním benzínu. To by byl úplný opak zprávy, kterou vysíláme. Průtok paliva je dostatečný, nepotřebujeme však omezení množství paliva [100 kg pro závod]," myslí si Francouz.
Shody s ostatními výrobci asi jen tak nedosáhne, rozdíly v názorech jsou podle něj ale zdravé: "Jde o perfektní příklad toho, že my [výrobci motorů] prostřednictvím motorových pravidel sport neřídíme. Vždy mezi námi budou určité neshody. Já jsem vyjádřil svůj názor, Toto [Wolff] vyjádřil jeho. To je zjevné. Dojde na hlasování."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.