Obě stáje sídlí ve Velké Británii, obě jsou privátními a nezávislými týmy, oba týmy používají stejné motory a oba mají dost podobné rozpočty. Proč má tedy Williams navrch nad Force Indií?
Force India zaznamenala během sezony 2015 po nasazení JVM08 B-specifikace opravdu velké zlepšení. Indický tým se sídlem v Silverstone nakonec získal páté místo v poháru konstruktérů a na konci sezony ohrožovaly i velké týmy, což dokládá následující statistika. V posledních šesti závodech získala Force India 67 bodů, Williams jen 59 a Red Bull dokonce pouze 48.
Zajímavé je však srování především s Williamsem. Obě stáje totiž mají dost podobné podmínky - sídlí ve Velké Británii, vloni je nepostihly velké personální fluktuace, rozpočet je u obou stájí ve výši zhruba 140 milionů EUR, oba týmy používají pohonné jednotky Mercedes. Kde byl tedy rozdíl, který umožnil stájí z Grove získat třetí místo?
"Řekněme, že máte roční rozpočet zhruba 103 milionů USD. Náklady na nasazování týmu, včetně výdajů za pneumatiky, převodovky, motory atd., stojí 100 milionů USD. To je pro všechny týmy zhruba stejné, pokud se bavíme o stejně velkém týmu," vysvětluje pro 'Motorsport-total.com' provozní ředitel Force Indie, Otmar Szafnauer. Rumun do této položky řadí i náklady na personál, logistiku, výrobu a vývoj aut před sezonou.
Zbývá málo peněz na volné užití"Pak můžeme říci, že máme 3 miliony [USD] k volnému použití. Ty můžeme investovat, kam chceme," pokračuje Otmar. Tato suma už není pro vývoj vozu během celého roku moc velká. Jde však o reálnou výši, kterou Force India na investice má: "My tyto peníze dáváme do výkonnosti."
"Řekněme, že Williams má k dispozici 120 milionů [zřejmě v USD]. To se na první pohled nezdá jako velký rozdíl. Jenže rozdíl je třeba spatřovat ve volných peněžních prostředcích, které jim zbudou. My máme 3 miliony USD, oni 20 milionů USD - takže oni mohou mnohem víc investovat," odhaluje Szafnauer rozdíl mezi oběma týmy. "Jde o to, že výkonnostní rozdíl, který jenom díky rozpočtu na nás získají, je dost velký."
Rozdíl 17 milionů USD mezi oběma týmy navíc nabízí dvojí užití - jednak lze investovat do vývoje aktuálního vozu a jednak lze použít pro vůz další sezony. "Když máte víc zdrojů, tak si můžete dovolit paralelní vývoj. My můžeme dělat jen jedno," přiznává Szafnauer.
Williams si může dovolit paralelní vývoj, Force India neForce India si nemůže dovolit paralelní vývoj na dvou generacích vozů. Tým se musí rozhodnout, kterému projektu se bude věnovat. "Auto pro rok 2017 můžeme začít vyvíjet teprve až budeme znát pravidla. Navíc se musíme rozhodnout: Kdy zaměřit naše soustředění plně na auto roku 2017? Oboje si dovolit nemůžeme." U Williamsu naproti tomu začne vývoj auta 2017 už nejpozději v květnu, kdy budou známá pravidla.
V Grove pracuje zhruba 525 zaměstnanců, v Silverstone jen 370. Force India tedy musí mnohem více zvažovat, jak utratit dostupný rozpočet. Williams má navíc v Oxfordshire hned dva větrné tunely. Ty umožňují rychlejší vyzkoušení novinek, jenže je třeba vidět fakt, že provoz větrných tunelů je pravidly silně omezen, a tak je otázkou, kolik z toho Williams může opravdu vytěžit.
Force India se vydala z finančních důvodů jinou cestou - již nějakou dobu si stáj zkouší své novinky v Toyota Motorsport GmbH (TMG) v německém Kolíně nad Rýnem a zdejším tunelu. "Náš větrný tunel je zhruba 19 let starý. I když to ještě nebyl úplně 'impozantní kousek', tak jsme alespoň věděli, kde jsou jeho silné a slabé stránky. U Toyoty jsme to museli také zjistit a to si vyžádalo čas. Museli jsme zjistit, v jakých ohledech korelace nesedí. Čím více tomu porozumíme, tím lepší budeme," říká Otmar.
Z toho by se tedy dalo vyvodit, že Force India by svůj vývoj ještě měla dokázat vylepšit. Indové tedy chtějí tým s podobným zázemím porazit jinou cestou: "Dnes je třeba získat z času ve větrném tunelu více. Celkově to sice nikdy nebude jako při nepřetržitém provozu 24 hodin denně po 7 dní v týdnu, ale výsledky mohou být lepší. Máte totiž více prostoru nad výsledky přemýšlet," zakončil 51 letý Rumun. Naznačil tím, že výkonnost lze dosáhnout díky bystrým myšlenkám, ne jenom plné peněžence...
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.