Renault sice měl prezentaci nového vozu jako první, v Paříži však před 3 týdny pouze ukázal nové barvy na starém předváděcím voze. Ten skutečný nový monopost jsme poprvé měli možnost zahlédnout až dnes v Barceloně.
Monopost obsahuje více černé než při prvotním představení, zajímavé je ovšem řešení výfuků. Zatímco zatím všechny týmy zvolily k hlavnímu potrubí dvě koncovky vedoucí z obtokového ventilu, Renault jako jediný používá pouze jednu (i Red Bull se stejným motorem má dvě).
Renault si uvědomuje, že jej letos po převzetí Lotusu čeká období transformace, proto se drží při zemi. Chce se zaměřit zejména na vylepšení své pohonné jednotky, kterou odebírá také Red Bullu. Z počátku sezóny má jít jen o drobný pokrok oproti minulému roku, v jejím průběhu ale chystá citelné navyšování výkonu.
Po odchodu Romaina Grosjeana a Pastora Maldonada budou letos za stáj z Enstone závodit Kevin Magnussen a Jolyon Palmer. První kola navrátivšího týmu má na svém kontě Jolyon Palmer. Tým v Enstone během zimy musel odvést velkou spoustu práce, protože do poslední doby nebylo zřejmé, jaký motor bude monopost pohánět. Dle zástupců týmů aerodynamika vychází z loňského monopostu Lotusu.
"RS16 je postaveno na základech loňského vozu Lotus. Je ale zřejmé, že jsme museli hodně změnit několik aspektů vozu, abychom do něj mohli dostat pohonnou jednotku Renaultu, RE16. Hlavní změny jsme museli samozřejmě učinit v zadní části - největší výzvou bylo rozložení chladícího systému.
Zbytek auta je spíše evoluce. Z loňského roku máme velmi rozumný základ. Koncept jsme tudíž převzali bez potřeby fundamentálních okamžitých změn. Po stránce aerodynamiky jsme třeba zůstali u základního konceptu, který dával jezdcům stabilitu, ale přidali jsme přítlak a zvýšili grip.
Setrvání u základního konceptu z roku 2015 nám umožnily nevelké změny v pravidlech. Museli jsme ale třeba zvýšit tloušťku kokpitu, abychom prošli novými nárazovými testy, které jsou nově předepsané. Kromě toho jsme ale museli měnit hlavně rozložení [komponent uvnitř vozu]," popisuje Nick Chester, který u Renaultu nově vede konstrukci za šasi.
Pozitivní zprávou pro tým je, že se motorovým inženýrům již teď podařilo najít více výkonu v pohonné jednoce, spolehlivost by tím neměla utrpět: "Rok 2016 je opravdovou příležitostí pro nás všechny v Renaultu. Je to šance, jak uplatnit lekci, kterou jsme v roce 2015 získali. Můžeme položit solidní základy spolupráce mezi Viry a Enstone.
Za ten krátký čas, co spolu spolupracujeme, už jsme udělali dobré pokroky vpřed. Integrovat pohonnou jednotku do šasi bylo velkým úkolem. Je to ale ukázka dobré spolupráce mezi oběma továrnami - podařilo se nám nastartovat bez sebemenšího problému. Tento úspěch nebyl s ohledem na krátký čas zbývající do prvního testů vůbec zaručen.
Stejně jako u šasi, i u motoru jde o vývojový stupeň, který má základy v tom, co jsme se naučili vloni. Navíc jsme uplatnili nové myšlenky a koncepty. Udělali jsme změny ve spalovací komoře nebo na turbu. Také změny v elektronice nám zaručí vyšší výkon. Rozhodně to však nebude na úkor spolehlivosti. Testy na dynamu zatím byly velmi pozitivní. Už se těšíme na zpětnou vazbu od pilotů, až vyjedou na trať," dodává Remi Taffin, který je zodpovědný za motory.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.