Newey: Ferrari ke zlepšení motoru potřebovalo spoustu peněz a lidi z Mercedesu

Kimi Räikkönen s Ferrari SF15-T v Brazílii
Kimi Räikkönen s Ferrari SF15-T v Brazílii, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 1. února 2016 6:30
Sdílej:

Konstruktér Red Bullu Adrian Newey uvádí, proč je podle něj dominance motorů v současné Formuli 1 škodlivá. Ferrari se loni zlepšilo jen díky mohutným investicím a příchodu inženýrů od Mercedesu.

Mercedes po zavedení hybridních pohonných jednotek vládne Formuli 1 a kvůli jeho loňskému náskoku někteří předpovídají, že se situace bude opakovat i letos. Newey by rád viděl změnu: "Je důležité najít tu správnou rovnováhu mezi šasi, motorem a konkurenceschopností, ale momentálně dominuje motor, což je nezdravé."

Jak tuto situaci řešit, to naznačil v odkazu na 70. léta: "Cosworth přišel v roce 1967 s vítězným motorem, který byl určen exkluzivně týmu Lotus. Začalo být velmi jasné, že ten motor bude dominantní. Lotus se pak zřekl své exkluzivity, aby ho ostatním pro dobro sportu umožnil používat. Žel takový přístup už neexistuje. Pokud sport není zdravý, jaký smysl mají vítězství?"

Aerodynamické vychytávky jsou podle Neweyho snadno viditelné a dají se kopírovat. U pohonných jednotek to je ale jinak - ty jsou ukryty pod kapotou: "Aerodynamika a šasi jsou viditelné, lidé mohou návrhy pozorovat, pochopit je a kopírovat.

"Ale u motorové formule nevidíte motor svého soupeře. Jediným způsobem, jak stáhnout ztrátu, jsou obrovské investice a přesun lidí. Ferrari se mezi roky 2014 a 2015 zlepšilo, ale stálo jej to hodně peněz a potřebovalo lidi z Mercedesu," pokračuje Newey.

Red Bull bude i letos pokračovat s motory Renault, které se v počátečních závodech objeví bez větších zlepšení. Ta by podle francouzského výrobce měla přijít v průběhu roku. Konstruktér Red Bullu to ale i přesto moc optimisticky nevidí: "Pro rok 2016 doufáme, že si zkrátka udržíme stejný odstup. Očekáváme ale, že se Ferrari a Mercedes zlepší. Ke konci roku můžeme ztrácet ještě více než minulý rok."

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.